مدیرعامل شرکت متروی تهران از افتتاح پایانه متروی اکباتان در زیر زمین خبر داد و گفت: این پایانه با ۷۰ هزار مترمربع زیربنا و همچنین با ظرفیت ۲۱ رام قطار در زیر زمین برای حفظ هویت تهران ساخته و به بهره‌برداری رسید.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح شد. شبکه خطوط متروی تهران با گذشت قریب به ۲۴ سال از آغاز بهره‌برداری آن در حال حاضر در قالب ۷ خط و با ۱۴۲ ایستگاه مشغول به فعالیت است؛ اما در چند سال اخیر وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی شبکه متروی تهران بر دوش دو پایانه فتح‌آباد و صادقیه بود و لزوم ایجاد پایانه‌های مستقل در هر یک از خطوط مترو احساس می‌شود و ایجاد پایانه به یک اولویت تبدیل شده است، بر همین اساس برنامه‌های اجرایی برای احداث پایانه اکباتان در غربی‌ترین نقطه خط ۴ مترو در دستور کار قرار گرفت.

مسعود درستی درباره وضعیت پایانه‌های زیرزمینی در پایتخت اظهار کرد: به شرکت بهره‌برداری مترو، بخشی از پایانه‌های کلاهدوز، فتح آباد، صادقیه و دردشت را تحویل دادیم. البته هنوز در خط ۳، ۶ و ۷ مترو هیچ پایانه‌ای نداریم و هراقدامی نیاز باشد برای قطارهای این خطوط انجام دهیم و باید قطارها را به پایانه‌هایی که در خطوط ۱، ۲ و ۴ وجود دارد، هدایت کنیم که این مسئله چالش‌آفرین است.

متناسب با خطوط مترویی که در پایتخت فعالند پایانه نداریم

مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه متناسب با خطوط مترویی که در پایتخت فعالند، پایانه نداریم، اضافه کرد: با افتتاح پایانه اکباتان، شرکت بهره‌برداری می‌تواند برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد تا فشار را از سایر پایانه‌ها کمتر کند و  خدمات تعمیر و نگه‌داری با کیفیت بهتری ارائه دهد.

او با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی کمبود پایانه متروی تهران، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که کمبود پایانه ایجاد کرده، این است که اگر به عنوان مثال در خط ۳ قطاری را می‌خواهیم به سمت پایانه فتح‌آباد هدایت کنیم، باید مسیر زیادی طی شود اما با بهره‌برداری از پایانه اکباتان، قطارها برای تعمیر و بررسی، مسافت کمتری را تا پایانه طی خواهند کرد و به همین منظور کیفیت خدمات‌دهی هم بهتر می‌شود.

درستی افزود: هرچه زیرساخت مترو به لحاظ پایانه‌ای تقویت شود، سرعت انجام کار و اقداماتی که شبانه باید انجام شود، بهبود خواهد یافت و کیفیت حمل‌ونقل ریلی در تهران افزایش می‌یابد.

او با بیان این‌که با بررسی‌های انجام شده در سطح کلانشهرها مشخص شد که کمتر از دو میلیون سفر با قطار شهری انجام می‌شود، توضیح داد: بیش از ۸۰ درصد آن یعنی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سفر توسط متروی تهران پوشش داده می‌شود، این در حالی است که مترو کمتر از ۱۰ درصد سهم حمل و نقل شهر تهران را به خود اختصاص داده و ما از این جهت راه زیادی برای تکمیل خطوط و توسعه مترو داریم و لازم است که همگی ارگان‌ها همچون مجلس شورای اسلامی و غیره پای کار بیایند تا شرایطی فراهم شود که سهم حمل و نقل مترو در تهران به مرحله‌ منطقی برسد.

راه‌اندازی پایانه اکباتان بخشی از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت متروی تهران بیان کرد: امکانات بهره‌بردار در پایانه‌های موجود محدود بوده و بسیاری از مواقع به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم، خدمات با تاخیر روبه‌رو می‌شد. البته اکنون راه‌اندازی پایانه اکباتان بخش قابل ملاحظه‌ای از کمبودهای زیرساختی مترو را حل می‌کند.

او درباره ویژگی منحصر به فرد پایانه اکباتان گفت: منحصر به فرد بودن این پایانه به دلیل زیرزمینی بودن آن است. در محلی مثل اکباتان که یکی از شهرک‌های هویت و شناسنامه‌دار شهر است، اگر می‌خواستیم این پایانه را بر روی زمین احداث کنیم، هزینه کمتری نیاز داشت، اما هویت منطقه به هم می‌خورد، اما هزینه بیشتری برای ساخت این پایانه زیرزمینی صورت گرفت تا آسیبی به شهر نشینی و بافت این منطقه وارد نشود.

نظیر پایانه زیرزمینی اکباتان در کشور وجود ندارد

درستی با تاکید بر اینکه سازه اکباتان بسیار خاص بوده و پروژه عظیمی به حساب می‌آید، عنوان کرد: نظیر این پایانه زیرزمینی در کشور وجود ندارد و کاملا منحصر به فرد است.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره چرایی تاخیر ۱۴ ساله در راه‌اندازی پروژه اکباتان گفت: در دوره های گذشته بیشتر توجه به کمیت و تعداد ایستگاه‌ها بوده و همواره به دنبال این بودند تا کیلومتر مترو افزایش یابد و مترو، بخش‌های مختلف شهر را پوشش دهد. البته این نگاه توسعه‌ای تصمیم درستی بوده ولی از توجه به راه‌اندازی پایانه‌ها و زیرساخت‌های تعمیر و نگه‌داری غافل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری جدید به دنبال افزایش کیفیت در خدمات‌دهی حوزه حمل‌ونقل هستیم، اضافه کرد: به همین دلیل ساخت پایانه‌ها در افزایش بهره‌وری تاثیرگذار است. به دنبال این هستیم که در خط ۶ و ۳ نیز پایانه راه ‌ندازی کنیم، البته عملیات عمرانی این پروژه‌ها تازه آغاز شده و پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است.

درستی اضافه کرد: خط ۳، ۶ و ۷ پایانه ندارد و با اولویت ساخت این پایانه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم و ساخت پایانه آزادگان و دولت‌آباد در دستور کار قرار دارد اما امروز ساخت پایانه آزادگان اولویت شماره یک ما است و امیدواریم به زودی فاز اول آن را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

اینفوگرافیک | همه چیز درباره پایانه مترو اکباتان که امروز افتتاح شد | کاربرد این مجموعه چیست؟

کد خبر 699129
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • حسین IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 1
    مترو حمل و نقل عمومی بسیار خوب وبه صرفه است مخصوصا برای استان تهران و البرز...
  • کارمند بانک IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    10 16
    چرا فیلم گذاشتین از این متر‌وی بی نظیر... الان اروپا و آمریکا انگشت به دهان ماندن و احتمالا در حال کپی برداری هستن
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    13 6
    یه همت برای این پایانه پول دادید یکمی هم برای متروی ناکام اهواز هزینه کنید افتتاح شود
  • صمیم عباسی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 0
    کار نیکوی انجام می دهند افراد که زحمت کشیده اند در این عرصه تشکر از همه شان
  • رضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 2
    عالیه ممنون از شما
  • سید IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    سلام زمان افتتاحیه ایستگاه تختی را اعلام فرمایید
  • مهران فر IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 1
    درود بر مهندسان کارآزموده ایرانی درود
  • امیررضا IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    در دزفول باید یه خط مترو بزنند دزفول_اندیمشک
  • ۹ IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    حالا زیر زمینه سیل نیاد اونجا همه رو نابود کنه؟