یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: چارچوب دات ـ نت یکی از ابزارهای کلیدی شرکت مایکروسافت در برنامه نویسی است.

چارچوب دات ـ نت (NET framework.) در ژوئن 2000 معرفی شد. مزیت اصلی این چارچوب استقلال آن از زبان‌های برنامه نویسی است. برنامه‌نویسان می‌توانند به‌جای محدود شدن به استفاده از یک زبان مشخص برنامه‌نویسی، با استفاده از دات نت می‌توانند در هر زبانی که با دات نت همخوانی دارد کار کنند.

زبان‌های معروفی که با دات نت مایکروسافت همخوانی دارند عبارتند نسخه دات نت ++C#، Visual C و Visual Basic .NET.

یکی از گسترده‌ترین دستاورد‌های دات نت در عرصه برنامه‌نویسی، ساخت برنامه‌های تحت وب با استفاده از فن‌آوری صفحات فعال سرور دات نت یا ASP.NET است.

معماری دات نت نیز به تنهایی می‌تواند در چارچوب‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که گفته شد، یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های چارچوب دات نت، سرویس‌های وب است. به علاوه کاربرد این سرویس‌ها برای دسترسی کاربران و استفاده از آن‌ها، کاربران و برنامه‌های دیگر نیز می‌توانند از خروجی این برنامه‌ها استفاده کنند.

برای مثال موسسه اجاره اتومبیلی که یکی از شعب آن در فرودگاه شهر است، خدمات رزرو و اجاره اتومبیل خود را بر روی اینترنت قرار داده‌است. کاربران می‌توانند با استفاده از این سیستم از تمام خدمات این موسسه به صورت آنلاین نیز استفاده کنند. حال فرض کنید که وب سایت فرودگاه نیز علاقه‌مند به استفاده از خدمات این موسسه در وب سایت خود است. اگر وب سایت‌های فرودگاه و موسسه از فن‌آوری ASP.NET استفاده کنند، وب سایت فرودگاه با قرار دادن بانک اطلاعاتی و سیستم جستجوی موسسه کرایه اتومبیل بر روی سایت خود می‌تواند خدمات کرایه اتومبیل را نیز به سرویس‌های خود اضافه کند.

قابلیت‌های گسترده چارچوب دات نت به شرکت‌ها و موسسات توانایی ترکیب خدمات خود را می‌دهد.

کلید این امر نیز استفاده از زبان نشانه‌گذاری امتداد پذیر (XML) و پروتکل SOAP است. XML به داده‌ها معنی و مفهوم می‌دهد و SOAP به سرور‌ها توانایی ارتباط با یکدیگر را می‌دهد.

چارچوب دات نت، توانایی طراحی نرم‌افزار به صورت دیداری را به کاربران می‌دهد. برنامه‌هایی که تحت ویندوز از آن‌ها استفاده می کنید مثالی از برنامه‌های دیداری یا Visual‌هستند. راحتی استفاده از این نوع برنامه‌نویسی، در قابلیت استفاده از اشیاء از پیش طراحی شده دیداری مانند دکمه‌ها، فهرست‌های آبشاری و پنجره‌هاست.

یکی دیگر از قابلیت‌های چارچوب دات نت "دسترسی جامع داده‌ها/universal Data access" است. با استفاده از این قابلیت دیگر برای دسترسی یک برنامه از محل‌ها مختلف، نیاز به نصب دوباره و جابجایی اطلاعات نیست و شما می‌توانید از محل کار یا منزل خود به برنامه‌هایی که ابزار کار شما هستند دسترسی بیابید و از تمام ابزار آن‌ها تحت وب بهره ببرید.

کد خبر 69692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز