ایرباس A380 بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان محسوب می‌شود که امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین مشتری آن است.

ایرباس A380

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اینسایدر، ایرباس تولید این جمبو جت را در پایان سال ۲۰۲۱ به دلیل تقاضای کم از سوی شرکت‌های هواپیمایی متوقف کرد.

با این حال «سر تیم کلارک»، رئیس هواپیمایی امارات، از ایرباس درخواست کرده است که نسل بعدی A380 را اقتصادی‌تر و به‌صرفه‌تر بسازد.

ایرباس A380 قرار بود انقلابی در صنعت ساخت هواپیما باشد، اما طراحی ناکارآمد هواپیما و هزینه‌های عملیاتی بالا، خطوط هوایی در سراسر جهان را مجبور کرده است که این هواپیمای دو طبقه را به نفع هواپیماهای پهن‌پیکر کوچک‌تر و دو موتوره، مانند ایرباس A350 و بوئینگ 777X آینده، کنار بگذارند.

ایرباس A380؛ از طلوع تا غروب | یک شرکت همچنان خواهان این غول پرنده است

شرکت هواپیمایی امارات که بزرگ‌ترین ناوگان A380 در جهان را دارد و مشتری وفادارآن بوده، نگران است که A350 و B777X برای مدل تجاری آنها بسیار کوچک باشند.

ایرباس A380؛ از طلوع تا غروب | یک شرکت همچنان خواهان این غول پرنده است

«سر تیم کلارک»، رئیس شرکت در مصاحبه اوت گذشته با سی‌ان‌ان گفته بود: «ریاضی به شما می‌گوید که به یک واحد بزرگ نیاز دارید، بسیار بزرگ‌تر از آنچه که در حال حاضر در اختیار داریم.»

او ادامه داد: «بزرگ‌ترین آن 9-777 خواهد بود؛ هر زمان که به بازار بیاید. در پیکربندی ما ۳۶۴ نفر در مقابل ۴۸۴ نفر در A۳۸۰s با چیدمان صندلی‌های اقتصاد ممتاز جدید ما. پیش‌تر  ۵۱۹ نفر را در یک ایرباس A380s داشتیم. بنابراین شما به جایی که من از آن می‌آیم خواهید رسید.»

ایرباس A380؛ از طلوع تا غروب | یک شرکت همچنان خواهان این غول پرنده است

مدل‌های ایرباس A380 از سال ۲۰۰۳ به بازار آمدند که نخستین مشتری آن شرکت هواپیمایی سنگاپور بود. در مجموع با ۳ فروند هواپیمای آزمایشی، مجموعا ۲۵۴ فروند از این نوع ایرباس ساخته شد و سرانجام در سال ۲۰۲۱، خط تولید آن به‌دلیل نبود مشتری متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

این هواپیما حداکثر گنجایش ۸۵۳ نفر را دارد، اما به صورت استاندارد، ظرفیت آن ۵۷۵ نفر است.

کد خبر 701181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عجبا IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    البته چنین هواپیمای گران قیمتی با فروش ۲۵۴ دستگاه نه میشه گفت شکست نه میشه گفت پیروزی ، البته فکر کنم خدمات پس از فروش و اورهال ادامه داشته باشد.