پیش از آنکه مهرماه فرا برسد، ناوگان اتوبوسرانی جان تازه‌ای می‌گیرد تا این بخش حمل‌ونقل همگانی تهران، آماده خدمت‌رسانی به شهروندان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید شود. ۵۴ اتوبوس برقی مونتاژ نشده و اتوبوس دست‌دوم خارجی وارد کشور شد؛ ۲۴۶ اتوبوس خارجی هم در راه است.

اتوبوس برقی تهران

به گزارش همشهری آنلاین، شهرداری تهران برای این منظور از ابتدای سال، چندین مسیر مختلف را در تامین ناوگان سرحال، در پیش گرفته است. رایزنی با دولت و وزارت کشور در جهت استفاده از ظرفیت‌های واردات و تولیدکنندگان خارجی، بازسازی اساسی (اورهال) تعدادی از اتوبوس‌هایی فرسوده و تامین قطعات ضروری برای اتوبوس‌هایی که در تعمیرگاه خاک می‌خورند ازجمله مهم‌ترین اقداماتی بوده که طی ماه‌های اخیر انجام شده است.

از سوی دیگر، بازنگری خطوط اتوبوسرانی نیز صورت گرفته تا همزمان با افزایش تعداد مسافران، در ساعات پیک جمعیتی، خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود. در این میان، اگرچه برخی بر واردات اتوبوس‌های خارجی دست‌دوم به شهرداری خرده گرفته‌اند اما نسبت‌گیری بین منابع اولیه برای خرید یا ساخت اتوبوس نو با اتوبوس دست‌دوم باکیفیت نشان داده که در شرایط فعلی صرفه با اتوبوس‌های کارکرده خارجی است؛ آن هم در روزگاری که به‌خاطر بی‌مهری‌های صورت‌گرفته طی یک‌دهه گذشته، شهروندان اکنون با سختی‌های فراوان از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند.

حالا آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده به‌خاطر فوریت کار، بخشی از اتوبوس‌های برقی و دست دوم خارجی وارد کشور شده تا هرچه سریع‌تر پس از مونتاژ یا انجام تست‌های لازم، وارد خطوط شوند. به‌گفته سیدمجتبی شفیعی واردات سایر دستگاه‌های باقیمانده نیز هرچند به تأخیر خورده اما به‌زودی و طی ماه‌های آینده انجام خواهد شد. شفیعی درباره جزئیات واردات اتوبوس‌های برقی گفت: «پروژه اتوبوس برقی پروژه متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته بوده و نخستین پروژه‌‎ای است که بخش خصوصی به‌صورت بلندمدت به آن ورود کرده و می‌خواهد ۵۰دستگاه اتوبوس برقی که گران‌ترین اتوبوس موجود در دنیا محسوب می‌شود را وارد شهر تهران کند.»

او درباره زمان قطعی واردات تمامی این نوع اتوبوس‌ها گفت: «واردات، نسبت به برنامه زمانبندی قرارداد با تأخیر کوتاهی روبه‌رو خواهد بود، اما مرحله اول اتوبوس‌های برقی‌ وارد کشور شده و شرکت خودروساز درحال مونتاژ این اتوبوس‌هاست.» در واقع قطعات این اتوبوس‌ها به‌طور جداگانه وارد شده و خودروساز داخلی فرایند مونتاژ را انجام می‌دهد. معاون شهردار همچنین درخصوص واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی هم گفت: «جلساتی از طرف وزارت کشور، ریاست‌جمهوری و... برگزار شده است تا به تسریع ترخیص و حل مسئله کمک کنند؛ چراکه سایر کلانشهرها هم شرایطی نظیر تهران دارند و از نظر اقتصادی و حمل‌ونقلی، خرید اتوبوس‌های کارکرده برایشان مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید اتوبوس‌های نو است. تصورمان بر این بود که زودتر از اینها بخش خصوصی اتوبوس‌ها را ترخیص کند، اما در فرایند اداری گمرک و وزارت صنعت گیر کرده است.»

چرا اتوبوس برقی؟

اتوبوس‌های برقی واردشده از اواخر شهریور یا اوایل مهر وارد خطوط بهره‌برداری می‌شوند. این نخستین تجربه واردات اتوبوس برقی به کشور محسوب می‌شود. نکته اینجاست که فاصله قیمتی اتوبوس‌های دیزلی و برقی در طول یک دوره ۳‌تا۴ساله از طریق حذف هزینه مصرف سوخت و هزینه نگهداشت، جبران شده و استفاده از این نوع اتوبوس‌ها اقتصادی به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اتوبوس‌های گازوئیلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند، یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند. البته در فروردین‌ماه امسال نخستین اتوبوس تمام‌برقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری به‌صورت آزمایشی آغاز به‌کار کرده و اکنون مسافران را جابه‌جا می‌کند تا پس از بررسی‌های لازم و رفع ایرادات احتمالی، به تولید انبوه برسد.

اینفوگرافیک | جزئیاتی از اتوبوس‌ های برقی و وارداتی تهران | سرنوشت اتوبوس برقی میدان بهارستان چه شد؟

کد خبر 699990
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha