ناسا در نظر دارد با اجرای برنامه جاه‌طلبانه آرتمیس، برای اولین بار پس از ۵ دهه در قالب ماموریتی که در چندین فاز تعریف شده دوباره به ماه باز گردد.

فضا پیما

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت ویرد، این گام بزرگ، بخشی از طرح بزرگی است که پرتاب یک فضاپیمای جدید، ساخت یک ایستگاه فضایی در ماه و بازگرداندن دوباره انسان‌ها پس از پایان ماموریت فضاپیمای آپولو در سال ۱۹۷۲ را در بر می‌گیرد.
در آن زمان جین سرنان و هریسون اشمیت آخرین فضانوردانی بودند که پا بر این کره پوشیده از سنگ گذاشتند.

دوره پرتاب فضاپیمای «آرتمیس ۱» از اواخر ماه اوت آغاز می‌شود. ناسا در نظر دارد سحرگاه ۲۹ اوت (دوشنبه آینده) پرتاب این فضاپیمای بدون سرنشین  را از «مرکز فضایی کندی» انجام دهد و در روزهای ۲ و ۵ سپتامبر نیز عملیات پشتیبانی این سفر را انجام دهد.
بیل نلسون رئیس ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی که در اوایل ماه اوت برگزار شد، در توضیح اهداف این ماموریت گفته بود: آرتمیس ۱ اولین پرتاب یک موشک ۳۲ طبقه به نام «سیستم پرتاب فضایی» است که در بالای آن کپسول فضایی اوریون قرار گرفته است.

این کپسول در فاصله ۶۲ مایلی از سطح ماه پرواز خواهد کرد، در حالی که فضاپیمای کوچکی را برای تحقیقات روی ماه و فراتر از آن مستقر می‌کند. اولین پرتاب که در قالب نخستین ماموریت «آرتمیس» انجام می‌گیرد، بدون سرنشین خواهد بود. در سال‌های بعد اما فضاپیماهای دیگری همراه با سرنشین انسانی به فضا پرتاب خواهد شد.

کپسول اوروین قادر خواهد بود انسان‌ها را به مناطقی از فضا که تاکنون پای بشر به آن نرسیده حمل کند. در حال حاضر ماموریت آرتمیس ۱ که بدون سرنشین خواهد بود با اهداف تحقیقاتی انجام می‌گیرد. در واقع این پرتاب بیشتر به منظور نمایشی از توانایی فضایی و بیشتر به صورت نمادین صورت می‌گیرد. این پرتاب نقطه آغازی خواهد بود برای تحقق بخشیدن به رویای همه انسان‌هایی که در آرزوی سفر دوباره انسان به کره ماه بودند.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی می‌شود، کپسول اوریون پس از اتمام ماموریت خود در ماه اکتبر دوباره وارد جو زمین شده و در دریا در جایی در نزدیکی سواحل شهر سن‌دیگو فرود بیاید. پس از آن در سال ۲۰۲۴ فضا پیمای آرتمیس ۲ پرتاب خواهد شد، این فضاپیما پس از ۵۲ سال، ۴ فضانورد را در کره ماه فرود خواهد آورد. همراه این فضانوردان نیز «مدول I-HAB به کره ماه پرتاب خواهد شد، این ماژول مقر زندگی اصلی ساکنان ایستگاه فضایی روی کره ماه خواهد بود. در سال‌های ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ نیز پرتاب آرتمیس ۳ انجام خواهد گرفت. در آخرین پرواز فضاپیمای با سرنشین به ماه که در سال ۱۹۷۲ انجام گرفته بود، برای اولین بار یک زن نیز روی کره ماه پا گذاشت. 

کد خبر 700286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 2
    اینقد شما گفتین اون بار دروغ بوده میخوان بهتون ثابت کنن
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      1 0
      بهت برنخوره آمریکا دوست
  • بهمن غلامزاده IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 2
    من خواهش میکنم نظر من رو بخونید من دوست دارم داوطلب باشم و بتونم سفر کنم به ماه مریخ تا کمکی کنم برای نسل های آینده