دولت آمریکا آبله میمونی را یک اضطرار بهداشت عمومی اعلام کرد، اقدامی که امکان در اختیار گرفتن اعتبارات و وسائل بیشتر برای مقابله با این بیماری را فراهن می‌کند

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شمار مبتلایان به آبله میمونی در آمریکا در روز چهارشنبه از ۶۶۰۰ مورد گذشت و تقریبا همه این موارد در میان مردانی که با مردان آمیزش جنسی دارند، شناسایی شده‌اند.

خاویر باسرا، وزیر بهداشت و منابع انسانی آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:‌ «ما آماده‌ایم که پاسخ‌مان در مواجهه با این ویروس را به سطح بالاتری برسانیم و از همه آمریکاییان می‌خواهیم که آبله میمونی را جدی بگیرند.»

راشل ولنسکی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نیر در کنفرانس خبری گفت اعلام وضعیت اضطراری در دسترس قرارگیری داده‌های مربوط به عفونت‌های آبله میمونی را که مقابله با آن ضروری است، بهبود خواهد بخشید.

دولت بایدن از لحاظ شیوه مدیریت شیوع آبله میمونی در این کشور مورد انتقاد بوده است.

شیوع فعلی آبله میمونی در اروپا آغاز شد و بعد به آمریکا رسید که اکنون بیشترین موارد بیماری در جهان را دارد. میزان ارائه واکسن‌ها و داروهای مربوط به آبله میمونی در آمریکا کافی نبوده است و کنترل بیماری به کلینیک‌های بهداشت جنسی واگذار شده است که از قبل همه دچار کمبود بودجه بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت قبلا آبله میمونی را به عنوان «اضطرار بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی» اعلام کرده است که بالاترین سطح هشدار شمرده می‌شود. این اعلام سازمان حهانی بهداشت در ماه پیش با هدف پاسخ هماهنگ بین‌المللی به این بیماری و آزاد شدن منابع مالی برای همکاری در زمینه واکسن‌ها و داروها انجام گرفت.

کشورها در حال حاضر از واکسن‌ها و داروهایی استفاده می‌کنند که در ابتدا برای آبله تایید شده بودند، اما بر ضد آبله میمونی هم عمل می‌کنند.

دولت آمریکا تا به حال ۶۰۰۰۰۰ دوز از واکسن ساخت شرکت باوارین نوردیک با نام تجاری Jynneos را توزیع کرده و ۱۴۰۰۰ دوره داروی TPOXX ساخت شرکت Siga Technologies به مراکز درمانی فرستاده است، اما مقامات درباره اینکه چه تعدادی از این واکسن‌ها و داروها تجویز شده‌اند، گزارشی نداده‌اند.

ولنسکی گفت هدف دولت این است که بیش از ۱/۶ میلیون افراد در معرض خطر بالا را واکسینه کند.

بایدن این ماه پس از اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های کالیفرنیا، ایلینویز و نیویورک برای آبله میمونی، دو مقام فدرال را برای هماهنگ‌کردن پاسخ دولتش به این بیماری منصوب کرد.

کد خبر 695796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha