گروه محیط زیست- اسد افلاکی: تالاب شادگان به خاطر اهمیت ویژه‌ای که دارد به‌عنوان «سایت تکرار»، در شمار تالاب‌های تحت حمایت بانک جهانی و طرح بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام این خبر گفت: این رخداد امید به بهبود وضعیت این زیست بوم ارزشمند را دوچندان می‌کند.

هرمز محمودی، در توضیح این خبر افزود: طرح ملی تالاب‌ها با تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و با حمایت بانک جهانی و سازمان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها در حال اجراست.

براساس این طرح که تا سال 2012 میلادی ادامه دارد نخست تالاب ارومیه و پریشان به‌عنوان 2سایت اصلی برای مدیریت تالاب‌ها انتخاب شد که طرح مدیریت تالاب‌ها در این 2تالاب در حال انجام است.

در پی آن، با توجه به اهمیت تالاب بین‌المللی شادگان و پیگیری‌های اداره کل محیط زیست خوزستان، این تالاب نیز به‌عنوان «سایت تکراراول»  انتخاب شد.

از این رو، کارگاه مدیریت تالاب طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری با حضور مایکل موزر – کارشناس ارشد بین‌المللی تالاب‌ها – که از انگلیس به ایران آمده با حضور کارشناسان داخلی در تالاب شادگان برگزارشد.

بدین ترتیب از این پس تالاب شادگان نیز از تسهیلات بانک جهانی و سازمان بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها برخودار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان عمده‌ترین مشکل شادگان را کم آبی عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه با وجود خشکسالی سال گذشته، بارندگی‌های سال‌جاری بخشی از کم آبی این تالاب را جبران کرد و بخشی از آب مورد نیاز با مساعدت استاندار ا ز طریق رودخانه جراحی و کارون تامین شد؛ به‌طوری که در حال حاضر بخش وسیعی از شادگان آب دارد و هیچ نگرانی برای زمستان گذرانی پرندگان کوچنده وجود ندارد.

عادل مولا، معاون طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان نیز در باره کوچ پرندگان به تالاب شادگان، به خبرنگار ما گفت: هر سال اوایل مهرماه پرندگان کوچنده ا ز سیبری و شمال ایران به آبگیرهای استان از جمله تالاب شادگان مهاجرت می‌کنند و اوایل فروردین ماه سال بعد به سیبری و مناطق شمالی و شبه قاره هند باز می‌گردند.

سال گذشته بیش از 470 هزار پرنده در 125 گونه متفاوت برای زمستان گذرانی به استان خوزستان آمده بودند که 29 گونه در شادگان مشاهده شد که از نظر مهاجر پذیری، شادگان متنوع‌ترین آبگیر بود.

وی با اشاره به اینکه هر سال سرشمار ی پرندگان در سراسر جهان از 25 دی‌ماه آغاز می‌شود و تا 10 بهمن ماه ادامه می‌یابد، ابراز کرد: گرچه گونه‌های مهاجری که تاکنون به آبگیرهای استان از جمله شادگان آمده‌اند وضعیت مناسب و قابل‌قبولی را نشان می‌دهد اما هرگونه اظهار نظردر این باره باید مبتنی به سرشماری باشد بنابراین تا پیش ا ز سرشماری نمی‌توان دراین خصوص اظهار نظر کرد چرا که همه چیز به شرایط اقلیمی بستگی دارد و ممکن است بارش یک برف سنگین در مبدا آمارها را دگرگون کند.

معاون طبیعی محیط زیست خوزستان با اشاره به خشکسالی سال قبل اذعان کرد: متأسفانه امسال نیز سال خشکی در پیش داریم، بنابراین کم آبی همچنان مهم‌ترین عاملی است که حیات تالاب شادگان را تهدید می‌کند.

هرچند پساب توسعه نیشکرهنوز به تالاب می‌ریزد ا ما با اجرای کانال 80 کیلومتری که به‌زودی به بهره برداری می‌رسد این معضل برطرف می‌شود.

بنابراین نه خطوط نفت پالایشگاه نفت آبادان– ماهشهر و نه پساب نیشکر تهدیدی جدی برای این تالاب محسوب نمی‌شوند؛ چرا که با مدیریت می‌توان معضلات ناشی ازاین عوامل تهدیدکننده را کاهش داد و مشکل کم آبی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

این گزارش می‌افزاید که مهم‌ترین پرندگان کوچنده‌ای که هر ساله برای زمستان گذرانی به تالاب شادگان می‌آیند عبارتنداز: اردک سرسفید، پلیکان‌ها، سنقرها، انواع غازها، فلامینگوها، درناها، اردک‌ها وپرندگان کنار آبزی.

کد خبر 69803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز