همشهری آنلاین: اسپانیا درباره گزارش‌های مبنی بر این که دولت سابق این کشور اجازه داده است تا مظنونین به تروریسم از خاک این کشور به زندان گوانتانامو انتقال یابند تحقیق می‌کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، وزارت امورخارجه اسپانیا با بیان این مطلب در بیانیه‌ای که در این ارتباط صادر کرده است، افزود: درباره این مساله که آیا دولت سابق اسپانیا به نخست وزیری خوسه ماریا اسنار به هواپیماهای سیا مجوز داده است که با استفاده از فضای هوایی این کشور مبادرت به انتقال زندانیان خارجی به زندان گوانتانامو کند، اطلاعاتی دریافت نکرده است. دولت آسنار از سال 1996 تا 2004 قدرت را در اسپانیا در دست داشت.

به رغم اینکه وزارت امورخارجه اسپانیا نسبت به انتقال زندانیان از فضای هوایی این کشور به گوانتانامو اظهار بی اطلاعی کرده روزنامه ال پاییس با انتشار گزارشی روز شنبه نوشت که یک سند دولتی به دست اورده که حاکی از ان است که یک مقام آمریکابی از دولت اسپانیا در سال 2002 درخواست کرده بود که فضای هوایی این کشور را در اختیار هواپیماهای جاسوسی سیا قرار دهد.

ال پاییس این سند را تحت عنوان کاملا محرمانه در روزنامه و وب سایت اینترنتی خود انتشار داده است.

بر مبنای این سند، مقام آمریکایی که نامش فاش نشده درخواست استفاده از فضای هوایی اسپانیا را به جوسپ پیکه وزیر امورخارجه وقت این کشور ارائه داده بود. این درخواست ساعاتی پیش از فرود آمدن یک فروند هواپیمای سیا در پایگاه مورون در جنوب شرقی اسپانیا ارائه شده بود.

اسپانیا در سال 2007 با خروج اسناد محرمانه انتقال زندانیان گوانتانامو از فراز خاک این کشور، از حالت طبقه بندی شده موافقت کرده بود.

در نوامبر سال 2005 مساله استفاده سیا از فرودگاه‌های اسپانیا جنجال برپا کرد و میگل انخل موراتینوس وزیر امورخارجه در برابر پارلمان سوگند خورد که اطلاعاتی درباره فردو هواپیماهای سیا در اسپانیا در دست نداشته است.

موراتینوس در سپتامبر سال 2006 در پارلمان اروپا حاضر شده بود و اعلام کرد که مقامات آمریکایی به وی اطلاع داده بودند که از حضور مسافران محرمانه بر هواپیماهای سیا که در خاک اسپانیا از مبدا افغانستان فرود می‌آمدند و به مقصد زندان گوانتانامو پرواز می‌کردند، خبر نداشتند.

شورای اروپا، بالاترین نهاد نظارت بر حقوق بشر در اروپا، با انتشار گزارشی در ژوئن سال 2006 اعلام کردهخ بود که اسپانیا از جمله 14 کشوری است که سیا مظنونین به تروریسم را با استفاده از پروازهای مخفیانه و با عبور از آسمان این کشور به گوانتانامو انتقال داده است.

کد خبر 69751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز