دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

 «قربانعلی دستیار» هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان و «محمد رئیس زاده» از اساتید و هنرمندان برجسته گیلان در رشته   دارفانی را وداع گفتند.

تسلیت

به گزارش همشهری آنلاین،مرحوم رئیس زاده به عنوان شناسنامه نمایش استان گیلان و پیشکستوت تئاتر، پژوهشگر، کارگردان و نویسنده و از اساتید دهه‌های دور در حوزه تئاتر بوده و شاگردان زیادی داشته و هنرمندان بزرگی را تحویل جامعه داده است.

مرحوم رئیس زاده در طول بیش از ۶۰ سال خدمت هنری، در تاسیس گروه‌های هنری مشارکت موثر داشت و در تماشاخانه گیلان، سالن‌های مدرسه ارامنه، شهرداری، دبیرستان‌های مختلف گیلان و مجتمع هنری سردار جنگل رشت بیش از یکصد تئاتر مختلف را اجرا کرد.

فوت ۲ هنرمند پیشکسوت تئاتر و  موسیقی کشور

رئیس زاده در اولین حضور جدی خود در نمایش «قضاوت دنیا» به کارگردانی استاد میرکیا در سال ۱۳۲۳ بازی کرد و در سال ۱۳۴۱ دوباره این نمایش را با افزودن جلوه های ویژه، از جمله بارش برف در صحنه به مدت ۲۰ دقیقه، به روی صحنه آورد.

نمره اشتباه، دختر خودپسند، نفرین خنیاگر، عمو رجب بچه شده، عشق و خیانت، و دختر یتیم، شیخ صنعان، آرزوهای بالدار. قضاوت دنیا، آرش کمانگیر و بادبزن خانم ویندرمن از جمله نمایش‌هایی است که رئیس زاده در آن ایفای نقش کرد.

«قربانعلی دستیار» هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان ، متولد ۱۳۲۸ فرزند رحمانقلی ساکن روستای خانلق از توابع شهرستان شیروان پس از مدتی تحمل بیماری شب گذشته دعوت حق را لبیک گفت.

این هنرمند از کودکی در حوزه موسیقی به ویژه ساز دُهُل زیر نظر اساتیدیی چون حسین عزیزی و آقاجان عطایی هنرنمایی کرده است.

استاد «قربانعلی دستیار» از اساتید به نام موسیقی محلی و مقامی شهرستان شیروان و دارای گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که عمر پربرکت خود را در راه صیانت و تقویت موسیقی مقامی سپری کرد.  

فوت ۲ هنرمند پیشکسوت تئاتر و  موسیقی کشور

کد خبر 698067
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha