بمباران منطقه محاصره‌شده نوار غزه بوسیله جت‌های جنگنده رژیم صهیونیستی که به روز دوم خود رسیده است، به شهادت چندین کودک و یک فرمانده ارشد فلسطینی دیگر انجامید.

GAZA

به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از الجزیره سازمان جهاد اسلامی تایید کرد که خالد منصور، فرمانده‌اش در جنوب نوار غزه در حمله نیروهای صهیونیستی در روز شنبه کشته شده است.

منصور دومین فرمانده ارشد سازمان جهاد اسلامی است که از هنگام شروع حمله به نوار غزه در روز جمعه کشته می‌شود؛ تیسیر الجعبری، فرمانده این گروه در شمال غزه روز جمعه کشته شد.

رژیم صهیونیستی هشدار داه است که حمله‌اش بر ضد سازمان جهاد اسلامی می‌تواند یک هفته طول بکشد و  این حملات در غزه به ویرانی مجتمع‌های مسکونی و تخریب اردوگاه‌های آوارگان انجامیده است.

افزایش شمار کودکان کشته‌شده

بر اساس گزارش دولت حاکم حماس، دست کم چهار کودک در  انفجاری نزدیک اردوگاه جبلیه کشته شده‌اند. حماس رژیم صهیونیستی را مسئول قلمداد کرده است، اما ارتش این رژیم مسئولیتش را در این باره انکار می‌کند و می‌گوید انفجار ناشی از یک موشک عمل‌نکرده پرتاب‌شده گروه جهاد اسلامی بوده است.

با این آخرین موارد مرگ کودکان شمار کل کودکان کشته‌شده از روز جمعه به شش و شمار کل کشته‌شده‌ها به ۲۴ می‌رسد. وزارت بهداشت غزه می‌گوید دست کم ۲۰۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.

پیکارجویان فلسطینی در پاسخ به بمباران‌ها بیش از ۴۰۰ موشک را به سوی اسرائیل پرتاب کردند. سرویس آمبولانس رژیم صهیونیستی می‌گوید اغلب این موشک‌ها ردگیری شده‌اند و گزارشی از زخمی‌شدن عمده نرسیده است.

نگرانی درباره شروع جنگی دیگر

این منازعات دو روزه نگرانی درباره شروع جنگی دیگر بوسیله رژیم صهیونیستی در نوار غزه را افزایش داده است که فقط ۱۵ ماه از منازعه یک‌ماه در آن که به کشته شدن بیش از ۲۶۰ نفر انجامید، می‌گذرد.

حدود ۲/۳ میلیو نفر فلسطینی در نوار ساحلی باریک غزه متراکم شده‌اند و رژیم صهیونیستی و مصر جایجایی افراد و کالاها را به درون این منطقه و خروج از آن محدود می‌کنند و همچنین این منطقه را زیر محاصره دریایی نگه داشته‌اند.

رژیم صهیونستی انتقال برنامه‌ریزی‌شده سوخت به غزه را مدت کوتاهی پیش از شروع حملات به غزه در روز جمعه متوقف کرد و باعث اختلال کار تنها نیروگاه این منطقه شد. کاهش یافتن جریان برق باعث هشدار مقامات بهداشتی در غزه درباره به خطر افتادن کار بیمارستان‌ها شده است.

مقامات مصری می‌گویند با فرستادن نمایندگانی به اسرائیل و غزه برای میانجی‌گری امیدوارند آتش‌بس یک روزه‌ای را برقرار کنند.

نقش حماس تعیین‌کننده خواهد بود

آخرین دور تنش‌ها در ابتدای این هفته پس از آن آغاز شد که نیروهای رژیم صهیونیستی بسام السعدی، فرمانده سازمان جهاد اسلامی را در کرانه غربی اشغال‌شده دستگیر کردند السعدی در حمله‌ای در شهر جنین بازداشت شد که در جریان آن یک نوجوان کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی سپس از روز جمعه جاه‌های اطراف نوار غزه را بست و یک مجتمع آپارتمانی در مرکز شهر غزه را بمباران کرد که طی ان الجباری، فرمانده جهاد اسلامی شمال غزه به همراه دست کم ۹ نفر دیگر از جمله ی دختر ۹ ساله و یک زن ۲۳ ساله کشته شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که ۱۹ عضو دیگر گروه جهاد اسلامی را در روز شنبه در کرانه غربی بازداشت کرده است.

سازمان جهاد اسلامی در هماهنگی با حماس اما به طور مستقل عمل می‌کند. در صورت پیوستن حماس به جهاد اسلامی ممکن است درگیری‌ها گسترش پیدا کند.

فاوزی بارهوم، سخنگوی حماس در واکنش به این حملات گفت: «دشمن اسرائیلی که حملات بر ضد غزه را آغاز کرد و جنایت جدید را مرتکب شد، باید توان آن را بپردازد و مسئولیت کامل آن را بپذیرد.»

دولت خودگران فلسطین در کرانه غرب هم حملات اسرائیل ار محکوم کرده است.

آزمونی برای لاپید

این منازعه آزمونی زودرس برای یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل است که در آستانه انتخابات ماه نوامبر نقش رهبر موقت یک ائتلاف را به عهده گرفته است و امیدوار است مقامش را حفظ کند. لاپید، مجری تلویزیونی و نویسنده پیشین که یک راستگرای میانه است، در دولت فعلی به عنوان وزیر خارجه خدمت کرده است، اما سوابق امنیتی چندانی ندارد. منازعه غزه ممکن است به تقویت موضع او در برابر بنیامین ناتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین بینجامد که یک تندروی امنیتی است و سه جنگ از چهار جنگ با حماس را رهبری کرده است.

آمریکا روز شنبه اعلام کرد از حق اسرائیل برای دفاع از خودش کاملا حمایت می‌کند و از همه طرف‌ها خواستار از تشدید درگیری‌ها خودداری کنند.

کد خبر 696171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    5 1
    جنایتکاران اشغالگر. نژاد پرستان مظلوم نما.