دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هماهنگی‌های لازم برای انتقال پیکر زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج به ایران، گفت: بدلیل مشکلات اداری پیش آمده در آلمان، انتقال پیکر استاد ابتهاج به تهران امشب انجام نمی‌شود و به زمان دیگری موکول می‌شود.

هوشنگ ابتهاج

به گزارش همشهری آنلاین، محمود شالویی عصر چهارشنبه - ۲۶ مردادماه -  با اشاره به جزئیات و اقدامات بعمل آمده در خصوص انتقال پیکر زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج از آلمان به ایران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: طبق هماهنگی ها قرار بود پیکر استاد ابتهاج امشب به تهران منتقل شود اما بدلیل مشکلات اداری پیش آمده در آلمان این زمان به تعویق افتاد.

انتقال پیکر هوشنگ ابتهاج به ایران به تعویق افتاد 

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی ابراز امیدواری کرد تا هرچه زودتر این مشکل اداری حل شود و با توجه به آمادگی لازم که برای استقبال، تشییع و تدفین در کشورمان وجود دارد، هرچه زودتر پیکر این استاد ارجمند وارد ایران شود.

به گفته شالویی، بدیهی است به محض حل مشکل اداری و با هماهنگی خانواده زنده یاد امیر هوشنگ ابتهاج، زمان برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیش از این محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، گفت که مراسم وداع با پیکر مرحوم استاد امیر هوشنگ ابتهاج(سایه) شاعر برجسته کشورمان روز پنج شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹صبح درمقابل تالار وحدت انجام‌ خواهد شد. پس از برگزار شدن این مراسم، پیکر آن مرحوم به زادگاهش در استان گیلان منتقل و در روز جمعه ساعت ۹ صبح درشهر رشت به خاک سپرده خواهدشد.

بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ بود که یلدا ابتهاج در صفحه شخصی اینستاگرام خود با اعلام درگذشت پدرش نوشت: «سایه ما با هفت هزار سالگان سر به سر شد.»

این استاد برجسته اواخر تیر به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان بود و ۱۹ مرداد در سن ۹۴ سالگی در همان شهر درگذشت.

امیرهوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر ایرانی متخلص به «سایه» ششم اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد، نخستین اثرش به نام نخستین نغمه‌ها را سال ۱۳۲۵ منتشر کرد.

از آثار دیگر او می‌توان به تصنیف سپیده (ایران ای سرای امید) اشاره کرد. سراب، سیاه مشق، شبگیر، زمین، چند برگ از یلدا، تا صبح شب یلدا و بانگ نی از دیگر آثار ابتهاج است. وی همچنین در رادیو (برنامه گل‌ها) کار می‌کرد و پایه‌گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود.

از مهمترین آثار ابتهاج، تصحیح غزل‌های حافظ است که با عنوان حافظ به سعی سایه نخستین بار سال ۱۳۷۲ توسط نشر کارنامه به چاپ رسید و بار دیگر با تجدید نظر و تصحیحات تازه منتشر شد. سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرده که این کتاب حاصل همه آن زحمت‌هاست و در مقدمه حافظ به سعی سایه، آن را به همسرش تقدیم کرده ‌است.

دهم مهر ماه ۱۳۹۵ بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب اعضای هیئت گزینش جایزه این بنیاد به هوشنگ ابتهاج اهدا شد. ۱۲ مهر ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین‌المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح به ابتهاج و سه هنرمند دیگر اهدا شد.

کد خبر 698687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha