مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو در شهر تهران به عرضه محصولات (غذا، تنقلات و نوشیدنی، البسه، عطر و ادکلن، لوازم جانبی موبایل و ...) مشغول هستند که تا به امروز نزدیک به ۱۰۰ مورد از آنها ساماندهی شده‌اند.

ون کافه

همشهری آنلاین - زهرا کریمی: غیر از دستفروشان در شهر که نزدیک به یک دهه است بر تعدادشان افزوده شده و خطوط عابر پیاده را تصرف کرده‌اند، حالا افرادی که با ماشین‌شان در شهر می‌گردند و غذا و لباس و لوازم خانه و... می‌فروشند هم رو به زیاد شدن است. آنها را در شب بیشتر می‌توان دید تا روز؛ در حاشیه خیابان‌های اصلی و میادین با یک چراغ بسته به پشت ون یا وانت و حتی خودروی سواری ایستاده‌اند و کاسبی می‌کنند.

تنوع خودروهایی که در شهر می‌چرخند و دستفروشی می‌کنند هم زیاد شده، مثلا اگر تا چند سال پیش در چند خیابان معروف فقط ون کافه‌ها، فست فود، چای و قهوه می‌فروختند، حالا وانتی‌های دستفروش را بیشتر می‌توان دید. برخی از آنها مجسمه و پتو و لباس می‌فروشند و ‌برخی جگر و آش و... در کنار آنها کسانی که لوازم جانبی موبایل عرضه می‌کنند هم بخشی از فروشگاه‌های سیار شهر شده‌اند.

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در گفتگو با همشهری آنلاین درباره جزئیات ساماندهی کاسبی با خودرو در شهر گفت:‌ تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو در شهر تهران به عرضه محصولات (غذا، تنقلات و نوشیدنی، البسه، عطر و ادکلن، لوازم جانبی موبایل و ...) مشغول هستند که تا به امروز نزدیک به ۱۰۰ مورد از آنها ساماندهی شده‌اند. در خصوص ساماندهی ۱۰۰ مورد دیگر نیز مراحلی برای انجام ثبت‌نام آنها در دست اقدام است و به‌زودی این تعداد هم ساماندهی و مجوز لازم را دریافت می‌کنند.

او افزود: در خصوص استقرار مشاغل سیار اعم از ون‌کافه‌ها و مشاغل موتوری براساس دستورالعمل اجرایی که برای ساماندهی آنها نوشته شده، باید عمل کنیم. به همین منظور کمیته‌ای اجرایی با حضور شهرداران مناطق، معاونت خدمات شهری، نماینده شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، شرکت ساماندهی و معاونت اجتماعی تشکیل شده است.

ملاحظات امنیتی و ترافیکی برای استقرار ون کافه‌ها

بیگی ادامه داد: اکنون حدود ۸۰ مکان در تهران با ملاحظات ترافیکی و امنیتی تا سال ۱۴۰۴ برای استقرار آنها در نظر گرفته شده و اگر مالک ون‌کافه‌ای خارج از مکان مشخص شده مستقر شود بعد از دوبار اخطار، مجوز فعالیت او باطل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره ساعت فعالیت این ماشین‌ها نیز گفت: به طور عمده مبنای ساعت فعالیت آنها برای پایان شب مشخص شده است که البته بسته به محل استقرار و نوع محصول متفاوت است. اگر در میدانی رستوران یا لباس‌فروشی باشد استقرار این خودروها بعد از ساعت کاری آنها مجاز است و یا فاصله‌ آنها باید با آن مغازه‌ها حفظ شود تا خللی ایجاد نشود. بعضی از آنها در طول روز و برخی نیز در شب فعال هستند و البته شیفت شب تابع قوانین اماکن است و از سمت نیروی انتظامی کنترل می‌شوند.

بیگی در ادامه درباره مالکان خودرویی که قصد کاسبی در شب با خودرو را دارند ،گفت:‌ مالکان ون‌کافه‌ها و سایر کاسبان اگر قصد کار با خودرو یا وسیله موتوری‌شان دارند باید از شرکت ساماندهی شهرداری تهران مجوز تهیه کنند و برای این کار می‌بایست مدارک هویتی خود و خودروشان را ارائه بدهند و این مجوزها در همان نقطه مشخص شده سه ماهه است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره نحوه نظارت به رعایت بهداشت ون‌کافه‌ها در عرصه فروش مواد غذایی گفت: در واقع نظارت به موارد بهداشتی، اصناف و قیمت عرضه محصولات از وظایف سایر دستگاه‌هاست و خارج از حیطه اختیارات مجموعه شرکت ساماندهی است، اما به منظور حفظ سلامت  شهروندان از  کسانی که مواد غذایی توزیع می‌کنند ،کارت بهداشت دریافت می‌شود.

کد خبر 699697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مهرداد صفاری IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    5 0
    واقعا فکر میکنم بد نباشه ساماندهی بشن و الان این شکل ون کافه ها در دنیا رو به رشد هستش و اگر درست مهندسی بشن برای استقرار در سطوح شهر میتونن جاذبه تویستی باشن.... خیلی ممنونم از خبر رسانی و پوشش چنین اخباری
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    4 0
    ای کاش تعدادشان بیش از این شود و شب ها هم امنیت برای رفت و آمد تامین شود. ما شب های تابستان به دلیل خنکی هوا به جاهای دیدنی شهری میریم و تا دم دم های صبح بیرون هستیم و وجود این ون کافه ها این امید رو میده تا ساعت بیشتری رو بیرون بگذرونیم . اگر تنوع فروش کالاهاشون هم بیشتر بشه حس بهتری دارد. دست اونایی که دارن تلاش می کنن درد نکنه