همشهری آنلاین: کارخانه تولید خودرو سمند با حضور وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌ جمهوری سنگال، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در شهر تیس (سنگال) افتتاح شد.

به گزارش سایت خبری شرکت ایران خودرو، علی‌اکبر محرابیان روز جمعه 15 آذر در مراسم افتتاح کارخانه سنیران اتو گفت: آفریقا به سبب بهره‌مندی از بیشتر عوامل تولیدی، نظام قانونمند اقتصادی، فرهنگی و مهمتر از همه کثرت جمعیت جوان به عنوان نیروی کار توانمند، توان بالقوه فراوانی درجهت صنعتی شدن دارد.

وی افزود: موقعیت ژئوپولتیک سنگال به عنوان دروازه اصلی ورود به غرب آفریقا، عضویت در پیمان‌های آفریقایی مانند اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا UMEOA و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ECOWAS و پایبندی به دین مقدس اسلام از امتیازات بالقوه این کشور برای سرمایه‌گذاران مسلمان خارجی محسوب می‌شود.

وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: اکنون پس از سال‌ها واردات خودرو، نخستین سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور ایران و سنگال در قالب طراحی و احداث کارخانه تولید سمند در سنگال را می‌توان آغاز توسعه صنعتی و شکوفایی زیرساخت‌های مرتبط در این کشور دانست.

وی افزود: از سوی دیگر با راه‌اندازی کارخانه تولید خودرو سمند در سنگال، صنعت خودرو ایران گام بلندی در عرصه صادرات بین‌المللی بر داشت و فرصتی مناسب جهت عرضه توانمندی‌های بالفعل خودروسازان ایران و از جمله گروه صنعتی ایران ‌خودرو فراهم شده است.

این مقام مسوول انتقال دانش فنی ساخت و مونتاژ خودرو به سنگال را موتور محرک صنعت در این کشور و افزایش درآمد و توانمندی‌های صادراتی آن به ویژه در غرب آفریقا برشمرد و گفت: کاهش نرخ بیکاری و ارتقای سیستم حمل‌ونقل سبک و سنگین، پیامدهای مثبت اجرایی طرح مذکور در این کشور خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر زمینه‌های مشترک همکاری صنعتی در تولید خودرو، امید است، دو کشور با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در زمینه‌های همکاری در بخش معادن نیز بستر مناسبی را جهت همکاری‌های آتی دو ملت مسلمان فراهم کنند.

گفتنی است، کارخانه خودروسازی سمند در سنگال، با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاه خودرو و با سرمایه‌گذاری مشترک گروه صنعتی ایران‌خودرو، دولت سنگال و بخش خصوصی این کشور در 30 کیلومتری داکار احداث شده است.

سهم مشارکت گروه صنعتی ایران خودرو در سرمایه‌گذاری این طرح 60 درصد، دولت سنگال20 درصد و بخش خصوصی این کشور20 درصد بوده است.

سنگال به همراه 8 کشور دیگر آفریقایی، عضو پیمان منطقه‌ای (O.M.A) است که با تولید سمند در سنگال می‌توان از تعرفه‌های ترجیحی و معافیت‌های سود و عوارض گمرکی بهره‌مند شد.

سمند در سنگال با نام ماندوری تولید و عرضه می شود.

تولید محصولات مختلف ایران خودرو درسنگال

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو  درمراسم افتتاح کارخانه سنیران اتو نیز گفت : با درخواست رئیس جمهور سنگال، علاوه بر سمند ، سبد ی از محصولات ایران خودرو از جمله، خودروهای وانت باردو، پژو روآ در سنیران اتو تولید و به بازار کشور های غرب آفریقا عرضه خواهد شد .

منو چهر منطقی افزود: موقعیت خاص سنگال سبب شد که ایران خودرو  این کشور را به عنوان مرکز تولید محصولات خود انتخاب کند.

وی افزود: با توجه به  برنامه های استراتژی  ایران خودرو مناطقی مانند کشورهای آسیای میانه ،خاورمیانه ،شمال و غرب افریقا و  با توجه موقعیت خاص سنگال و مجاروت با هفت کشور همچنین وجود روابط سیاسی و قرارداد همکاری اقتصادی سنگال با کشورهای همسایه ، ایران خودرو تصمیم به طراحی سایت محصولات خود در این کشور گرفت .

منطقی با اشاره به اینکه خط تولید کارخانه سنگال  تک محصولی نیست گفت: در حال حاضر سمند با نام

ماندوری در این سایت تولید می شود اما طراحی خطوط تولید به گونه ای است که امکان تولید خودروهای وانت باردو، پژو روآ،پژو پارس وجود دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به همکاری شرکتهای خارجی در این پروژه اشاره کرد و گفت:با توجه به موقعیت این سایت شرکتهای خارجی آماده همکاری با ایران خودرو در خصوص تولید محصولات خود در این کارخانه هستند.

منطقی درزمینه  نوسازی ناوگان تاکسیرانی سنگال  اشاره کرد و یاداور شد: با درخواست دولت سنگال دوهزار تاکسی سمند جهت استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی وارد این کشور شد.

مدیرعامل ایران خودرو به سرمایه گذاری صورت گرفته برای راه اندازی خط تولید سمند درسنگال اشاره کرد و گفت:حدود60 میلیون دلار برای راه اندازی خط تولید سمند در سنگال سرمایه گذاری شده است که سهم ایران خودرو 60 درصد و سهم بخش دولت سنگال و بخش خصوصی 40 درصد است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از بزرگترین مجموعه خدمات پس از فروش  با وسعت بیش از 8هزار متر مربع  در سنگال به ارائه خدمات مشغول است.

منطقی با اذعان به عملکرد مثبت  ایران خودرو در خصوص راه اندازی سایتهای خارج از کشور  گفت:انتخاب سایتهای تولید در خارج از کشور به گونه ای طراحی شده  که امکان صادرات محصول تولیدی  به چند کشور  با توجه  موافقت نامه های  بین کشورهای هدف و عدم پرداخت  تعرفه ای صادرات فراهم شود. با برنامه ریزی صورت گرفته   تا سال 1391 ظرفیت تولید سایتهای ایران خودرو درفراسوی مرزها به بیش از 200هزار دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 70077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز