این هفته و با شروع شهریور نمایش‌های جدیدی روی صحنه رفته‌اند. در سالن‌های دولتی و تماشاخانه‌های خصوصی نمایش‌هایی از یکی دو روز پیش کارشان را شروع کرده‌اند و تا آخر همین ماه روی صحنه خواهند بود.

جنگ چهره زنانه ندارد

به گزارش همشهری آنلاین، حضور زنان در این نمایش‌ها قابل توجه است. تعدادی از این نمایش‌ها کار کرگردانان زن هستند و بعضی از آنها هم در باره زنانند.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

 تئاترشهر ‌- ‌سالن ‌اصلی- پدر

بعد از پایان موفق نمایش شکوفه‌های گیلاس در سالن اصلی از روز ششم شهریور نمایش «پدر» در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه می‌رود. آروند دشت آرای این بار سراغ    نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر رفته که در آن شاهد زوال عقل مردی سالخورده‌ایم. فیلم پدر با بازی درخشان آنتونی‌ هاپکینز از فیلم‌های مطرح سال گذشته بود و حالا رضا کیانیان در این نقش روی صحنه بازی می‌کند و در نشست خبری این نمایش گفته بود دوست دارد باهاپکینز سر این نقش کل کل کند.

مترجمان این کار حمیدرضا امان پور قرایی و مریم ‌حیدری هستند و مارین ون هولک هم به عنوان دراماتورژ و همچنین بازیگر حضور دارد. طراح صحنه هم آروند دشت آرای است.

در این نمایش رضا ‌کیانیان، لیلی ‌رشیدی، سعید ‌چنگیزیان، مارین ‌ون ‌هولک، سوگل ‌خلیق، بهزاد ‌کریمی‌و نجوا ‌صاحب‌الزمانی بازی می‌کنند.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

سالن ‌سایه تااون

نمایش تااون به نویسندگی و کارگردانی‌هادی حوری از ۲۸ مرداد در سالن سایه تئاتر شهر اجراهایش را شروع کرده است. طرح صحنه این نمایش هلیا میرهادی است و بازیگران از این قرارند: دانیال ابراهیمی، شیما ‌پروهان، شیوا ترابی، علی ‌رجائی، بهروز ‌سروعلیشاهی، شاهین ‌علایی ‌نژاد، محمدمهدی کیان، عیسی ‌محمدی، علیرضا ‌موسوی، آیلار ‌نوشهری، نساء ‌یوسفی، مجید صدخسروی، نگار ‌شهبازی، هلیا ‌حمیدی، محدثه ‌امیریان

در خلاصه نمایش آمده: موشی ناخواسته دچار آگاهی شده. در قبال این تغییر همه چیز باید تغییر کند اما کسی آماده پذیرفتن چنین وضعی نیست.

این نمایش تا ۲۹ شهریور روی صحنه خواهد بود.

 ‌سالن ‌قشقایی تب

در سالن قشقایی تئاتر شهر هم نمایش تب روی صحنه است. این نمایش از ۲۴ تیر  اجراهایش را شروع کرده و با تمدید دوباره تا ۸ شهریور به کارش ادامه می‌دهد. نویسنده این نمایش والاس شان و مترجم آن بهرنگ رجبی است و رویا کاکاخانی آن را کارگردانی کرده است. نادر فلاح هم تنها بازیگر این نمایش است. طراحی صحنه و لباس هم با سینا ییلاق بیگی بوده است. تب مسئله فقر را مطرح می‌کند و به عواقب و ریشه‌های آن می‌پردازد.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

ایرانشهر ‌- ‌سالن ‌استاد ‌سمندریان سفید

در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر می‌توانید نمایش سفید را ببینید. نویسنده این نمایش امیر ابراهیم زاده و کارگردان آن صادق برقعی است. طراح صحنه هم سعید حسنلو است. بازیگران هم عبارتند از غزاله ‌توده ‌زعیم، زهرا ‌مهرابی، ساناز ‌آقایی، بی‌تا ‌عزیز، صادق ‌برقعی، سپهر ‌طهرانچی

این نمایش تا ۱۱ شهریور اجرا خواهد داشت و در خلاصه آن آمده: مادر به خانه می‌آید و تمام بچه‌ها فرصتی دارند تا چیزی که از او میدانند برایش تعریف کنند. همه‌چیز همین تعریف کردن است، روایت. هر روایت یک تاریخ است. هر روایت جهان تازه‌ای را می‌آفریند. هر تاریخ جهانی را از بین می‌برد. کدام جهان حق ماندن دارد و کدام تاریخ لایق حذف شدن است.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

خانه ‌هنرمندان ‌- ‌سالن ‌استاد ‌انتظامی‌- دریایی مرغ

تا امروز اقتباس‌های زیادی از مرغ دریایی چخوف شده است. از جمله مرغ دریایی من به کارگردانی محمد رحمانیان که از اجراهای فراموش شدنی دهه هشتاد است. حالا در سالن انتظامی‌ خانه هنرمندان هم دریایی مرغ به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حمیدین را می‌توانید ببینید. اجرا خواسته هم ادای دینی به بازیگران سینما باشد و هم برداشتی از مرغ دریایی. طراح صحنه این کار امیر پناهی فر است و محمد ‌شریفی، سینتیا ‌سرکیس ‌وارطانیان، میلاد ‌اسکندری، آرمیتا فروزنده اصیل، زهرا ‌حیدری، محمدرضا ‌محمدبیگی در آن بازی می‌کنند. این نمایش تا ۸ شهریور در این سالن روی صحنه خواهد بود.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

تماشاخانه ‌ملک- شام خداحافظی

 در تماشاخانه ملک می‌توانید نمایش شام خداحافظی را ببینید. اجراهای این نمایش که از ۲۶ مرداد شروع شده تا ۳۱ ادامه دارد.  

  نویسندگان متن این نمایش ماتیو ‌دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر هستند که با ترجمه شهلا حایری و کارگردانی شیماه خاسب روی صحنه رفته است. در این نمایش امیر غفارمنش بازی می‌کند که به نظر می‌رسد این روزها با جدیت بیشتری تئاتر را دنبال می‌کند. او پیش از این هم با نمایش لکانطه در تئاتر شهرزاد روی صحنه بود. به غیر از غفارمنش جوانه دلشاد و امیر کربلایی زاده هم در این نمایش حضور دارند.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

مجموعه ‌تئاتر ‌دیوار ‌چهارم- بیوگرافی: یک بازی

از اول این ماه نمایش بیوگرافی: یک بازی در مجموعه دیوار چهارم روی صحنه رفته است.

این نمایش در واقع محصول آکادمی‌هنرهای دراماتیک سمندریان است که کاوه سمندریان فرزند حمید سمندریان مجری طرح آن است. این نمایش از نوشته‌های ماکس فریش است که توسط فرانک حیدریان ترجمه شده و بورژین عببدالرزاقی آن را طراحی و کارگردانی کرده است.

بازیگران هم از این قرارند: رضا ‌مولایی، الیکا ‌عبدالرزاقی، احمد ‌ساعتچیان، فرنوش ‌مرواری،علی ‌جدیدی.

در خلاصه این نمایش نوشته شده: پروفسورهانس کورمن پس از هفت سال زندگی مشترک، همسرش آنتوآنت اشتاین را به قتل می‌رساند و حالا تصمیم دارد به گذشته برگردد تا بیوگرافی خود را عوض کند و جلوی این اتفاق را بگیرد.

فرهنگسرای ‌نیاوران ‌- ‌سالن ‌خلیج ‌فارس- ملاقات مرد دوزخی

تا ۲۰ شهریور می‌توانید نمایش ملاقات مرد دوزخی را در فرهنگسرای نیاوران تماشا کنید. نویسنده و کارگردان این اثر امیر امیری است و ‌نیازی، پوریا ‌فرجی، مصطفی ‌ساری، عرشیا ‌حسین، فائزه ‌رضایی، فاطمه ‌حسینی، کوثر افتخاری، مریم ‌تولائی، الهام ‌دهقانیان و فریاد ‌جودی در آن بازی می‌کنند. این نمایش همراه با اجرای گروه ارکستر مجلسی است و متین رضوانی پور به عنوان خواننده در آن حضور دارد و نوازندگان عبارتند از محمد رضا حسن خانی، کیوان نیازمند. طراح صحنه مرد دوزخی هم مسعود ‌نیازی است.

این کار در واقع نمایشی موسیقایی است با برداشتی آزاد از مثنوی معروف علی معلم دامغانی با مطلع «روزی که در جام شفق گل کرد خورشید»

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

عمارت سیمرغ- باغ وهمی‌شیشه ای

در عمارت سیمرغ برداشتی آزاد و متفاوت از نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز روی صحنه است. نویسنده، طراح و کارگردان این کار امید ‌افشاری و دراماتورژ  رحمان مولایی است. سجاد افشاریان که با نمایش بک تو بلک تا همین چند وقت پیش روی صحنه بود، تهیه‌کننده این کار است و بازیگران هم به این ترتیبند: آرام ‌نیک ‌بین، فرزاد ‌دشتی، مسعود انعامی، جانا ‌جهانگیری، مهشید ‌دلاوری

آنطور که گروه اجرایی عنوان کرده نمایش «باغ وهمی‌شیشه ای» روایتی است از تنهایی آدمیان با ظاهری شیشه‌ای که زشتی‌های درونشان به هنگام درخشش نور نمایان می‌شود، انسان‌هایی که تنها در تاریکی زیبا می‌مانند. فضای سورئال این نمایش ذهن و روح را درگیر می‌کند. برای کشف اتفاقات و میزانسن‌ها گوش و چشم‌ها را به صحنه بسپارید تا باغ وهم آلودی که در حال شکل‌گیری است درک کنید. هر آنچه شما در این نماش می‌بینید     متفاوت‌تر از نمایشنامه باغ وحش شیشه‌ای است، چه در شکل‌گیری روابط و چه در نوع اجرا.

تماشاخانه ‌اهورا- اعترافاتی درباره زنان

تا ۱۲ شهریور نمایش اعترافاتی در باره زنان روی صحنه است. نویسنده این کار البته یک مرد است: محمدامیر یاراحمدی، اما بهناز ‌متولی ‌باشی ‌نایینی آن را کارگردان و طراحی کرده است. به غیر از خود نایینی علی ‌سلیمان ‌زاده، حمید ‌اسپرهم، بهناز ‌شریفی، سپیده ‌دشتی، فاطمه نایب در این نمایش بازی می‌کنند و ماهور قدیری و ماهان شکیبا نژاد بازیگران خردسال آن هستند.

اعترافاتی در باره زنان داستان مردی نامتعارف است که می‌خواهد از یک فرصت طلایی استفاده کند اما درگیر ماجراهای ایجاد شده توسط مادرش می‌شود.

کارگردان در یادداشتی بر این نمایش نوشته است: جامعه امروزی به این مهم پی برده که شرط لازم برای مدرنیزه کردن روابط درون جامعه رعایت حقوق معنوی خانم‌هاست و البته آقایان هم  به این مهم توجه بیشتری پیدا کرده‌اند. اما...آیا تمام این تلاش‌های سالیان دراز خانم‌ها و آقایان برای احقاق حقوق معنوی خانم‌ها پاسخگوی تمامیت این حق بوده؟

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

عمارت ‌نوفل‌لوشاتو- جنگ چهره زنانه ندارد و موتورخونه

در عمارت نوفل لوشاتو دو نمایش روی صحنه است که هر دو در باره جنگ هستند. نمایش موتورخونه کاری از شاگردان هومن سیدی در آموزشگاه هشت میلیمتری است. این نمایش نوشته و کارگردانی امیرحسین بصیر است و داستان ساکنین جوان یک ساختمان را روایت می‌کند که در زمان جنگ به موتورخانه پناه برده‌اند. نمایش با لحنی کمدی مسائل این خانواده‌ها و آرزوهایشان را بیان می‌کند.

  پدرام ‌آراد، مجید اجتهادی، قاسم اصغری، شبنم اصفهانیزاده، بهار ‌باختر، عرفان ‌بافقی ‌زاده، رضوان ‌حاج، ‌هامون ‌خان ‌محمدی، بهرنگ ‌رهنمون، محمدسعادتمند، سهیل ‌طاهریان، علی ‌طبیبی، درسای ‌فرح ‌نیا، فرناز فرضی، مهدی کاشی، امیر کاظمی، وجیهه لاریجانی، شایان ‌مرادطجری، سحر نیک، علی ‌نیکنامی‌و امیر ‌حسین ‌بصیر بازی می‌کنند.

نمایش دیگری که در همین سالن روی صحنه می‌رود «جنگ چهره زنانه ندارد» است و به روایت زنان روسی می‌پردازد که در زمان جنگ جهانی دوم جنگیده‌اند. روایت‌هایی به شدت تکان دهنده و دردناک از کشتن و کشته شدن. این نمایش بر اساس کتابی به همین نام نوشته سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ و ترجمه عبدالمجید احمدی نوشته شده است. کارگردان این کار نشاط میرمهدی است و شقایق ‌به ‌دینیان، سورن ‌بیات، منا ‌چمنی، دانیال ‌حسینی، نوید ‌خدام ‌عباسی، شیدا ‌شلالوند، روژین ‌فاطوری ‌فر، فیروزه ‌فقری، ندا ‌قهرمانپور، کوثر ‌کاردان، رابیه ‌میرزاد، آتنا ‌نیکنام، فاطمه ‌ولندیاری، هلنا ‌یزدان ‌مهر، و سروناز ‌نانکلی و آزاده سدیری در آن بازی می‌کنند.

این هفته در تماشاخانه های تهران، نمایش هایی از زنان درباره زنان  | برنامه‌ سالن‌های تئاتر در هفته اول شهریور

پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌- سالن ‌۲، پیش از کشتن

در سالن شماره ۲ تماشاخانه شهرزاد هم می‌توانید نمایش پیش از کشتن را از آرش دادگر کارگردان شناخته شده تئاتر ببینید. این کار برداشتی آزاد از نمایشنامه اورستیا نوشته آشیل  و الکترا نوشته سوفوکل است و تا فردا اجرا خواهد داشت.

 نویسنده این کار شهرام ‌احمدزاده است و طراحی هم با خود آرش دادگر بوده است.

امین ‌طباطبایی، عمار ‌عاشوری، امیر رجبی، ندا حبیبی، الهام ‌ابنی، آرش ‌دادگر، آبان ‌زارعی، سعید ‌راستی، شیرین صفایی، مهراب رستمی، آیت ‌بی ‌غم، ‌هانیه ‌مهری، سید شهاب الدین خاضع حق، یونس افسری، مینا ‌امامی، مهدی سلطانی، ‌هانیه ‌موسوی و محمد خدایی در آن بازی می‌کنند.

داستان نمایش این طور است:آگاممنون برای پیروزی در جنگ تروا، مجبور می‌شود دختر خود، ایفی ژنی را قربانی کند. مادر آن دختر (کلمنتسترا) پس از بازگشت فاتحانه آگاممنون از جنگ ۱۰ ساله، شوهرش را در وان حمام با تبر به قتل می‌رساند. سالها بعد الکترا و اورست (فرزندان دیگر خانواده) به انتقام قتل پدرشان، مادر خود را به همراه معشوقش (آگیستوس) می‌کُشند. این اثر روایتی است نو و چند زمانی از داستانی کهن

کد خبر 700532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha