انتشار تصاویر جدید از مریخ، امید به وجود منابع آبی بیشتر در این سیاره و در نتیجه زیست‌پذیری در آن را دو چندان کرده است.

تصاویر جدید مریخ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فیز، تصاویر جدیدی از سیاره مریخ انتشار یافته که فرضیه ما درباره نقش آب در شکل‌دهی سیاره مریخ  را  به‌طور کامل تغییر داده است. در حالی که پیش‌تر فرض بر این بود که به دلیل سنگ‌های معدنی محدود حاوی آب، منابع آبی مریخ نیز محدود است، تصاویر انتشار یافته جدید از مریخ نشان می‌دهد که مواد معدنی حاوی آب در این سیاره بیشتر از آن چیزی است که قبلا فرض می‌شد.  

با نگاه به این تصاویر می‌توانیم ارزیابی دقیقی‌تری درباره مکانی در مریخ که باید در آینده در آن فرود بیاییم داشته باشیم. این تصاویر با وضوح کم نظیری، ذخایر معدنی را در سراسر مریخ نشان می‌دهد که به دقت با استفاده از تصاویر و اطلاعات سازمان فضایی اروپا و ناسا در طول یک دهه اخیر ارائه شده است. این نقشه به ویژه مکان‌ها و محل تجمع مواد معدنی حاوی آب را نشان می‌دهد. این مواد معدنی از تخته سنگ‌هایی که به دلیل عملکرد آب در گذشته دچار تغییرات شده‌ به وجود آمده‌اند. این تخته سنگ‌ها اغلب با دگرگونی در ماهیت خود بدل به خاکه معدنی یا کریستال‌های نمکی شده‌اند.
دانشمندان پس از انتشار این تصاویر دچار شگفتی شده‌اند، چرا که پیش‌تر فرض می‌کردند که مواد معدنی حاوی آب در مریخ کمتر از آن چیزی باشد که در تصاویر بالا نشان داده می‌شود. ده سال پیش، دانشمندان سیاره‌شناس از حدود ۱۰۰۰ ماده معدنی در مریخ که به صورت نمایان مشخص بود، اطلاع داشتند. از آن زمان به بعد توجه دانشمندان به وجود مواد معدنی حاوی آب در مریخ به عنوان یکی از پدیده‌های عجیب و غریب زمین‌شناسی جلب شد. با این حال، نقشه جدید وضعیت را معکوس کرده است در این نقشه، صدها هزار منطقه از این قبیل (دارای مواد معدنی) را در قدیمی ترین نقاط سیاره مریخ می‌توان دید.

بیشتر بخوانید:

جان کارتر از انستیتوی فیزیک نجومی (IAS) و آزماشکاه فیزیک نجومی مارسی (LAM) می‌گوید: «این تصاویر این اشکال را به ذهن متبادر می‌کند که چگونه زمانی که شما در حال مطالعه دقیق مناطق قدیمی‌تر (سیاره مریخ) هستید، به وجود چنین حجمی مواد معدنی پی نبرده‌اید، در واقع قسمت عجیب قضیه همین است.»
این را می‌توان به عنوان یک تغییر الگو (پارادایم) برای درک ما از تاریخ سیاره سرخ توصیف کرد. در گذشته فرض بر این بود که با توجه تعداد بسیار کم مواد معدنی حاوی آب، به احتمال زیاد منابع آب در مریخ کم و پایداری آن نیز اندک است. اما اکنون با توجه به تصاویر موجود بدون شک می‌توان گفت که آب نقش مهمی در شکل دادن به خاک سراسر سیاره مریخ داشته است.

کد خبر 700331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha