پخش فیلم‌های روز در پلت‌فرم‌های آنلاین همزمان با اکران در سینماهای جهان، برای برخی چهره‌های مشهور سینمایی، سودآور است. اما قراردادهای بازیگران محبوب سینما چقدر است؟

رایان گاسلینگ تام کروز کریس همسورث

به گزارش همشهری آنلاین، یک دهه پیش، ستارگان هالیوود همین‌ که فیلمشان در صدر جدول فروش گیشه‌ها قرار می‌گرفت، خیالشان راحت بود که جایگاهشان در لیست دستمزدهای بالا امن است. امروزه باید موفقیت یک فیلم را با میزان تماشا شدنش در نتفلیکس سنجید یا گزارش‌های مطبوعاتی از میزان محبوبیتشان در اچ‌بی‌او مکس

انقلاب دیجیتال خیلی چیزها را به طرز چشمگیری تغییر داده، اما خطری برای میزان دستمزد بازیگران مشهور ایجاد نکرده است. ستاره‌های سینما همچنان برای نقش‌آفرینی‌های خود دستمزدهای هنگفتی دریافت می‌کنند و اغلب علاوه بر فروش در گیشه، می‌توانند از استریم فیلم‌ها در شبکه‌هایی مثل نتفلیکس هم سود کسب کنند. 

از سال ۱۹۹۶، وقتی که جیم کری با کمدی سیاه مرد کابلی (The Cable Guy) هالیوود را شگفت‌زده کرد، دستمزد ۲۰ میلیون دلاری برای استعدادهای برتر رقمی عادی شد. این رقم همچنان برای فیلم‌هایی با حضور ستارگان محبوب، استفاده می‌شود؛ از جمله پروژه‌های سینمایی با حضور ساندرا بولاک (شهر گم‌شده دی (The Lost City of D) محصول پارامونتبرد پیت (قطار سریع‌السیر (Bullet Train) محصول سونی) و کریس همسورث (ثور: عشق و تندر (Thor: Love and Thunder) محصول دیزنی). 

البته این میزان در شیوه‌نامه‌های مالی مختلف، متفاوت است. کریس پاین نزدیک به ۱۱.۵ میلیون دلار برای فرانچایز پارامونت سیاه‌چال‌ها و اژدهایان (Dungeons and Dragons) و رابرت پتینسون برای بازیش در بتمن ۳ میلیون دلار دریافت کرده است.

دستمزدهای هنگفت و عجیب و غریب ستارگان سینما با پخش آنلاین

۵ سال پیش، بسیاری از این دستمزدها خیلی به چشم می‌آمدند. اکنون در برابر ارقامی که توسط نتفلیکس، آمازون و سایر استریمرها ارائه می‌شود، کم به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، دنیل کریگ، به لطف فروش چشمگیر (Knives Out) بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دریافت می‌کند. درآمد حیرت‌انگیز او را می‌توان به این دلیل نسبت داد که پخش فیلم در نتفلیکس، به نسبت اینکه فیلم‌ها تنها اکران سینمایی داشته باشند، رقم بهتری نصیب ستاره‌های سینما می‌کند. 

معادلات جدید مالی، به طور تصاعدی درآمدهای اولیه را بالاتر برده است؛ از جمله ۳۰ میلیون دلار برای دواین جانسون برای بازی در استودیو آمازون برای (Red One)، که می‌تواند در پایان کار به ۵۰ میلیون دلار برسد، ۳۰ میلیون دلار برای لئوناردو دی کاپریو و ۲۵ میلیون دلار برای جنیفر لارنس به خاطر فیلم بالارو نگاه نکن (Don’t Look Up)؛  ۲۵ میلیون دلار برای جولیا رابرتز در فیلم دنیا را پشت سر بگذار (Leave the World Behind) در نتفلیکس و تقریبا ۲۰ میلیون دلار برای رایان گاسلینگ در تریلر جاسوسی نتفلیکس مرد خاکستری (The Gray Man)، که سود پخش فیلم به شیوه‌های مختلف به این ارقام اضافه می‌شود. 

شیوه‌های جدید قرارداد مالی، برای استودیوهایی مانند برادران وارنر دردسرهایی ایجاد کرده است؛ تصمیم آن‌ها برای اکران کل فهرست ۲۰۲۱ خود به طور هم‌زمان در سینماها و اچ‌بی‌او مکس، در آن زمان مخالفت‌هایی را برانگیخت. 

دستمزدهای هنگفت و عجیب و غریب ستارگان سینما با پخش آنلاین

 دنزل واشنگتن و ویل اسمیت هر دو برای فیلم‌های برادران وارنر چیزهای کوچک (The Little Things) و شاه ریچارد (King Richard) ۴۰ میلیون دلار کسب کردند که این  به دلیل کاهش فروش گیشه به دلیل پخش هم‌زمان در اچ‌بی‌او مکس است. 

کیانو ریوز علاوه بر ۱۲ تا ۱۴ میلیون دلاری که برای فیلم ماتریکس ۴ به دست آورده، سود حاصل از فروش در گیشه هم کسب کرد. ریوز برای فیلم اول ماتریکس در سال ۱۹۹۹ قراردادی ۱۰ میلیون دلاری داشت که با سود حاصل از فروش گیشه درآمدش به ۳۵ میلیون دلار رسید. رقم قرارداد او برای ماتریکس ۴ تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد، اما این رقم پس از پایان اکران و پخش در استریمر، افزایش  زیادی داشت. 

یکی از تنها ستاره‌هایی که از هر دو شیوه نمایش سود می‌برد، تام کروز است. کروز قبل از اینکه استودیو یک دلار از فروش گیشه کسب کند، دستمزدش را می‌گیرد. این به او حق دریافت ده‌ها میلیون دلار پاداش را پس از دستیابی به بالاترین سطح فروش گیشه در طول دوره اکران می‌دهد. او ۱۳ میلیون دلار برای دستمزد اولیه بازیگری خود در فیلم (Top Gun: Maverick) از پارامونت دریافت کرده است، که با توجه به موفقیت فوق‌العاده این فیلم در گیشه، رقم بسیار بالاتری نصیب کروز می‌شود که با احتساب سود حاصل از پخش آنلاین، به چیزی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد. 

منبع: ترجمه با کمی تغییر از ورایتی

کد خبر 700221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha