دانستن معنای حروفی که در اسامی مخفف به کار می‌رود برای علاقه‌مندان به عرصه دانش و فناوری همواره امری جالب و جذاب بوده است. «وای فای» (WiFi) نیز از این جمله کلمات مخفف است که به نظر اختصاری برای واژه یا اصطلاحی خاص محسوب می‌شود.

وای فای 1

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، اما شاید شما تنها فردی نباشید که از معنای دقیق این کلمه آگاه نیستید و هستند بسیاری که با وجود یک سری گمانه‌زنی‌ها وحدسیات، معنای درست «وای فای» را نمی‌دانند.  

متخصصان دنیای فناوری اغلب با معنای کلمات مخفف و «سرواژه‌ها» آشنا هستند. یک مهندس شاغل در بخش فناوری اطلاعات به احتمال زیاد می‌تواند به شما بگوید که کلمه مخفف «یو اس بی» (USB) به احتمال زیاد «گذرگاه جهانی سریال» معنا می‌دهد. کلمه اختصاری HDMI را هم می‌توان به اعتباری «رابط چند رسانه‌ای وضوح بالا» معنا کرد.
 

wi-fi-wireless-concept-free-wifi-network-signal-technology-internet-concept-wi-fi-wireless-concept-free-wifi-network-signal-101679998.jpg


اما حتی یک متخصص حوزه فناوری نیز می‌تواند از این مساله شگفت‌زده شود که کلمه اختصاری «وای فای» به هیچ وجه به معنای «وفاداری یا شباهت زیاد به اصل بی‌سیم» نیست. صادقانه باید گفت که واژه اختصاری «وای فای» هیچ معنایی نمی‌دهد. در واقع «وای فای» مخففی برای هیچ کلمه‌ خاصی نیست! اصطلاح «وای فای» برای اولین بار توسط  گروه «اتحاد سازگاری اترنت بی‌سیم» در سال ۱۹۹۹ به‌کار رفت.  
سایت «تک رادار» یک گفت و گوی قدیمی با بنیانگذاران «اتحاد سازگاری اترنت بی‌سیم» را دوباره به‌روزرسانی کرده که در آن به این مساله اشاره شده است که مدیران این گروه، واژه «وای فای» را از میان اسامی موجود در فهرست یک شرکت مشاوره انتخاب برند با نام «اینتربند» برگزیده‌اند.
فیل بیلانگر بنیانگذار این گروه در گفت و گو  با «تک رادار» در توضیح انتخاب نام «وای فای» گفته بود: «ما نیاز به نامی داشتیم که تا حدی از نام «استاندارد IEEE ۸۰۲.۱۱» جذاب‌تر باشد.» آن‌ها نمی‌توانستند واژه «وای فای» را بدون معنا و توضیح ادبی خاصی تصور کنند.
سازمان «اتحاد سازگاری اترنت بی‌سیم» در سال ۲۰۰۲ برای انطباق بیشتر با خدماتی که ارائه می‌کرد نام «اتحاد وای فای» را برای خود برگزید. بیلانگر می‌گوید: «ما متعهد شدیم که واژه "استاندارد برای وفاداری بی‌سیم" را در کنار واژه وای فای استفاده کنیم.»

در واقع واژه «وفاداری بی‌سیم» به عنوان چاره‌ای برای حل سوالی بی‌پاسخ درباره معنای کلمه «وای فای» به کار رفت. چرا که «وای فای» اصلا معنای خاصی نمی‌دهد و این آشکارا تلاشی نافرجام برای انتخاب معنایی مناسب برای دو واژه «وای» و «فای» بود.
زمانی که خدمات «وای فای» برای اولین بار راه‌اندازی شد، اتصال آن با ۲ مگابایت حجم برقرار شد. امروز قوی‌ترین اتصالات وای فای هزار برابر بیشتر از آن اتصال اولیه سرعت دارد و حجم‌شان به نزدیک یک گیگیابایت در ثانیه می‌رسد.

کد خبر 698612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha