همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت روز خبرنگار، برگزیدگان اولین رویداد برترین گزارش سال هم در محل انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران برگزار شد.

جشنواره

به گزارش همشهری‌آنلاین، در این مراسم که با حضور داوران جشنواره، اساتید حوزه روزنامه نگاری و خبرنگاران برگزار شد، دکتریونس شکرخواه، استاد ارتباطات و از روزنامه‌نگاران با سابقه کشور با ابراز خرسندی از برگزاری اولین رویداد برترین گزارش سال، گزارش‌نویسی و یادداشت را دو ژانر نجات دهنده رسانه‌های امروز برشمرد.

شکرخواه از خبرزدگی به عنوان آفت پیش روی رسانه‌ها یاد کرد و گفت: در دنیایی که مردم از طریق شبکه‌های مجازی به سرعت نور در جریان آخرین اخبار قرار می‌گیرند روزنامه‌نگاران باید تعقیب و تحلیل اخبار را در قالب گزارش‌های تولیدی در دستور کار خود قرار دهند و اجازه ندهند با تعقیب شیوه‌های اطلاع‌رسانی سه دهه گذشته از دنیای اطلاع رسانی امروز عقب بمانند. 

این روزنامه‌نگار پیشکسوت، تقلیل مفهوم ارتباطات به عنوان رسانه و بدتر از آن تقلیل مفهوم رسانه به روزنامه نگاری و در نهایت تقلیل مفهوم روزنامه‌نگاری به خبر اظهار داشت:«این تقلیل مفاهیم زنگ خطر بزرگی است که رسانه‌های ما را به سمت بیراهه می‌برد چون رسانه‌های امروز نیاز دارند با تقویت حوزه گزارش‌نویسی و یادداشت‌نویسی گام‌های جدی و اساسی در جهت اطلاع‌رسانی بردارند.»

شکرخواه ادامه داد:«خوشبختانه ما امروز با گزارش‌نویسان توصیفی خوبی در جامعه روزنامه‌نگاران رو به رو هستیم که گزارش‌های مکانی خوبی ارائه می‌دهند و نیاز داریم این تعداد در رسانه‌ها افزایش یابد.»

برترین گزارش های سال معرفی شدند | ۳ گزارش از همشهری در بین گزارش‌های برتر سال


۶۰۵ گزارش از ۱۷۷ روزنامه نگار

همچنین مجید صیادی دبیر جشنواره گزارشهای برتر نیز در این نشست با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گزارش برتر اظهار داشت: اولین رویداد تخصصی رسانه ها تحت عنوان گزارش برتر در حالی برگزار شد که خوشبختانه رسانه‌ها استقبال خوبی از این جشنواره کردند.

او مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر ۶۰۵ گزارش برشمرد و گفت: ۱۷۷ خبرنگار از  ۸۷ رسانه، گزارش هایشان را برای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران فرستادند. این تعداد آثار ارسالی مایه مباهات و دلگرمی ما برای برگزاری دوره های آتی این جشنواره شد.

روزنامه نگار خوب، گزارشگر خوب است

در ادامه این مراسم، دکتر مجید رضائیان از اساتید حوزه روزنامه نگاری در این نشست از گزارش نویسی به عنوان دولت عشق روزنامه نگاری یاد کرد و گفت: روزنامه نگار پاینده کسی است که بتواند گزارش‌نویس خوبی باشد.

او در خطاب به روزنامه‌نگاران، همه آنها را به رعایت پایه‌های اصلی روزنامه نگاری دعوت کرد و گفت: توجه به ادبیات پایه، خاطره‌نویسی و تحلیل درست، سه پایه مهم و اساسی روزنامه نگاری است. 

این روزنامه نگار پیشکسوت با بیان این که متاسفانه برخلاف گذشته که روزنامه نگاران ما پاورقی‌نویسان و خاطره‌نویسان خوبی بودند امروز این دو بخش از حوزه روزنامه نگاری رخت بربسته است.

در ادامه این مراسم رضا غبیشاوی یکی از ۵ دارو این دوره، بیانیه هیات داوران نخستین دوره گزارش های برتر سال را قرائت کرد. بعد از قرائت بیانیه هیات داوران  نفرات برگزیده اولین جشنواره گزارش برتر سال معرفی شدند.

برترین گزارش های سال معرفی شدند | ۳ گزارش از همشهری در بین گزارش‌های برتر سال


گزارش های برگزیده

هیات داوران این رویداد اعم از علی‌اکبر قاضی‌زاده، لیلا رستگار، نغمه دانش آشتیانی، رضا غبیشاوی، سعید ارکان‌زاده یزدی بعد از داوری آثار واصله به دبیرخانه جشنواره؛ آثار نیلوفر حامدی از روزنامه شرق برای«این گزارش تنش درد می کند» یاسر نوروزی از روزنامه سازندگی برای«کشتن کتاب در خیابان»، مریم خباز از روزنامه جام جم برای«معمای پسماندسوزی‌های سازمان یافته»، الهه محمدی از روزنامه شرق برای«تل با اسم رمز ناموس»، محمد باقرزاده از روزنامه اعتماد برای«قبول شدگان شبهه ناک» و مریم لطفی از روزنامه همشهری برای«انبار زندگی» را به عنوان نفرات برگزیده معرفی کردند.

برترین گزارش های سال معرفی شدند | ۳ گزارش از همشهری در بین گزارش‌های برتر سال
تجلیل از محمدصادق خسروی‌علیا خبرنگار گروه اجتماعی همشهری آنلاین
برای گزارش «شبی که رعد و برق قلب آسمان را پاره کرد»

هیات داوران همچنین گزارش«شبی که رعد و برق قلب آسمان را پاره کرد» نوشته محمد صادق خسروی علیا از همشهری آنلاین، «بمب های جهان در افغانستان منفجر می شود» نوشته نرگس جودکی در شبکه آفتاب، «مدرنا زیر زمین، جانسون پشت بام» نوشته ترانه بنی یعقوب  از روزنامه ایران، «زندگی در حلقه بسته باد و شن» نوشته مرضیه قاضی زاده  از روزنامه پیام ما، «بی آر تی خوابی شبی ۲۵ هزار تومان» نوشته عاطفه محمودی از تجارت نیوز، «من و طالبان» نوشته زهرا مشتاق از روزنامه اعتماد، «کویر در کرخه» نوشته مریم شکرانی از روزنامه شرق، «دق شدن در دریای هلمند» نوشته حامد هادیان از روزنامه همشهری، «پول بده رئیس جمهور شوم» نوشته رضیه امیری از رویداد ۲۴ را شایسته تقدیر دانست.

در همین زمینه بخوانید:

کد خبر 698690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha