عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه نمی‌توان برای حصول توافق بازه زمانی مشخصی ارائه کرد اما با توجه به وضعیت کنونی معتقدم خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم.

فدا حسين مالكي

به گزارش همشهری آنلاین، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای برجامی گفت: در شرایط کنونی نکته مهم این است که طرف آمریکایی باید بیش ‌از گذشته در مذاکرات برجامی جدیت داشته باشد. آنها باید به این موضوع واقف باشند که در یک آزمایش بزرگ قرار دارند که رویکردشان به گفت‌وگوها در معرض نگاه جهانیان است.

فداحسین مالکی افزود: تحلیل من این است که آمریکایی‌ها پاسخی داده‌اند که برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای برجامی را گریزناپذیر خواهد کرد.

وی درباره چشم‌انداز دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی نیز گفت: اگرچه نمی‌توان برای حصول توافق بازه زمانی مشخصی ارائه کرد اما با توجه به وضعیت کنونی، معتقدم خیلی به توافق نزدیک شده‌ایم.

مالکی به راهبرد جمهوری‌ اسلامی در مذاکرات برجامی اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا ثابت کردیم که از جدیت کافی برای پیشبرد مباحث مطرح برخورداریم و این طرف مقابل است که باید ثبات‌ قدم خود را در این زمینه به اثبات برساند. رویکرد ما به مذاکرات برجامی از ابتدا مبتنی بر رفتار صادقانه بود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که در حساس‌ترین مقطع گفت‌وگوهای برجامی قرار داریم و لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده ‌است، طرف آمریکایی باید رویکرد عقلانی به موضوع‌ها داشته باشد و اراده خود را برای رفع مشکلات باقیمانده نشان دهد، چرا که ایران به ‌صراحت پیشنهادهای خود را مطرح کرده و نشان داده در این زمینه ثبات قدم دارد.

مالکی گفت: واقعیت این است که در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اما و اگرهای قابل‌ توجهی وجود داشت و برخی ابهام‌های موجود باید برای تهران رفع می‌شد. در جلسه‌های مشترکی که میان اعضای کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس و مذاکره‌کنندگان کشورمان در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت‌ملی برگزار شد نیز شاهد ابهام‌هایی در این متن بودیم و پیشنهادهای مطرح شده از سوی ایران در راستای رفع گره‌ها و ابهام‌های موجود بوده ‌است.

وی افزود: در مواجهه با رویکرد عقلانی ایران به مذاکرات، شاهدیم که طرف آمریکایی از تصمیم‌گیری قاطع در این زمینه طفره می‌رود و در اصطلاح «یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ». اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن نشان‌دهنده عدم‌جدیت آنها برای گشودن گره‌های موجود است.

این عضو کمیسیون امنیت ‌ملی با تأکید بر اینکه طرف آمریکایی برخلاف ایران که در مذاکرات جدی بوده، به‌دنبال بهانه‌جویی برای عمل‌نکردن به تعهدات خود است، گفت: نکته‌ای که درباره محتوای پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا باید مورد توجه قرار گیرد این است که این پاسخ نمی‌تواند راهگشا باشد، چراکه عملکرد واشنگتن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد آنها به‌دنبال گره‌گشایی از گفت‌وگوها نیستند.

مالکی با تأکید براینکه دولت بایدن برای تصمیم‌گیری در زمینه توافق گرفتار مشکلات داخلی شده‌ است، افزود: گرفتاری آمریکایی‌ها در بحران اوکراین از یک‌ سو و فشار لابی‌های سرسخت صهیونیستی از سوی دیگر، دولت آمریکا را در تصمیم‌گیری عقلانی در این حوزه ناتوان کرده ‌است و تعلل آنها در پاسخگویی نیز شاهدی بر این مدعاست.

وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه آمریکا پاسخ قاطعی به ایران داده ‌است، تصریح کرد: آنها نمی‌توانند پاسخ قاطعی به ایران بدهند، چرا که واکنش قاطعی نیز خواهند دید. در گذشته شاهد بوده‌ایم که رفتارهای خصمانه آنها با پاسخ قاطع و سخت ایران مواجه شده‌ است. نمونه آن در مباحث پادمانی اخیر قابل مشاهده است که پس ‌از تصویب قطعنامه خصمانه درباره ایران در شورای‌ حکام آژانس بین‌المللی انرژی ‌اتمی، ایران براساس قانون راهبردی مجلس، دوربین‌های فراپادمانی آژانس را خاموش کرد.

کد خبر 700905
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • علي IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 18
    بااین شرایطی که امریکا گذاشته وبعضی از خواسته های ما را رد کرده توافق به ضرر ایران است لطفا کمی صبر کنید خودشان می آیند والتماس میکنند
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    9 2
    دورجدیدیعنی چندجلسه دیگه؟؟؟؟؟بهتره تاآخرسپتامبرتموش کنن چون جزتلف شدن وقت وهزینه چیزی نیست!
    • بهنام IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 5
      چی؟؟؟ جو گرفتت
  • حسن IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 2
    ای بابا هی نزدیک میشین هی دور میشین
  • همت IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 0
    این تیتر رنگ و بوی مغلطه بازی و تردید بر انگیز است. تقریبا هیکدام از خبرهایتان سودمند نیست.
  • km IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 1
    الان تو دنیا غیر از امریکا و ایرباس فرانسه کسی هوابیمای بزرگ ن تولید نمیکنه حتی روسیه بسیاری از هوابیماهاش از این دو کمبانی هستن لطفا مسولین وعده توخالی ندن کی جرات داره سوار هوابیمای ایرانی یا چینی بشه
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      مسیولین خودشون سوار می شوند و برای مردم ازفرانسه می آوردند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    امریکاییهای تندرو وبویژه صهیونیستها مانند خری هستند که تو گل گیر کردند نه راه پس دارن ونه راه پیش به زعم خودشان اگر توافق شود ایران به پولهای بیحسابی دست پیدا میکند واگر توافق نکنند ایران به بمب اتمی دست پیدامیکند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 1
    خواهشن تکلیف مردم را روشن کنید پدر اقتصاد مردم ومملکت در امد همه سر در گم -یروز نزدیک یروز دور همه کشور ها همینطوری مذاکره می کنن
  • کلانتری IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 4
    شما ها نجومی بگیران دخالت نکنید. فقط رهبری.
  • جواد IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 0
    ای خدا ! چرا هر کس یک چی می‌گه ؟! یکی میگه توافق نزدیکه، دیگری میگه نمیشه! یکی میگه اگر توافق بشه ، خوب میشه دیگری میگه، مردم فکر نکنند اگر توافق بشه همه چی گل و بلبل میشه! دیگری میگه، همه مشکلات تحریم است و ...
  • علی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 6
    شیطان بزرگ هیچوقت قابل اعتماد نبوده ونیست،قبلا در برنامه ناقص زیانبار روحانی نقد را گرفته چک نسیه تحویل آقایان کار بلد داده است،عجله ای هم ندارد چون رژیم نامشروع اسراییل و دارو دسته جمهوریخواهان توافق را نمی خواهند. دریک کلام آمریکا خود را کدخدای جهان میداند وهرکشوری که از او تبعیت نکند را یاغی میداند. او با استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت های روزافزون ما مشکل داردومیخواهدایران را به گذشته عصر پهلوی برگرداند،بقیه حرفها برچسب و بهانه است.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    نظام راه و روش خوبی پیش گرفته. فروکش کردن تفکرِ بیمارِ غربگرائی در سطح جامعه! و تمرکز بر توانائی های داخل و ایجاد خود باوری در جامعه. ایران داره بدجور مجازات میکنه غرب رو. عهد شکنی و تحمیل خسارت را بر نمیتابیم. معتقدم از امضای برجام کمترین منفعتی به غرب نخواهد رسید. ایران بازیگر قهاریست.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    خواهشمندیم که طوری جلو ببرید که حق و حقوق ایران اسلامی ضایع نشه و نتیجه ی آن در سفره ی اقتصادی مردم نمایان بشه ودیده شه. درچند سال گذشته مردم خیلی عذاب کشیدند و نمی‌شه کتمان کردهرچند برای عده‌ای معدود هم آب بود هم نون و به قول معروف بار خودشونو بستند و کاسبی کردند وبنظر می‌رسد چندان موافق نیستند که برجام به نتیجه برسه
  • حسین IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    به نام خدا وباسلام خدمت عزیزان .آمریکا اگر حسن نیت دارد اگر بدنبال تضعیف ایران وحقوق مردم ایران نیست باید به خواسته های ایران احترام بگذارد و آن را قبول کند .
  • سعید IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    همین الان خبر خوندم که دور شدیم از برجام تقصیر امریکاس ، الان کی راس میگه
  • حسن امامی توپ فروش IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    خوب لابلای واژگان بازی میکنیداااااا!
  • ناشناس IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 1
    شماکه بابرجام دردوره آقای روحانی مخالف بودید،چراحالااینقدرپیگیرآن هستید
  • محمد رضا IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 2
    ما نباید فریب امریکاییها را بخوریم برجام برای ما هیچ سودی نخواهد داشت وضرر هم دارد زیرا طرف ما مکار است وفریب کار اقتصاد ما با دست پر توان مردم خودمان سامان می گیرد به شرط این که مفصدان اقتصادی را به عدالت تحویل دهند حتی اگر ریس جمهور باشد یا داداش ان