مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی فلک‌الدین و میدان تیر شهر خرم‌آباد با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در این شهر، مهمترین دلایل این موضوع را همراهی نکردن دستگاه‌های اجرایی عنوان و راه حل‌های کاهش آسیب‌ها را تشریح کرد.

حاشیه نشینی در خرم آباد

به گزارش همشهری آنلاین، پژمان دالوند در این رابطه توضیح داد: چنانچه دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل می‌کردند، مناطق حاشیه‌ای تا این حد گسترش پیدا نمی‌کرد و نیاز به حلقه‌های واسط و دفاتر تسهیلگری نبود.

او با اشاره به مهمترین مسائلی که محله‌های حاشیه‌ای خرم‌آباد با آن مواجه‌اند، افزود: آمار بالای بیکاری مردان و زنان به دلیل نداشتن مهارت، مساحت قابل توجه فضاهای بی‌دفاع و رها شده، آمار بالای معتادان متجاهر، ناامنی، سرقت، نزاع و درگیری و وجود خانه‌های فساد از جمله مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر به حساب می‌آیند.

دالوند ادامه داد: پایین بودن نشاط اجتماعی بین همه گروه‌های سنی از جمله مردان، زنان و جوانان، افزایش آمار اقدام به خودکشی میان گروه‌های سنی جوانان (مردان و زنان)، ضعف خدمات و زیرساخت‌های شهری (خرابی معابر، معابر پلکانی و کمبود روشنایی)، کمبود سرانه تفریحی و فرهنگی (نبود سالن ورزشی، نداشتن اتاق بازی برای کودکان و نوجوانان) وهمچنین دسترسی آسان به مواد مخدر از دیگر مشکلات این محله‌ها هستند.

نسخه فوری برای کاهش معضلات حاشیه‌نشینی

مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی فلک‌الدین و میدان تیر در ادامه درباره راه‌حل رفع معضلات این محله‌ها هم گفت:برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌آموزی توسط اداره فنی و حرفه‌ای بر اساس نیازسنجی به عمل آمده، تخریب و پاکسازی فضاهای رها شده از سوی شهرداری با همکاری بسیج سازندگی سپاه، جمع‌آوری معتادان متجاهر و ارجاع به مراکز بازپروری برای درمان، نصب دوربین‌های نظارتی در این محله‌ها و همچنین افزایش گشت‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی از جمله راه‌حل هایی است که می تواند به طور جدی در کاهش این گونه آسیب‌ها اثرگذار باشد.

او اضافه کرد: همچنین برگزاری برنامه‌های نشاط اجتماعی توسط سازمان فرهنگی شهرداری، معاونت اجتماعی ناجا و دستگاه‌های مرتبط، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی افراد (کنترل خشم، مهارت تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی) در بین محلات توسط معاونت پیشگیری بهزیستی و دستگاه‌های مرتبط، از دیگر راه‌حل‌هایی است که می‌تواند سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله‌ها شود. ضمن اینکه افزایش خدمات و تقویت زیرساخت‌های شهری (آسفالت معابر) توسط شهرداری، سازمان عمران و بازآفرینی و دستگاه‌های مرتبط، ارائه تسهیلات خوداشتغالی توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بسیج سازندگی و دستگاه‌های مرتبط جهت طرح‌های اشتغال جوانان و زنان سرپرست خانوار، برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر در سطح محلات نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند تا حد زیادی به کاهش مشکلات این محله‌ها کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین، طبق اعلام یکی از مسئولان سابق این شهر،  ۱۲ منطقه حاشیه‌نشین خرم‌آباد در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. ضمن اینکه ۲۰۰ هکتار از مساحت و محدوده ۴۲۰۰ هکتاری این شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.

منبع: ایمنا

کد خبر 698970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha