قیمت نجومی برنج در سال گذشته این توقع را در کشاورزان ایجاد کرد که امسال هم می توانند محصولات را با قیمت بالایی به تجار بفروشند اما لغو ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول، احتمال تعیین نرخ گذاری از سوی دولت و اصرار دولت بر سیاست ارزانی، انتشار برخی اخبار مثبت درباره مذاکرات برجام و کاهش خرید برنج از سوی تجار محاسبات کشاورزان را بر هم زده است.

برنج

همشهری آنلاین - خدیجه نوروزی: اسفندیار قاسم‌زاده دبیر انجمن برنج مازندران در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت: قیمت نجومی برنج در سال گذشته که از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید موجب شد تا کشاورزان امسال در فروش برنج های خود با قیمت پایین مقاومت نشان دهند اما این مقاومت در حال شکستن است.

دبیر انجمن برنج مازندران در ادامه افزود: کشاورزان می خواستند برنج را در بازار عرضه نکنند با این نگاه که ارزان نفروشند. از طرفی بازرگانان و تجار هم در این مدت به خاطر شوک هایی که به بازار برنج وارد شده دست نگه داشته اند. در این مدت برخی تجار شهرستان ها کمی برنج تازه به شکل رندوم خریدند ولی هنوز به صورت تجاری و در حجم بالا کسی خرید انجام نداده؛ چرا که با این قیمت ها به صرفه نیست.

عدم استقبال از خرید برنج از سوی تجار و بارزگانان و بی رغبتی کشاورزان به فروش برنج در حالی است که مرداد سال گذشته خرید و فروش رونق بالایی داشت. به گفته قاسم زاده تجار شهرستان ها نسبت به این قیمت ها استقبال نشان نمی دهند و درخواست های خرید از کشاورزان نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد کاهش یافته است.

برنج های کیفی نهایتا ۱۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد

در حال حاضر برنج های کیفی مناطق درجه یک بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان و برنج مناطق درجه دو ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان از سوی کشاورز به تاجر فروخته می شود. البته در این بین بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزینه بسته بندی برنج که شامل جاسازی ضایعات و نیم دانه ها از برنج می شود، روی این قیمت می آید و در نهایت با حاشیه سود ۳ تا ۴ درصدی برای بارز بارزگان، قیمت تمام شده برای تاجر ۱۱۵ هزار تومان در بازار امروز است. وقتی برنج به دست بنکداران هم می رسد با ۷ تا ۱۰ درصد سود به فروش می‌رسد.

قاسم زاده می گوید: مردم بهترین برنج های کیفی مانند برنج طارم و هاشمی را باید نهایتا ۱۳۰ هزار تومان خریداری کنند. برنج های درجه دوم هم باید زیر ۱۳۰ هزار تومان به فروش برسند.

برنج ایرانی را گران‌تر از این قیمت نخرید؛ ارزان‌تر هم می‌شود | اعلام قیمت برنج‌های با کیفیت

بازار هنوز در انتظار کاهش قیمت بیشتر

کشاورزان قبلا برنج را کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به تجار می فروختند اما اکنون با کاهش ۱۰ هزار تومانی این فروش را انجام می دهند. در حالی که اگر عدم استقبال تجار و بارزگانان تهران و شهرستان ها ادامه پیدا کند کشاورزان با ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت دیگر هم محصولات خود را به فروش خواهند رساند.

به گفته دبیر انجمن برنج مازندران، البته در این بین مسائل سیاسی و مذاکرات برجام هم بر بازار تاثیر گذاشته است. ما هنوز نمی دانیم که آیا دولت قرار مانند سال گذشته نرخ گذاری جدیدی داشته باشد. این نشانه های منفی که به بازار وارد می شود نیز موجب شده تا ثبات قیمت در بازار کنونی اصلا نداشته باشیم و شاهد ریزش قیمت برنج در بازار باشیم. این سردرگرمی ها و بلاتکلیفی ها موجب شده تا بخش خصوصی نتواند تصمیمی قاطعی در خصوص قیمت‌گذاری‌ها بگیرد.

فرار از ارزان‌ فروشی

برخی فروشندگان به بهانه اینکه برنج کهنه ایرانی پخت بهتری دارد گران تر می فروشند. اما قاسم زاده می گوید:‌ هر کس چنین ادعایی درباره برنج های کیفی دارد به دنبال فرار از ارزان‌ فروشی است. این ادعا در خصوص برنج های کیفی صحت ندارد. پخت برنج های تازه کیفی بسیار عالی است و لزومی ندارد که چند ماه از تاریخ برداشت آن گذشته باشد.

وی ادامه داد: برنج‌های کهنه‌ای که روی دست تجار و بارزگانان و بنکداران مانده، نباید بالای ۱۳۰ هزار تومان در بازار به فروش برسد. فروشندگان باید تابع بازار باشند و اگر کالایی ارزان شد آنها نیز باید ارزان بفرشند لذا هر کسی که بالاتر از این قیمت می فروشد گرانفرشی می کند. حتی اگر این افراد مدعی باشند که خریدشان قیمت قبل بوده و گران خریده اند.

کد خبر 698324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    25 0
    یعنی ارزون شده شده ۱۳۰ تومان؟
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    20 11
    کود، سم، هزینه کارگر، هزینه معیشت ، همه چیز افزایش پیدا کرده، اما قیمت برنج باید ثابت باقی بماند! بر اساس چه منطقی؟
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      13 3
      با کیلویی ۲۵۰ هزار راضی هستی؟ بفروش.
    • ناشناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 6
      برادرمن . خوب شما برو یک چیزی بکار که برات بصرفه بتونی صادر هم بکنی .. محصولی که 4 برابر قیمت جهانی گرانتر تمام میشود و غذای 80 میلیون مصرف کننده مظلوم ایرانی هم هست را چرا با زور و فشار نمایندگان استانهای شمالی میخاین انحصاری کنین و به مردم فشار بیارین تا گرونتر از همه جای دنیا بفروشین ؟؟ خدا نعمت رو بهتون تموم کرده . آب و هوا و خاک خوب دارین ... بسم الله
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    24 1
    بابا شما دخالت نکنید خیلی بهتره وقطعا خیلی ارزونتر میشد شما دست روهرچه میزارید بدتر میشه.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 3
    باهمان منطقی که یک دفعه گران کردید
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    21 1
    130وای چقدر ارزون چه لطفی در حق این مردم کردید مرسی ازاین همه محبت
  • Mo1366 IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    14 1
    سود فقط تو جیب تاجر میره کشاورز بیچاره
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    13 7
    زور تون به کشاورز رسیده؟ همیشه زدید با واردات داغون کشاورز و با خاک یکسان کردید. تازه این گروونی سال قبل فکر می کنید جیب کشاورز زحمتکش رفته؟ همیشه زمانی گرون میشه که دست صاحب اصلیش خارج شده. الان اگه داری مطلب می نویسی بدون که داری در مورد کی می نویسی شاید هم خودت دلالی می خوای ارزون بخری انبار کنی.
  • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 0
    تورم به جایی رسیده که کارمندان و کارگران توان خرید برنج خارجی رو هم ندارن چه برسه به ایرانی.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    11 5
    خودتون می برید خودتون هم می دوزید کی قدرت خرید برنج کیلویی ۱۳۰ تومان دارد
  • صادق IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    14 1
    متاسفانه‌عده‌ای‌از‌دلالان‌برنج‌.برنجهای‌خارجی‌ را‌ با‌ برنج‌ایرانی‌ مخلوط‌ میکنند‌ و به‌ اسم‌ رنج‌ ایرانی‌ و در‌ بسته‌بندی شیک‌ به‌ قیمت‌ برنج‌ ایرانی‌ میفروشند.و هیچ‌ نظارتی‌ هم‌ در‌ بازار‌ نیست.
  • علی عبدی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 2
    ما کشاورزان کود .سم وهزینه لوازم یدک ادوات کشاورزی راگران می خریم ولی هنگام فروش برنج همه دست بکار می شوند که قیمت را کاهش دهند
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 5
    تا حالا مگر تو مملکت ما چیزی به نام ارزانی هم داریم
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    9 6
    سم گرانول برای ساقه خوار برنج 25 کیلویی سال 97، 150000تومان و برنج هاشمی کیلویی 20000 تومان بوده است، سال 1401 سم گرانول ساقه خوار 10 کیلویی 700000تومان و برنج کیلویی85000 تومان، چرا همیشه باید ضعیف کشی باشه و تو سر تولید کننده بزنند،
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 4
    ۱۳۰ هزار تومان هم مخصوصا برای تهران قیمت بالای میباشد اگر برنج با این قیمت وارد بازار و دست مصرف کننده برسد قطعا خریدار بیشتراز ۱۰ کیلو نخواهد داشت چون خودم در تهران هستم و شاهد این بازار اگر کسی با این قیمت تهران بیاورد مطمعن باشه که رو دستش خواهد ماند در شهرهای حاشیه تهران که اصلا پیدا نمیشه چون حتی بصورت خرده فروشی هم مشتری ندارد
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      3 1
      شما خبر دارین تو اوضاع کم آبی کشاورز بیچاره با چه بد بختی این محصول به عمل اورده
  • رامین IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 5
    یعنی کیلویی ۱۳۰ هزار تومان ارزان است!!!
  • محسن IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    18 0
    یعنی موندم که چی بگم؛ همچین نوشتید که انگار مشکلات مملکت همه تقصیر کشاورزا هست؛ کشاورزا همشون پارسال برنجشون رو کیلو ۴۰ فروختن الان دلالا دارن این قیمت میدن؛ این بازی هارو هم راه انداختن که برنج ارزون بشه از کشاورزای بدبخت ارزون بخرن و بعد دوباره بکشن روش؛ قسم میخورم همین دلالا برنج رو تا ۲۰۰ هزار تومن هم میبرن امسال
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    9 3
    چشم نمی خریم تا اروزن بشه ........ بزک نمیر بهار میاد برنج ایرانی ارزون میاد!!!!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 1
    همچین گفتید از این قیمت گرونتر نخرید ماگفتیم الان میگه کیلویی پنجاه هزار تومن شده دیگه صد. سی هزار تومن بالاترم مگه هست که ما نخریم
  • امیر IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    آره حتما نخرید چون داره میشه دویست تومن
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    فکرمیکنم همین حرفهابیشتردامن به گرانی میزندیعنی اینکه کمترازاین قیمت ندهید.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    الان یک کسیه برنج هاشمی یک میلیون هم بالا میزنه داریم میرم زمان اصحاب کهف
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    برنج های شمال سرشار از کود و سم هست. کسی هم نیست جلویش را بگیرد. الان هم شب های شمال پر دود و آلودگی به خاطر آتش زدن کاه و کلش به خاطر طمع برای کشت دوم برنج. خودشون هم می دونند که چه آسیبی به مردم وارد می کنند.میگویند چه کار کنیم؟ پس معلومه کشاورزی سالم در کشور تعطیل هست. همه مردم و مسولان چسبیدند به وزارت بهداشت و پزشکان بابا اول باتوجه به کشاورز و آموزش درست کشاورزی رو به کشاورزان یاد بدهید تا غذای سالم تحویل جامعه دهند. دست من بود نصف بودجه این وزارت بهداشت باید برای تولید محصولات سالم کشاورزی اختصاص می دادم. با تغذیه مواد غذایی سالم بسیاری از مریضی ها کم خواهد شد.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    خوردن برنج ایرانی برای کارگران ، بازنشستگان ، کارمندان غیر مدیر ممنوع است و احتمالا حرام . فعلا شاید بتوان برنج تایلندی ، هندی و شایدتر پاکستانی خورد