ناصر کنعانی با بیان اینکه همچنان در مسیر مذاکره هستیم و تاکنون شاهد تعلل آمریکا در ارائه پاسخ به پیشنهادات اروپا هستیم و هنوز پاسخ نداده است، تصریح کرد: پلن B ایران استمرار سیاست خارجی بدون توجه به روند مذاکرات هسته‌ای است.

ايران و آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره روایت‌های غیررسمی منتشر شده از متن مذاکرات وین اظهار داشت: در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و اجازه می‌خواهم هنوز به استقبال جزئیات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده، نرویم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: تا این‌جای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکردیم. زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی بیان کرد: اجازه دهید به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم. مذاکرات حساس است و باید در فضای مذاکره مبتنی بر داد و ستد دیدگاه‌های رسمی کشورها راجع به روند و نتیجه مذاکره اظهارنظر و قضاوت کنیم. تا این‌جای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم، ولی مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی که چنین نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کرده و یا به استقبال مرحله جلوتری برویم.

وی عنوان کرد: موضوعات باقیمانده هر چند ممکن است به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات‌ اندک باشد، ولی به‌صورت قطع موضوعات مهمی است و باید راجع به آن تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند. بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده که ما روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را صرفا یکی از موضوعات در ارتباط با حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم. تأکید می‌کنیم تعلل آمریکا در ارائه پاسخ، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی دولت آمریکا، فشار تندروها در داخل آمریکا یا فشار لابی رژیم صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد و آثار آن را می‌بینیم، ایران را از پیگیری اولویت‌هایش بازنخواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد شد.

وی تأکید کرد: اگر ایران نیازمند توافق است حتما آمریکا و طرف‌های اروپایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند. بر حقوق خود قطعا می‌ایستیم و تیم مذاکره‌کننده ایران در این زمینه جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و در عین اثبات عملی مبنی بر اینکه ما به‌دنبال توافق هستیم، ولی بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیا ن اینکه «ما برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد» گفت:‌ در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به صورت طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود، ولی در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان و در حوزه گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیرهمسایه، منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مخالفت آمریکا با پیشنهادات اروپا اظهار داشت: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات روابط خارجی ماست. مسائل دیگر ما را در سیاست خارجی و روابط خارجی و مشخصا روابط اقتصادی خارجی و مسائل تجاری با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و نخواهیم زد. عملکرد دولت در یک سال گذشته نیز همین وضعیت را نشان داده است، التزام و پایبندی به روند مذاکره به‌عنوان رفتار مسئولانه ایران و در عین حال پیگیری روابط خارجی با دیگر کشورها اعم از منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای مبتنی بر منافع و مصالح مشترک.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طرح دوم ما استمرار سیاست یک‌ساله گذشته با همت و جدیت بیشتر خواهد بود در صورت عدم پایبندی و عدم التزام آمریکا به بازگشت به توافق. به عبارتی «پلن B» ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکره برای مذاکره و اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم. برای ما موضوع اقتصادی مهم است. ایران مذاکره را با هدف تامین حقوق مسلم و شناخته‌شده ایران انجام می‌دهد و بر این موضوع پافشاری می‌کند و معتقد است هر تحولی که مانع دستیابی ایران و ملت ایران به منافع ناشی از برجام شود، برای ما قابل قبول نیست. در این مسیر با جدیت عمل کرده و با جدیت مذاکره خواهیم کرد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره بهبود وضعیت اقتصادی ایران و این‌که چرا ایران نیاز به توافق با آمریکا دارد هم بیان کرد: موضوع نیاز به توافق با آمریکا نیست موضوع بازگشت طرف‌های عضو به توافقی است که قبلا شکل گرفته است. مذاکراتی که در حال انجام است بر مبنای توافقی است که قبلا شکل گرفته است. به‌دنبال روابط دوجانبه با آمریکا نیستیم. آمریکا در روندی غیرقانونی از یک توافق خارج شده و بعد از دو سال خواستار بازگشت به آن توافق است. الان روند مذاکرات بر این موضوع متمرکز است که یک دولت خاطی و غیرملتزم چگونه می‌تواند به توافقی که قبلا امضا شده برگردد و چگونه ایران اطمینان حاصل کند این دولت خاطی و ناقض توافق می‌تواند به توافق برگردد. 

کد خبر 699873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • داود IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 3
    آمریکا بعد توافق در برجام باز هم مثل دوران اوباما از انواع حربه ها مثل حقوق بشر و ترویسم و غیره و امنیت اسرائیل اقدام به تحریم جدید خواهد کرد.لذا به نظر بنده ما باید در منطقه کار خودمان جلو برده و از درون باید قوی شده و از مرزهای شرقی را برای ضربه زدن به غرب و آمریکا در مورد ترانزیت مواد مخدر جلو گیری نکرد.و تنگه هرمز را هم تحت کنترل کامل در آورده و فشار آنچنانی به آنها وارد کرد ،
    • بهراد IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      2 4
      برادر داری اشتباه میزنی. ما نمیتونیم خودمونو از همه دنیا جدا کنیم بعد تازه بیایبم با ابرقدرت های دنیا هم بجنگیم. اگه پیشرفت میخواییم یه راه داره اونم مذاکره است.