رئیس انستیتو پاستور ایران از صادرات اولین محموله واکسن‌های ب.ث.ژ و هپاتیت ب به ونزوئلا خبر داد.

رحیم سروری ـ رئیس انستیتو پاستور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبدا، دکتر رحیم سروری رییس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: ایران یکی از ۱۰ صادرکننده واکسن ب.ث.ژ و یکی از ۵ صادر کننده واکسن هپاتیت ب در جهان است که ظرفیت تولید ۱۰ میلیون دُز واکسن هپاتیت ب و ۲۰ میلیون دُز واکسن ب.ث.ژ در انستیتو پاستور ایران وجود دارد. 
 
وی با بیان اینکه واکسن های ب.ث.ژ (پیشگیری از بیماری سل) و هپاتیت ب، جزو واکسن های مورد استفاده و اجباری برنامه واکسیناسیون همگانی (EPI) کشور است، افزود: تزریق این واکسن ها اقدامی بسیار مهم و با ارزش است که می توان از طریق آن، با هزینه کم شیرخواران، کودکان و بالغین را از ابتلاء به بیماری های سل و هپاتیت مصون نگاه داشت. 
 
دکتر سروری به تولید واکسن ب.ث.ژ از سال ۱۳۲۶، واکسن هپاتیت ب از سال ۱۳۸۵ و واکسن پاستوکووک(واکسن کووید ۱۹) از سال ۱۴۰۰ در انستیتو پاستور ایران اشاره و تصریح کرد: امروز در بدن هر کدام از هموطنان مان، حداقل یک مولکول فرآورده بیولوژیک تولیدی این موسسه تزریق شده و توانسته است در پیشگیری از ابتلای هموطنان عزیزمان به این بیماری ها نقش مهمی ایفا کند.

صادرات اولین محموله واکسن‌های هپاتیت ب و ب.ث.ژ به ونزوئلا

رییس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک در دنیا شناخته می شود که توانسته سهم زیادی در کسب درآمد و رشد اقتصادی برخی کشورها داشته باشد، گفت: در این راستا صنعت داروسازی کشورمان به ویژه تولیدکنندگان فرآورده های بیولوژیک با تکنولوژی بالا به شرط برطرف شدن مشکلات و چالش های موجود، در مسیر رشد و توسعه بوده و در شرایط تحریم، می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. انستیتو پاستور ایران، با تلاش تمامی متخصصان خود سعی کرده است به همراه سیاست های زنجیره تأمین سازمان غذا و دارو نیازهای اصلی مردم عزیز کشورمان را تأمین کند.
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود عوامل متعدد و مختلفی که در مسیر صادرات مؤثر هستند، با توجه به اینکه تعاملات سیاسی بین کشورها تا حد زیادی بر این موضوع تأثیرگذار است، انستیتو پاستور ایران تمامی تلاش خود را صرف استفاده از فرصت های پیش آمده کرده است تا محصولات با کیفیت خود را به سایر کشورها صادر کند. در این راستا، با توجه به درخواست معاونت علمی فن آوری و آموزش و بهداشت ریاست جمهوری کشور ونزوئلا و پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و اداره کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت مبنی بر تأمین واکسن های ب.ث.ژ و هپاتیت ب تولیدی انستیتو پاستور ایران، اولین گام های مؤثر صادراتی این واکسن ها برداشته شد و اولین واکسن های صادراتی انستیتو پاستور ایران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال تولید دانش بنیان و اشتغال زایی و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری، به مقدار ۲۰۰ هزار دُز واکسن ب.ث.ژ و ۲۰۰ هزار دُز واکسن هپاتیت ب به کشور ونزوئلا صادر و فروخته شد. 

صادرات اولین محموله واکسن‌های هپاتیت ب و ب.ث.ژ به ونزوئلا

دکتر سروری با بیان اینکه یکی از استراتژی های جدید انستیتو پاستور ایران علاوه بر تأمین واکسن های مورد نیاز کشور، صادرات محصولات با کیفیت و استراتژیک خود به سایر کشورها است، یادآور شد: تولید واکسن، تامین نیاز داخلی و صادرات محصولات و فرآورده های بیولوژیکی می تواند جایگاه بین المللی انستیتو پاستور ایران را بیش از پیش تقویت و توسعه دهد. با توجه به نقاط قوت انستیتو پاستور ایران از جمله وجود نیروی انسانی متخصص و برخورداری از حسن شهرت در سطح ملی و بین المللی، به منظور توسعه بازار و افزایش فروش بین المللی باید از تمامی فرصت های موجود از جمله فراهم بودن زمینه های انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکای خارجی نهایت استفاده را کرد و قطعا در آینده خبرهای خوش بیشتری از این موسسه به جامعه مخابره خواهد شد.
 
رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به تولید واکسن پاستوکووک با همکاری موسسه فینلای کوبا، گفت: پاستوکووک توانسته به عنوان یکی از واکسن های موثر در سبد واکسیناسیون عمومی کشور مورد استقبال گسترده مردم قرار گیرد و ظرفیت صادرات آن نیز با توجه به درخواست چندین کشور، وجود دارد که در صورت موافقت وزارت بهداشت، صادرات این واکسن ارزشمند نیز انجام خواهد شد. 
 
وی افزود: انستیتو پاستور ایران مؤسسه ای تحقیقاتی، تولیدی، خدماتی و آموزشی است در سال ۱۲۹۹ تأسیس شد. در آن زمان ضرورت تأسیس مؤسسه ای که بتواند در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر فعالیت داشته باشد و در عین حال قادر به تولید برخی از واکسن ها و موارد بیولوژیک لازم کشور باشد، احساس می شد. این مؤسسه در طول تاریخ صد و چند ساله خود توانسته است در راستای کنترل بسیاری از بیماری های عفونی در کشور و دنیا نقش های مهمی ایفا کند. 
 
دکتر سروری خاطرنشان کرد: این انستیتو از سال های اولیه تاسیس، خود را به عنوان یکی از پیشگامان و قطب های مهم تولید واکسن در منطقه و دنیا مطرح کرده است و اعتبار و وجهه قابل توجهی را با خدمات بهداشتی و تحقیقاتی خود در سطح ملی و بین المللی کسب کرده است.

رییس انستیتو پاستور ایران افزود: انستیتو پاستور ایران دهمین انستیتو پاستور در شبکه بین المللی انستیتو پاستورهای جهان از نظر سابقه تأسیس شد. هدف لوئی پاستور از تأسیس شعب انستیتو پاستور، مبارزه با بیماری های عفونی در سراسر جهان بوده است. انستیتو پاستور ایران در سال های اولیه تأسیس شامل بخش های مایه کوبی، اپیدمیولوژی، آبله، ویروس شناسی، سل، شیمی، هاری، میکروب شناسی، واکسن سازی و ب.ث.ژ بوده و هر بخش و واحد متولی قسمتی از مشکلات بهداشتی کشور بود. 

صادرات اولین محموله واکسن‌های هپاتیت ب و ب.ث.ژ به ونزوئلا

وی ادامه داد: با تأسیس انستیتو پاستور ایران، تهیه واکسن آبله و آبله کوبی در همان سال های اول در کشور متداول شد. واکسن های تولیدی آبله انستیتو پاستور ایران به کشورهای عراق، افغانستان و مصر هم صادر شده است. محققان انستیتو پاستور در سال های بعد نقش مهمی در ریشه کنی آبله در منطقه خاورمیانه شرقی ایفا کردند و در سال های بعد با تولید واکسن های موثر، در کنترل بیماری هایی دیگری نظیر وبا، حصبه، سل، هاری و هپاتیت هم نقش مهمی ایفا نموده است.

کد خبر 695682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    4 1
    نیست که خودمونو واکسینه کردیم !. کلا ما ملت قشنگی هستیم . همش در کار پز و قمپزیم.