شبکه‌های اجتماعی همان اندازه که می‌توانند مفید باشند و باعث بالا بردن سواد جامعه شوند، به همان اندازه می‌توانند آثار مضر و مخرب بر جای بگذارند.

اعتياد به موبايل

به گزارش همشهری آنلاین، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یکی از مخرب‌ترین آثار این پدیده است، شیوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی باعث شده که بسیاری از کاربران، در حال جدا شدن از دنیای واقعی زندگی‌شان باشند. در این مطلب مضرات شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد به این مساله و همچنین راه‌های درمان این اعتیاد را بررسی می‌کنیم.

اینفوگرافیک | چگونه متوجه اعتیاد خود به شبکه‌های اجتماعی شویم؟ | راه‌های ترک اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را بشناسید

میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی

۵۳درصد عضویت در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۶ که به ۶۵درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است - متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی حدود ۳۰دقیقه در سال ۱۳۹۶  که در سال ۱۴۰۰ به یک‌ساعت و ۳۲دقیقه رسیده است - واتس‌اپ و اینستاگرام ۲ گزینه اصلی فعالیت در شبکه‌های مجازی برای کاربران ایرانی.
*منبع آمار: اقتصاد آنلاین

مضرات شبکه‌های اجتماعی

پایین آمدن عزت نفس به دلیل درک نادرست از زندگی دیگران - افزایش انزوا و تنهایی  - بروز اضطراب و بیماری افسردگی - ترس از دست دادن، که منجر به استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی می‌شود - عدم توانایی در تمرکز و افزایش حواس‌پرتی  - اختلال در الگوی خواب، به دلیل استفاده قبل از خواب - کاهش فعالیت بدنی که بر سلامت کلی شما تأثیر ‌می‌گذارد - عقب‌ماندگی و ضعیف شدن در تحصیل - نادیده گرفتن روابط در زندگی واقعی - کاهش همدلی با دیگران  - بروز سبک جدیدی از زندگی که به زندگی اسلایدی معروف است.

اگر این حالت‌ها را دارید معتاد شده‌اید

تاثیرات منفی بر کار یا تکالیف مدرسه  - استفاده بیشتر در طول فعالیت‌های دیگر، مانند معاشرت با دوستان و خانواده، یا هنگام غذا خوردن - افزایش اعتماد به شبکه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای کنار آمدن با مشکلات - بی‌قراری و تحریک‌پذیری در زمان عدم دستری به رسانه‌های اجتماعی - فکر کردن در مورد رسانه‌های اجتماعی در زمان که از آنها استفاده نمی‌کنید.

راه‌های درمان اعتیاد

اپلیکشین‌های مربوطه را از گوشی خود حذف و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به کامپیوتر شخصی محدود کنید  - تلفن شخصی خود را در حین کار و همچنین در مدرسه، خوردن غذا و فعالیت‌های تفریحی کنار بگذارید - روزانه مقدار مشخصی از وقت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید - تلفن، تبلت و کامپیوتر خود را از اتاق خواب خارج کنید - ایجاد سرگرمی جدید مثل ورزش، هنر، کلاس‌های آشپزی و... - در صورت امکان به دیدار دوستان و خانواده خود بروید - برنامه خاصی برای محتوای شبکه اجتماعی خود داشته باشید و تنوع موضوعات را کاهش دهید.

کد خبر 697805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha