از مهرماه برنامه‌های ویژه‌ای در راستای تبدیل بوستان بهشت مادران به مرکز فرهنگی- گردشگری مادر و کودک اجرا می‌شود.

بهشت زهرا

به گزارش همشهری آنلاین، روی دیوار ضلع شرقی بزرگراه حقانی تصاویر بانوان با کاراکترهای مختلف نظرمان را جلب می‌کند. یکی پزشک است و دیگری لباس مهندسی به تن دارد؛ بانویی مشغول خیاطی و آن‌یکی در حال بافتنی، مادری در حال آشپزی، معلمی مشغول تدریس و محصلی در حال مطالعه و... در امتداد دیوار حرکت می‌کنیم و در نهایت هم به بوستان بهشت مادران می‌رسیم؛ نخستین بوستان ویژه مادران کشور که سال ۱۳۸۷ در پایتخت به بهره‌برداری رسید. مدیریت این مجموعه ۲ سال پیش به شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد واگذار شد و به‌گفته رویا دانشور، مدیر بوستان تا مهرماه با اجرای ایده‌های جدید، بهشت مادران به مرکز فرهنگی-گردشگری مادر و کودک تبدیل می‌شود.

بوستان بهشت مادران علاوه بر در اصلی (بزرگراه‌حقانی) ۳ ورودی دیگر در ضلع جنوب شرقی از خیابان‌های پروانه، شفایی و عطار دارد که ساعت ۶:۳۰ صبح باز و ساعت ۱۹ بسته می‌شوند. ورود به این بوستان جنگلی زیبا، قوانین و مقرراتی دارد که در قالب یک منشور روی بنر بزرگی نوشته و سمت راست در ورودی نصب شده است

ممنوعیت ورود پسربچه‌های بالای ۶ سال، ممنوعیت زدن چادر و... برخی از قوانینی است که مراجعه‌کنندگان ملزم به رعایت هستند. فضای جنگلی از جمله جاذبه‌های بهشت مادران است. درختان تنومند سر به فلک کشیده‌ای که زیر سایه‌هایشان گل‌های رز و... روییده و با اندک وزش باد واپسین روزهای تابستان، فضای بوستان را عطرآگین می‌کنند.

روزانه بیش از ۱۰۰ نفر (بانوان، مادران و کودکان) برای استفاده از فضای سبز و هوای مطبوع به این بوستان می‌آیند. مجموعه ورزشی، استخر، کتابخانه، گلخانه و... امکانات این بوستان هستند که تا مهرماه بهره‌برداری می‌شوند. به‌گفته ‌رویا دانشور، مدیر بوستان بهشت مادران، از یک‌سو با فعال‌شدن این بخش‌ها و از سوی دیگر اجرای ایده‌های جدیدی مانند توانمندسازی بانوان و برگزاری گعده‌های اجتماعی ویژه سالمندان، قطعا آرزوی هویت‌بخشیدن و تبدیل‌شدن این بوستان به مرکز فرهنگی-گردشگری مادر و کودک محقق می‌شود.

شکوفایی استعدادها در بهشت مادران

تبدیل کتابخانه به فضای اشتراکی مادر و کودک

هم‌اکنون کتابخانه بوستان حدود ۸ هزار جلد کتاب دارد که ۲ هزار جلد کتاب مربوط به حوزه کودکان است. مدیر بوستان بهشت مادران نیز می‌گوید: «قرار است فضای کتابخانه به یک فضای اشتراکی مادر و کودک تبدیل و در ۲ بخش به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه شود. بخش اول مربوط به نگهداری کودکانی است که همراه با مادران خود وارد مجموعه می‌شوند. در واقع این کودکان نیمه‌وقت یا تمام‌وقت پذیرش می‌شوند و علاوه بر بازی، متناسب با سن و نیاز آموزش می‌بینند. بخش دیگر ویژه مادرانی است که تمایل به فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی دارند اما به‌دلیل وجود فرزندان خردسال با محدودیت‌هایی مواجه هستند.»

در واقع با یک تغییر رویکرد، فرصتی در کتابخانه پیش می‌آید تا هم کودک در محیطی امن بازی و تفریح کند و هم مادران با اطمینان خاطر به فعالیت‌های اجتماعی خود در حوزه‌های پژوهشی بپردازند. با تغییر کارکرد کتابخانه بهشت مادران قرار نیست مطالعه تعطیل شود. مدیران این مجموعه تصمیم دارند با راه‌اندازی کتابخانه سیار فرصت مطالعه را برای مراجعه‌کنندگان فراهم کنند. به‌گفته دانشور، علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند کتاب‌ها را امانی دریافت کنند و قبل از خروج به متصدی تحویل دهند.

به گفته مدیر بوستان گلخانه مجموعه بهشت مادران هم به مزرعه و فضای آموزشی کودکان تبدیل می‌شود: «در مزرعه مخاطبان خردسال با طبیعت و حیوانات بیشتر آشنا می‌شوند و می‌آموزند چگونه باید از طبیعت مراقبت کنند.»


دوره‌های آموزشی با مدرک معتبر

بخشی از مخاطبان بهشت مادران، زنان سرپرست خانوار هستند. از این‌رو با همکاری دانشگاه علمی و کاربردی در راستای توانمندسازی آنها دوره‌های آموزش خیاطی، چاپ روی پارچه، جواهردوزی روی پارچه، بافت پارچه و... پیش‌بینی‌شده که در پایان دوره هرکدام از آنها، مدرک معتبر به شرکت‌کننده ارائه می‌شود و بانوان سرپرست خانوار با استناد به آنها می‌توانند وارد بازار کار شوند. به این ترتیب فرصتی جالب نه‌تنها برای شکوفایی استعداد کودکان، بلکه برای بروز توانایی‌های بسیاری از دختران و زنان سرپرست خانوار هم مهیا می‌شود.

برگزاری گعده‌های اجتماعی برای سالمندان

بخش زیادی از مخاطبان بوستان بهشت مادران، میانسال و سالمند هستند. مدیر بوستان این مطلب را بیان کرده و می‌گوید: «این نیاز شناخته شده و تصمیم داریم با راه‌اندازی کافه‌های سیار یا آلاچیق، مکانی برای دورهمی و گعده‌های اجتماعی این مخاطبان فراهم کنیم تا برای لحظاتی با هم به گفت‌وگو بپردازند. همچنین در این دورهمی‌ها مشاوران داوطلب حضور دارند تا افرادی که احساس تنهایی و افسردگی دارند را راهنمایی کنند.»

شکوفایی استعدادها در بهشت مادران

مکث
جمعه‌ها؛ جمع خانوادگی


پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۹ تا ۲۲ ورود آقایان به بوستان بهشت مادران آزاد است و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی هم از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۲ اختصاص به خانواده‌ها دارد. به‌گفته مدیر بوستان، مشارکت دختران و پدران در برنامه‌ها و تحکیم بنیان‌های خانواده و ایجاد همبستگی بیشتر میان اعضای خانواده، اهداف این اقدام هستند.
شکوفایی استعدادها در بهشت مادران

کد خبر 701239
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha