رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن اشاره به بحران‌های محیط زیستی مانند بحران آب، گرد و غبار، جاده‌سازی‌ها، پلاستیک ها و ... از تدوین آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون در این دولت خبر داد.

علی سلاجقه

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ما انسان‌ها ورود خیلی منظمی به طبیعت نداریم. در اطراف جاده‌ها تخریب و عدم رعایت قانونمندی‌های طبیعت را شاهد هستیم. نحوه حضور در پوشش گیاهی، احداث جاده‌ها، تونل‌ها، آزادراه‌ها و تنش‌هایی که به علت در نظر نگرفتن شاخص‌های محیط زیستی ایجاد شده از دیگر موارد آسیب به محیط زیست است. عبور جاده از دیگر مسیرهایی که حداقل خسارت را داشته باشند، از راهکارهای کاهش تخریب محیط زیست است.

وی با اشاره به موضوع پلاستیک توضیح داد: در اجلاس سازمان ملل در کنیا بسیار به این موضوع پرداخته و قطعنامه شد و خوشبختانه آیین‌نامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون در دستور کار دولت و در حال حاضر در حال طی کردن مراحل نهایی است که این دستاورد بسیار خوبی است.

سلاجقه ادامه داد: این پلاستیک زودتر بازیافت می‌شود و به طبیعت بازمی‌گردد.

وی با اشاره به چهره ورودی شهرها اظهار کرد: ورودی شهرها از نظر پلاستیک ها چهره زیبا و وضعیت مناسبی ندارند. به عنوان نمونه ماهدشت کرج یکی از مناطق بسیار  نامناسب از این نظر و پلاستیک‌های بی‌شماری از پنجره خانه‌ها آویزان بود که با کمک، پیگیری و تذکر اداره کل محیط زیست استان البرز و دادگستری استان در یک بازه زمانی یک هفته‌ای این مشکل حل شد و چهره شهر زیباتر شد.

محیط زیست کشور حاصل عملکرد بیش از یک قرن است

این مسئول در ادامه به توصیف وضعیت محیط زیست ایران پرداخت و گفت: محیط زیست کشور ماحصل عملکرد بیش از یک قرن است. طبیعت در طولانی‌مدت دستخوش اقداماتی شده و  نظام و قوانین حاکم بر آن رعایت نشده است.  عناصر طبیعت شامل آب، خاک، گیاه، حیوان و هوا می‌شوند. از بین آن‌ها عنصر اصلی، حیوان است که در کنار آن انسان به عنوان بهره‌بردار زندگی می‌کند اما به علت عملکرد انسان تعادل عناصر طبیعت برهم خورده است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر در مرز آستانه‌ها هستیم. کشور ما از لحاظ اقلیمی، توپوگرافی، زمین‌شناسی و پوشش گیاهی در مرز آستانه‌ها است و ما باید براساس پتانسیل هر منطقه مدیریت کنیم تا این اتفاق رخ ندهد.

وی به عملکرد استاندارها اشاره و اظهارکرد: گاهی استاندارها احساس می‌کنند استان باید به مثابه یک کشور باشد و هر آنچه در کل کشور وجود دارد باید در استان نیز باشد، در صورتی که هر استان و سرزمین وضعیتی دارد که باید با توجه به نیازهای آن اقدامات در آن صورت بگیرد. این خواستی که هر استان مانند یک کشور باشد، باعث شده کشور در مسائل مربوط به آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی با مشکل مواجه شود بنابراین لازم است این دیدگاه تغییر کند. تمامی استان‌ها نباید پالایشگاه، پتروشیمی، رودخانه، تالاب، معدن و تولید خودرو داشته باشند چراکه همه این موارد در کنار هم امکان پذیر نیست چون جوامع و انسان‌ها به هم برای برطرف کردن نیازهایشان احتیاج دارند.

سلاجقه ادامه داد: سوء مدیریت تمامی دستگاه‌هامانند استاندارها، قوه مقننه، قوه مجریه و ... در دوره‌های مختلف باعث این اتفاق در کشور شده‌ است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره موضوع ریزگردها با منشا داخلی و خارجی توضیح داد: زندگی انسان با طبیعت پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد. انسان از طبیعت الهام گرفته و با آن مأنوس بوده است و بسیار خوب نقش گیاه، خاک، آب و هوا را می‌داند. دانش بومی در ایران نیز فوق‌العاده ارزنده است اما از زمانی که دخالت های نابه‌جا در طبیعت شروع شد، اتفاقاتی مانند افزایش ریزگردها در محیط زیست و طبیعت رخ داد. اگر توسعه درست انجام شود، طبیعت آسیب نمی‌بیند اما توسعه نادرست و بر اساس منافع زودگذر اشتباه است البته این اتفاق نه تنها در ایران بلکه در کل جهان اتفاق افتاده است.

گرد و غبار و تغییر کاربری اراضی، مشکل جهانی است

سلاجقه یکی از مخاطرات اصلی که امروزه دنیا را تحت تاثیر قرار داده مسئله گرد و غبار و تغییر کاربری‌ها دانست و گفت: به عنوان نمونه هیچ وقت در کشور به پوشش گیاهی به چشم سرمایه نگاه نشده است که خدماتی غیرملموس ارائه می‌دهد. از بین رفتن پوشش گیاهی باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها شده است. از دیگر مشکلات موارد می‌توان به تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی گرد و غبار در سازمان محیط زیست اظهارکرد: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در این جلسات شرکت می‌کنند. برای داخل کشور برنامه‌ریزی ۱۰ ساله انجام شده است. در قالب این برنامه محیط های «برداشت گرد و غبار کشور» کاملا شناسایی شدند. وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و وزارت نفت مکلف به انجام وظایف خود در این زمینه هستند. سازمان محیط زیست نیز به عنوان دستگاه ناظر و حاکم این مسئله را پایش می‌کند. تاکنون اقداماتی در قالب این برنامه انجام شده است اما گاهی در کشور روند بیابان‌زایی از روند انجام عملیات‌های ما پیشی می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در هر صورت سرمایه‌ها محدود است اما دولت در این زمینه اعتبارات بسیار خوبی اختصاص داده است و برنامه‌ریزی ۱۰ ساله به روش‌های مختلف در داخل کشور در حال انجام است.

سلاجقه موضوع ریزگردها با منشا خارجی را متاثر از عوامل بسیاری دانست و توضیح داد: به عنوان نمونه انجام اقداماتی مانند مهار کردن آب‌ها در برخی کشورهای همسایه باعث این اتفاق شده است. ما به موقع می‌توانستیم وارد کار شویم و در قالب روابط دوجانبه با گفتمان و نشست این مسائل را حل کنیم اما به‌موقع این کار را انجام ندادیم.

وی با توجه به قوانین بین‌المللی آب گفت: ما در این راستا قوانین شفافی نداریم. بیشترین قوانین ما در مسائل آب مربوط به مسائل کشتیرانی و اقیانوس‌ها است. در بحث بهره‌برداری از رودخانه‌ها در بالادست، میان‌دست و پایین‌دست قوانین خاصی حاکم نیست. بیشترمواقع در دنیا با برگزاری نشست و گفتمان‌های دو جانبه مسائل مربوط به آب را حل می‌کنند اما ما متاسفانه در سال‌های قبل به این فکر نیفتادیم. کشورهای همسایه نیز دستخوش ناپایداری‌هایی در مسایل جنگ‌های داخلی و دولت‌های مستقر بوده‌اند که همه این موارد باعث شد بسیاری از کشورهای همسایه منشاء گرد و غبار شوند.

آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت دریاچه ارومیه توضیح داد: مدیریت نامتوازن دریاچه را به این حال انداخته است. هزینه‌کردهای زیادی برای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه در بعد سخت‌افزاری انجام شده اما همزمان جلوی گسترش اراضی کشاورزی گرفته نشده و این روند همچنان سیر صعودی داشته است که بسیاری از منابع آبی منطقه را متاثر می‌کند. به همین دلیل با وجود انجام تمام اقدامات سخت‌افزاری، دریاچه در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر فصل بهره‌دهی اقدامات سخت افزاری بوده است. تونل زاب باید ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را وارد دریاچه ارومیه می‌کرده اما تونل از لحاظ سازه‌ای با مشکل مواجه است و شکاف عمیقی در سقف تونل وجود دارد که موجب نشت و آبدهی از این قسمت شده است. به همین دلیل وضعیت مناسبی برای بهره‌ برداری ندارد اما باید به‌سرعت اصلاح شود. همزمان تصفیه‌خانه پساب در شهرستان‌های ارومیه و تبریز فعال شده است. بدین ترتیب حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب از پساب‌ها وارد دریاچه خواهد شد که این اقدام شروع شده است.

وی افزود: از وزارت نیرو درخواست حق‌آبه برای «تالاب‌ها» کرده‌ایم چراکه در مسیر برداشت‌های بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. در حال حاضر وقتی حق‌آبه تالاب رها می‌شود در مسیر به صور مختلف مانند کشاورزی برداشت می‌شود.

سلاجقه در پایان از وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از بحث توسعه و گسترش اراضی کشاورزی را خواستار شد و گفت: الگوی کشت مناسب به‌سرعت باید در منطقه اتفاق بیفتد  و این مباحث در قالب یک برنامه نرم افزاری جامع در ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه شده است و ما پیگیری می‌کنیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

کارخانه سیمان تهران باید مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهد

سلاجقه همچنین همزمان با چهارمین روز از گرامیداشت هفته دولت، شب گذشته در میز ارتباط مردمی مسجد امام حسن مجتبی (ع) منطقه مشیریه تهران به عنوان نماینده دولت  برای پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات مردمی حضور یافت همچنین در تبیین دستاوردهای یکساله دولت سیزدهم سخنرانی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اشاره به اینکه قبل از اینکه یک سال از شروع این دولت بگذرد، رییس جمهوری به همراه برخی از اعضای کابینه در ۳۱ استان کشور و در بین مردم شریف ایران حضور پیدا کردند، افزود: وقتی در بین مردم قرار می‌گیریم و مسائل و مشکلات مردم را می‌بینیم، از طرفی بار سنگینی را بر دوش خود برای این مسئولیت احساس می‌کنیم و از طرفی احساس اینکه مبادا این فرصت‌ها را از نظام بگیریم و به آن خسارتی وارد کنیم، بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه این دولت در بعد داخلی و خارجی ادعاهایی داشته که به پشتوانه مردم، مردانه پای همه مسائل ایستاده است، اظهارکرد: در بعد مسائل اقتصادی در اولین روزهای استقلال دولت مسئله ارز ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی درکشور مطرح بود که خوشبختانه با گام مهمی که در زیر ساخت اقتصاد کشور برداشته شد، از چپاول بخش زیادی از سرمایه‌های کشور در این حوزه جلوگیری شد.

دست نیاز کشورهای پیشرفته به سمت ایران دراز است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه امروز در تمام زمینه‌های تکنولوژی به کشورهای ابرقدرت دنیا کمک می‌کنیم و دست نیاز کشورهای پیشرفته به سمت ایران دراز است، تصریح کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با همه دستاوردهای عظیمی که داشت، عموما دولت‌ها از بانک مرکزی استقراض می‌کردند اما این دولت یک ریال از بانک مرکزی قرض نکرده و این بسیار قابل توجه است.

معاون رییس جمهوری افزود: خوشبختانه بحث تحول‌گرایی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در دستور کار جدی دولت قرار داشته و برنامه‌های تحولی در تمام سطوح مصوب شده است و ان‌شاءالله این کشور روزهای خوبی را پیش رو خواهد داشت.

وی در  بخشی دیگر از سخنان خود در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن مجتبی(ع) مشیریه با اشاره به اینکه رییس جمهوری در خصوص مسائل محیط زیست نیز همواره تاکید ویژه‌ای دارد که فقط خدا و قانون را مد نظر قرار دهید، اظهار کرد: ما مکلفیم به این همه اعتماد شما مردم لبیک بگوییم و مسائل و مشکلاتی که در این منطقه از لحاظ معیشتی و محیط زیستی وجود دارد را به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.

مسائل مربوط به کارخانه سیمان تهران و معضلات پسماند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسائل مربوط به کارخانه سیمان تهران نیز گفت: مشکلات مربوط به کارخانه سیمان قبل از اینکه این منطقه وجه شهری پیدا کند، در این منطقه وجود داشت اما کارخانه سیمان باید مسئولیت های اجتماعی خود نسبت به این منطقه را انجام دهد و تکلیف دارد که در زیر ساخت‌های این منطقه مشارکت داشته باشد و این حداقل انتظار ما از این مجموعه است و در این خصوص از ظرفیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دولت استفاده خواهیم کرد.

سلاجقه در خصوص کانال‌های فاضلاب، معضلات پسماند و حیواناتی که باعث ایجاد مشکلات در این منطقه شده‌اند اظهار کرد: شهرداری در این خصوص تکلیف دارد و باید به این موضوعات رسیدگی کند و سازمان حفاظت محیط زیست هم این موضوعات را به‌طور ویژه پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 701218
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha