۱۹ مرداد جاری خبر درگذشت هوشنگ ابتهاج در شهر کلن آلمان منتشر شد و از آن زمان تاکنون موضوع تشییع  و خاکسپاری پیکر این شاعر ملی همچنان بلاتکلیف است و این مساله باعث آزردگی خاطر دوستداران این شاعر و تعداد کثیری از هموطنان ایرانی شده است.

هوشنگ ابتهاج

علی خوشتراش - همشهری آنلاین: طبق برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اولیه قرار بوده که پیکر این شاعر نامی چهارشنبه گذشته ۲۶ مرداد از شهر کلن آلمان به تهران انتقال یابد و بعد از انجام مراسمی در خانه ارغوان روز جمعه ۲۸ مرداد در شهر رشت به خاک سپرده شود.

پنج شنبه گذشته یعنی ۲۷ مرداد هم دوستداران زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج با حضور در خانه ارغوان حضور یافتند تا این سخن‌سرای نامی معاصر را به خانه ابدی مشایعت کنند که در نهایت اعلام شد موضوع انتقال پیکر ابتهاج به دلیل برخی مشکلات به تعویق افتاده است.

چشم‌انتظاری‌ها همچنان برقرار بوده که در ۳۰ مردا خبر مبنی بر اختلاف خانوادگی مانع انتقال پیکر ابتهاج به ایران شده است انتشار یافت.

در این خبر آمده بود «به دنبال شکایت یکی از فرزندان هوشنگ ابتهاج به دستگاه قضایی کشور آلمان دادستانی آلمان از انتقال پیکر وی به ایران ممانعت و همه چیز را به آینده موکول کرده است».

در این خبر آمده بود که «اختلافات جدی میان فرزندان سایه باعث شده انتقال پیکر او به ایران متوقف شود و با توجه به اینکه این ماجرا در حال حاضر در محاکم قضایی آلمان در حال پیگیری است مشخص نیست پیکر این شاعر دیرپا و پرآوازه چه زمانی به کشورمان منتقل می‌شود.»

خبر تازه‌ای نیست

رضا ثقتی مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان در آخرین اظهاراتش به خبرنگار همشهری آنلاین اعلام کرد: ماهم چشم انتظار حل مشکل هستیم و تا امروز صبح یعنی یکم شهریور هیچ خبر تازه‌ای درباره حل اختلاف بین خانواده ابتهاج دریافت نکرده‌ایم.

ثقتی افزود: وزارت ارشاد هم تلاش‌های خود را به خرج داده و حتی سفیر و سرکنسول ما در آلمان به این مساله ورود کرده ولی کماکان تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: اکنون به هیچ عنوان نمی‌توان نظر قطعی داد که آیا پیکر زنده‌یاد ابتهاج به ایران انتقال می‌یابد یا در شهر کلن به خاک سپرده می‌شود ولی ما آمادگی کامل برای انجام و برپایی مراسم تشییع و خاکسپاری درخور شان این شاعر بزرگ گیلانی را داریم.

همه چشم‌ انتظاریم

ناصر وحدتی، خواننده گیلانی هم در گفت با همشهری آنلاین بیان کرد: ما هم چشم انتظار حل اختلاف بین خانواده هستیم و امیدواریم که پیکر این شاعر در شهر زادگاهش آرام بگیرد.

وحدتی افزود:  به هرحال این اختلاف باید رفع شود و در این رابطه هم یکی دو نفر از رشت به آلمان رفته‌اند تا مساله را حل کنند که تاکنون نتیجه‌مثبتی در این رابطه به دست نیامده است.

این هنرمند بیان کرد: هوشنگ ابتهاج فقط با آرمیدن در باغ محتشم رشت جاودانه می‌شود و خاکسپاری او در شهر کلن چنین تاثیری نخواهد داشت.

سخنی با خانواده ابتهاج

مردم ادب دوست وفرهنگی ایران از دیرزمان با سروده‌های ابتهاج زندگی کرده و خاطرات فراوانی دارند. از سوی دیگر زنده‌یاد ابتهاج برای آنها جزو میراث‌های جاودان فرهنگی به شمار می‌آید و دوست دارند خود میراث‌دار همه آثار و نام او باشند.

از آنجا که جناب سایه چهره‌ملی است انتظار می‌رود خانواده ایشان در خصوص احساسات فردی و خانوادگی  به مساله احساسات ملی هم توجه کنند.

در چند مدت اخیر بارها در رسانه‌ها از میل و وصیت زنده‌یاد ابتهاج در خصوص تدفین و خاکسپاری او در شهر زادگاهش مطالبی منتشر شده و تاکنون خانواده این شاعر این موضوع را رد یا تکذیب نکرده‌اند.   از آنجا که بیشتر اشعار و آثار زنده یاد در کتاب‌ها و کتابخانه‌ها ضبط و حفظ شده باشد در حافظه جمعی ایران محفوظ است جا دارد خانواده این شاعر ملی، دور عواطف شخصی و فردی به موضوع احساسات جمعی و افکار عمومی توجه داشته باشند و به تعبیری احترام بگذارند و تلاش کنند زنده‌یاد ابتهاج مانند اشعارش همچنان در حافظه جمعی فارسی زبان جاودانه شود.

سایه شاعر ملی ماست

  این تاخیر و اختلافات به هیچ وجه در شأن جایگاه و اعتبار شاعر ملی ما نیست و انتظار می‌رود هرچه زودتر این اختلافات کنار گذاشته و حل شود در پایان جا دارد که جمله یکی از دوستداران زنده یاد ابتهاج را متذکر شد تا اهمیت موضوع آشکار شود. این  علاقه مند به سایه در تماس با همشهری آنلاین جویای آخرین وضعیت مساله انتقال پیکر زنده یاد ابتهاج بود گفت: «اگرچه زنده‌یاد سایه پدر خانواده ابتهاج بود، اما شاعر ملی ما نیز هست. حق ما در این  میان چیست؟»

کد خبر 699976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha