عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه طرف مذاکره کننده آمریکایی بنای کوتاه آمدن از مواضع باطل خودش را ندارد گفت: روند مذاکرات نشان داد به هیچوجه نمی‌توان به وعده و وعیدهای آمریکا اعتماد کرد.

زهره الهیان

به گزارش همشهری آنلاین، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها در روند مذاکرات برجامی اظهار داشت: در روند مذاکراتی که در دولت فعلی طراحی شد، بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های طرف آمریکایی که پیشتر هم برای ملت ایران تجربه شده بود، بار دیگر به ملت ایران ثابت کرد که آمریکایی‌ها همواره نسبت به تعهدات خود پیمان‌شکن و بدعهد هستند.

 آمریکا بنا ندارد حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد

وی با بیان اینکه در این دور از مذاکرات، آمریکا بنا ندارد حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد، افزود: با توجه به رویکرد دولتمردان آمریکا در روند مذاکرات، مشخصاً قرار نیست در مسیر مذاکرات برای جمهوری اسلامی ایران انتفاع اقتصادی اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران در چارچوب مشخص انعطاف لازم را داشته، اما شاهدیم که مذاکرات در دوحه هم به نتیجه نرسید که البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود چرا که در مذاکرات دوحه یک بار دیگر مشاهده کردیم که طرف آمریکایی بنای کوتاه آمدن از مواضع باطل خودش را ندارد.

الهیان ادامه داد: با توجه به روند موجود و آنچه که تاکنون مشاهده شده، به نظر نمی‌آید که مذاکرات برای ملت ایران سودی داشته باشد و قاعدتاً شرایط امروز نظام بین‌الملل با شرایطی که در زمان دولت روحانی و توافق برجام داشتیم متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما یک قدرت هسته‌ای به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای از اقتدار صلح‌آمیز هسته‌ای رسیده که قاعدتاً بازگشت این مسیر غیرمعقول است؛ از طرفی کشورهای اروپایی با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و همچنین نیاز خود خواستار معامله با ایران و خرید نفت و فرآورده‌های آن هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ماهیت مذاکرات را فروش نفت ایران دانست و افزود: امروز در بحث فروش نفت مثل شرایط گذشته مشکلات جدی نخواهیم داشت؛ اساساً ضرورت مذاکرات از این جهت بود که ایران علیرغم اینکه نفت خود را بفروشد، بتواند با سایر کشورها مبادلات تجاری و مالی داشته باشد.

الهیان با اشاره به اینکه حذف دلار در پیمان‌های دوجانبه پولی با کشورها در دستور کار دولت است، گفت: توجه به ظرفیت‌های داخلی نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و از طریق حمایت از تولید داخل و اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان مسیر پیشرفت و توسعه اقتصادی را پیش برد.

سیاست خارجی دولت در جهت ایجاد توازن در تعاملات بین المللی است

وی عدم تمرکز به غرب و اروپا را از مزیت‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: سیاست خارجی دولت آقای رئیسی در جهت ایجاد توازن در تعاملات بین‌المللی است و قاعدتاً استفاده از ظرفیت‌هایی مثل ظرفیت قاره اروپا، آمریکای لاتین و کشورهای آسیایی و به ویژه همسایگان می‌تواند علیرغم اینکه ما را از مذاکرات و برجام بی‌نیاز کند، باعث خنثی شدن تحریم‌ها شود.

آمریکا هیچ وقت خود را متعهد به هیچ معاهده‌ای نمی‌داند

الهیان ادامه داد: به نظر می‌رسد در این شرایط ادامه مذاکرات وجه آنچنانی نداشته باشد و در واقع آزموده را آزمودن خطاست. روند مذاکرات نشان داد که به هیچ وجه نمی‌توان به وعده و وعیدهای آمریکا اعتماد کرد، زیرا آنها هیچ وقت خود را متعهد به هیچ معاهده‌ای نمی‌دانند.

دولت به هیچوجه از چارچوب قانون در مسیر مذاکرات عدول نکند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: همواره مطالبه مجلس از دولت و وزارت‌ خارجه این بوده تا هر گفت‌وگویی که صورت می‌گیرد باید در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»ی مجلس باشد و به هیچوجه از چارچوب قانون در مسیر مذاکرات عدول نکنند و به نوعی از آن اصولی که قانون، دولت را مکلف کرده است کوتاه نیایند.

کد خبر 697571
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • ناشناس IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    31 4
    مگر شماها نمیفرمودید هژمونی آمریکا سقوط کرده . از افغانستان هم فرار کرده . در اوکراین هم پوزه اش به خاک مالیده شده . سوپر مارکتهایش هیچی جنس ندارد مردم بخاطر غذا شورش کردند دارند همدیگر را میکشند و روی نجاسات انسانی راه میروند . و کالیفرنیا اعلام استقلال کرده و بزودی سقوط خواهد کرد ؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      1 8
      تا کور شود هرآنکه افول امریکا را نتواند دید
  • امین IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    8 32
    امریکا همان شیطان بزرگ است، اگر شیطان کوتاه آمد امریکا هم کوتاه می آید که یک امر محال است!!! برجام از همان اول اشتباه اندر اشتباه بود و ادامه آن خیلی اشتباهتر است
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      16 5
      برجام اشتباه بود؟خب.باشه.تو این چند سال که ما برجام نداشتیم.چیکار کردید؟نه نفتمونو میتونید بفروشید .نه قطعات هواپیما میتونید وارد کنید.البته شما که ضرر نمیکنید.تحریم یک دور زدن تحریم هم داره که توش نونه
    • محمد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      كاسبان تحريم پسته اي كه ايران مقام دوم در توليد آن را دارد شده كيلويي ٥٦٠ هزار تومان برنج ٨٠ هزار تومان ميوه و لبنيات و بقيه هم بدتر از آنها چرا چون همه را صادر ميكنن چرا تا بخاطر تحريم و فروش نرفتن نفت و گاز و ميعانات نفتي و غيره مثلأ صادر ميشه تا درآمد ارزي داشته باشين اونوقت بچه هاي اين كشور حصرت خوردن همه چي را دارن خاويار و ماهي خاويار قاچاق محسوب ميشه اما در سفره خارجي ها فراوان همه چي رو بخاطر اين تحريم هاي لعنتي به مردم حرام و قاچاق كردين
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    24 5
    از وقتی که ترامپ از برجام خارج شد اقتصاد و زندگی مردم عادی نابود هم شد
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      14 3
      برای کاسبان تحریمها عالی شد
  • فرزاد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    5 34
    ایران اسلامی هیچ نیازی به مذاکره با شیطان بزرگ ندارد مامقتدریم واقتدارمان رااز خداوند بلندمرتبه و ائمه اظهاریه ارث بردیم
  • GB ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    17 5
    در رویا زندگی کردن برای برخی نعمت است.
  • Hossein IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    17 5
    بالاخره چیکار باید کرد؟! اثر تحریمها مستقیما روی دوش مردم افتاده...اگه قراره تحریمها پابرجا بمونه که نمیشه...شما به وضعیت خودتون نگاه نکنید! مردم دارن زیر فشارهای زندگی له میشن...
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 15
    دستور دهید مذاکرات متوقف شود. و سپس غنی سازی اورانیوم را از سر بگیرید تا از حقوق ملت ایران حمایت شود.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    13 1
    پس هیچی
  • دوست IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    13 2
    به نظر شما اگه ..فقط دو قلم یعنی ، پولهای چند میلیارد دلاری بلوکه شده ایران در بانک جهانی و فروش نفت ایران آزاد بشن تاثیری در اقتصاد ما نخواهند گذاشت فروش نفت،،بی شک کشور ما را احیا میکند.. و البته اکثر مخالفان برجام نیز اینها را میدانند ولی متاسفانه بدلایل قالب بودن منافع شخصی بر ملی آنرا عنوان نمیکنند .
  • FR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    3 17
    برجام را قبول نکنید اصلا خوب نیست
  • بهنام IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    25 3
    اگر درامد من هم مانند شما نمایندگان مجلس بود همین حرف ها را میزدم نمی فهمید که تحریم ها پدر ملت را دراورده
  • ناصر IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    16 7
    الان چند ساله که در سختی و تنگدستی به سر میبریم و به امید روزی که ما هم مثل سایر کشورهای دیگر بتونیم از یک زندگی حداقلی برخوردار بشیم !!!!
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 25
    تا حالا چندین ساله داریم جلوی آمریکا و اروپا کوتاه میاییم...اگه ایندفعه هم خواستند بازی دراورند ما انقلابیون مثل دولت قبل نه کدخدا باوریم ،نه کدخداترس و نه کدخدا پرست.. مادرشون رو به عزایشان مینشانیم..البته آمریکا و صهیونیست ها نظر های ایرانیان کدخداترس و پرست رو در فضای مجازی کثیفشون رصد میکنند و نیز هشت سال تجربه کردند که کدخدا پرستان چقدر در جامعه ایران هم زیادند و هم باعث دوقطبی شدن جامعه کردند و آمریکا از این اب گل الود ماهی مورد نظر ش رو خواهد گرفت..تنها راه ملت مبارزه علیه منافع آمریکا در دنیا است..
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    12 7
    پس چرا تیمی متشکل از ده ها نفر با هزینه مردم جهت مذاکرات با آن هرینه های سنگین جهت مذاکره فرستادید قطعا شما کاسبان تحریم دوست ندارید که برجام به سرانجام برسد
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 8
    من موضوع مذاکرات رو نمی دونم امیدوارم درست نظر بدم ،اگر مذاکرات به رفع تحریم ها ربط داشته باشه به سود مردمه شما خودتون رو نبینید ویزا بهتون میدن راحت میتونید در صورت نیاز از ایران خارج بشید یه بخش تحریم به دارو و تجهیزات پزشکی ربط داره من یه بنده خدایی رو میشناسم که مدتها توی صف باطری برای قلبش بود کسی رو نداشت که براش بیاره ، واقعا معتقدم امریکا و متحدهاش مردم ایران رو تحریم کردن حالا به هر علت ،این فشار رو مردم عادی دارن حس میکنند بعضی چیزها مهم نیست مثل لباس و خوراک و وسایل خونه و... تا این حد مردم میتونن تحمل کنندولی واقعا مثلا توی صنعت یا پزشکی و دارو مهمه که تحریم ها رو بردارن
  • نامداری IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    از نظر شما حقوق ملت ایران یعنی غنی سازی اورانیوم؟ که بعد چکارش کنیم؟ یادتان باشد مذاکرات که می گویید برای ملت ایران سودی ندارد در مورد " برجام " است.
  • ع IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    درسته به امریکا نمیشه اعتماد کرد . چون فقط منافع کشورش را می بینه ما هم باید یاد بگیریم .