همشهری آنلاین: دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در استقرار مدیریت زیست بومی در گردهمایی بین‌المللی نجات تالاب‌های در حال خشک شدن در ترکیه مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت و این دستاوردها برای مدیریت تالاب بوردور ترکیه نیز استفاده می‌شود.

استفاده از تجربه ایران برای حفاظت تالاب‌های ترکیه

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی دراین زمینه گفت: گردهمایی بین‌المللی نجات تالاب‌های در حال خشک شدن ۲۵ تا ۲۷ شهریور ماه با حضور نمایندگان کشورهایی همچون فرانسه،‌ یونان، ترکیه، ارمنستان، قزاقستان، اردن، عراق، کنیا و ایران در دانشگاه مهمت آکیف شهر بوردور ترکیه برگزار شد.

دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در قالب موضوعات مدیریت جامع حوضه آبخیز تالاب‌ها، حقابه‌‌های زیست محیطی تالاب‌ها و نحوه تامین آن‌‌ها در شرایط خشکسالی برای کشورهای حاضر در گردهمایی بین‌المللی نجات تالاب‌های در حال خشک شدن ارائه شد.

اثرات سیاست‌های سد سازی و آبیاری در خشک شدن تالاب‌ها،‌ اثرات خشک شدن تالاب‌ها روی انسان‌ها و تنوع زیستی، مدیریت حوضه آبخیز تالاب‌ها آبیاری و نیاز آبی تالاب‌ها، تجربیات موفق درباره احیا و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها، معرفی تجربیات عملی موفق در احیای تالاب‌ها و بحث و بررسی در مورد انتقال و مدیریت دانش تالابی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این گردهمایی بین‌المللی بود.

در حاشیه این گردهمایی جدیدترین انتشارات طرح حفاظت از تالاب‌های ایران شامل کتاب‌های تخصصی مدیریت تالاب‌ها و بروشورهای اطلاع‌رسانی برای شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشته شد.

با توجه به بازدید قبلی نمایندگان انجمن دوگای ترکیه از دریاچه ارومیه و آشنایی با اقدامات صورت گرفته در خصوص استقرار رویکرد مدیریت زیست بومی و ارائه دستاوردهای طرح در این گردهمایی،‌ نجات و احیای تالاب بوردور ترکیه بر اساس رویکرد مورد استفاده توسط طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در دستور کار این انجمن ترکیه‌ای قرار گرفت.

فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر در غرب و مرکز آسیا مستقر در ایران برای کشورهای حاضر در این گردهمایی بین‌المللی نیز ارائه شد.

وی افزود: بخشی از موضوع کارگاه در خصوص بحث و بررسی در مورد ایجاد ارتباطات و به اشتراک‌گذاری دانش مدیریت تالاب در کشورهای منطقه و ارتباط آن با اهداف و برنامه کاری مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر و معرفی مرکز به شرکت‌کنندگان صورت گرفت.

کد خبر 232331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز