رادا اکبر، هنرمند افغان که در زمینه‌های گرافیک، عکاسی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند از جمله شهروندان افغان است که به خاطر شرایط موجود در کشورش به اروپا مهاجرت کرده و حالا از تحقیرشدن‌هایی می‌گوید که در فرانسه با آن مواجه است.

پاریس

به گزارش همشهری آنلاین، هنرمند افغان که در زمینه‌های گرافیک، عکاسی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند از جمله شهروندان افغان است که به خاطر شرایط موجود در کشورش به اروپا مهاجرت کرده و حالا از تحقیرشدن‌هایی می‌گوید که در فرانسه با آن مواجه است.

او که این روزها در شهر پاریس، پایتخت فرانسه زندگی می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت: «به عنوان یک پناهنده بارها تحقیر شدم، چرا که با سیستمی سر و کار داریم که خیلی مهربان نیست و از پناهندگان حمایت نمی‌کند. آنها واقعا اهمیتی نمی‌دهند که شما هنرمند هستید یا خیر. اینکه شما مهندس هستید، یا اینکه در کشور خودتان چه دستاوردی داشته‌اید.»

او همچنین در توصیف ماه‌های نخست حضورش در پاریس اظهار کرد: «ماه‌های اول هنوز امید داشتم. فکر کنم هنوز خیلی ساده‌لوح بودم که فکر می‌کردم دنیا قرار است کاری [برای مردم افغانستان] انجام دهد. که فکر می‌کردم آنها می‌خواهند مردم را نجات دهند، یا آنها را از وضعیتی که در آن گیر کرده بودند بیرون بیاورند. اما علم به این که تقریبا یک سال گذشته و هیچ چیز تغییر نکرده است و تازه همه چیز برای مردم افغانستان روز به روز بدتر شده، این مساله دل من را می‌شکند و من را عمیقا ناراحت می‌کند.»

او همچنین درباره فرآیند ترک افغانستان و آغاز زندگی در فرانسه اینطور توضیح داد: «برای من که مجبور شدم افغانستان را ترک کنم و اینجا باشم، دوره گذار بسیار دشواری است. نه فقط برای خودم که بتوانم هنری خلق کرده و زندگی جدیدی را پایه‌گذاری کنم، بلکه به عنوان یک هنرمند، پیشبرد کار من در اینجا سخت است. چرا که همیشه زنان افغان موضوع کار من بوده‌اند. مسائل افغانستان موضوع کار من بوده‌اند.

حالا من این دوره گذار را پشت سر می‌گذارم و سعی می‌کنم بفهمم که چگونه این کار را انجام بدهم. چرا که اینجا دیگر افغانستان نیست و مجبورم خودم را با این فرهنگ جدید وفق دهم.»

کد خبر 699186
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha