دومین جمعه مرداد ماه امسال به دلیل همزمانی با عزاداری‌هایی دهه نخست محرم ، گالری‌ها و نمایشگاه‌های آثار تجسمی رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرند.

گالری

به گزارش همشهری آنلاین، در روز جمعه ۱۴ مردادماه شاهد برپایی و افتتاح چندین نمایشگاه هنرهای تجسمی در گالری‌ها و نمایشگاه‌های تهران خواهیم بود که «ماه سرخ» و نمایشگاه گروهی پوستر «عاشورا» از جمله آنها هستند.

 «ماه سرخ» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، اقدام به برگزاری نمایشگاه نقاشی عاشورایی «ماه سرخ» کرده است.

این نمایشگاه از سوی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون با همکاری مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه منتخبی از آثار نقاشی (شامل ۳۳ اثر) مربوط به اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چند سال گذشته، از استان‌های مختلف کشور گردآوری شده است. کودکان و نوجوانان در این آثار با نگاه خود به وقایع عاشورا و مراسم و آیین‌های عاشورایی پرداخته و آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند.

نمایشگاه نقاشی عاشورایی «ماه سرخ» از ۱۰ تا پایان مرداد ۱۴۰۱ در گالری شهید محمد طاها مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

حس‌های خاموش انسان معاصر در «آرتیبیشن»

مجموعه آثار محسن کیانی با عنوان «حس‌های خاموش» جمعه ۱۴ مرداد حضوری در گالری آرتیبیشن افتتاح و تا ۲۳ مرداد فقط آنلاین در سایت گالری نمایش داده می‌شود.

محسن کیانی در بیشتر آثار خود به فرهنگ و سنت ایرانی توجه داشته و آثار این مجموعه نیز در ادامه همین رویکرد به معضلات انسان معاصر و احساس خاموش انسان مدرن پرداخته است. مجموعه «حس‌های خاموش» با ۲۳ اثر از این هنرمند و با تکنیک رنگ روغن خلق شده و آثاری بی‌بدیل را پیش روی مخاطب گذاشته است.

گالری‌های پایتخت رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرند | گالری گردی با حال و هوای محرمی در کشور
پوستر حس‌های خاموش انسان معاصر

محسن کیانی سال ۱۳۴۹ در شیراز متولد شد. او پس از اخذ کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی، مقطع دکتری و فوق دکتری معماری خود را در دانشگاه بیرمنگهام انگلستان پشت سر گذاشت. کیانی تاکنون حضور در بیش از ۸۰ نمایشگاه بین‌المللی در کشورهایی مانند ایران، انگلستان، آلمان، ژاپن، ترکیه، پاکستان، بلژیک، امارات متحده عربی و... را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. موزه و گالری بیرمنگهام، موزه هنر شهر کاوینتری، موزه هنر شهر هادرزفیلد، موزه هنر شهر ونزبری، موزه هنر شهر بیودلی، موزه هنرهای معاصر اصفهان همراه با چندین گالری خصوصی دیگر در کشورهای مختلف و ۱۰ موزه و گالری معتبر از جمله موزه هنر مدرن شهر لندن، منچستر، بوزار بروکسل و موزه هنرهای معاصر تهران آثار این هنرمند را به نمایش گذاشته‌اند. کیانی سابقه تدریس در دانشگاه شهر بیرمنگهام، دانشگاه کاوینتری، دانشگاه زاهدان، شیراز و همچنین دانشگاه هنر اصفهان را در کارنامه خود دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از مجموعه آثار نقاشی محسن کیانی روز جمعه ۱۴ مرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری آرتیبیشن و در ادامه تا یکشنبه ۲۳ مرداد به سایت http://arthibition.net/fa/gallery/exhibitions/ مراجعه کنند. گالری آرتیبیشن در خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به بزرگراه همت، گل‌نبی (غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، شماره‌ ۶ قرار دارد.

نمایشگاه گروهی پوستر «عاشورا» در نگارخانه لاله

گالری‌های پایتخت رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرند | گالری گردی با حال و هوای محرمی در کشور
نمایشگاه گروهی پوستر «عاشورا»

نمایشگاه گروهی پوستر تایپوگرافی «عاشورا» در نگارخانه لاله برگزار می‌شود.

این نمایشگاه گروهی منتخب آثار نمایشگاه پوسترهای تایپوگرافی است که از ورک شاپ طراحی پوستر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سوگواره عاشورایی انتخاب شده است، که با استفاده از خط سعی در خلق اثر کرده است. در این نمایشگاه سعی در نمایش تکنیک‌های مختلف تایپو گرافی بوده که کنکاشی در رسیدن به ساختار تصویری و بیان دغدغه‌های درونی هنرمندان متعهد است.

نوشتار جدا از رسالتی که بر عهده دارد (خبررسانی) با تبدیل شدن به یک فرم در ترکیب‌بندی (کمپوزیسیون) با کل پوستر یگانه شده و به عنوان یک اثر تجسمی مستقل، نقوش ماندگاری را در ذهن مخاطب بر جای می‌گذارد. به عبارت دیگر پوستر با جدا شدن از موضوع خود همچون هر اثر هنری دیگر فارغ از زمان و مکان باقی می‌ماند.

مناسبت‌های مذهبی امروزه نقش پر رنگ‌تری در جامعه ایفا می‌کند. ایرانیان از دیر باز دلباخته ابا عبدالله الحسین و یاران با وفایش بودند. حال در این فرصت با استفاده از هنر گرافیک سعی در اثبات این مهم داشته‌اند؛ سودای رسیدن به جامعه‌ای حسینی با گره زدن احساسات پاک روح هنرمند می‌تواند چنین آثار مفهومی و زیبا را خلق کند.

مطهره آگاهیان، محمد اردلانی، بیتا افخمی، محمد افشار، حمید اقدسی یزدلی، محمدایمانی راد، نصیر بشیری، محمد بلوریان، علیرضا بیت الهی علیرضا پوراکبری، محمد رضا حافظی، ‌ایمان خاکسار بنی اسدی، احمد خان بابایی، احمد دیندار، صالح زنگانه، محمد جواد زهادت، حامد سهرابی، سهیل صمدی بهرامی، احمد عزیز پور، پدرام فرخ نیا، حسین کامیابی، عرفان کمالی، علی کیان مهر، احسان مرادی، هادی معزی، محمد مکاریچیان، مهرداد موسوی و مسعود نجابتی هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور هنرمندان و دوستداران هنر در نگارخانه لاله برگزار می‌شود و نمایشگاه تا ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۸ و پنج شنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۳به جز روزهای تعطیل دایر خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید آثار به نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.

۱۰ نمایشگاه هنری در استان‌های ایران

گالری‌های پایتخت رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرند | گالری گردی با حال و هوای محرمی در کشور

شهرهای مختلف ایران با برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر هستند.

در این هفته تعدادی از گالری‌های شهرهای مختلف ایران پذیرای آثاری از هنرمندان بومی یا مهمان هستند که آثار خود را در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار دهند.

گالری موتورخونه، شیراز: نمایشگاه حجم، فیلم/ویدئو «آخرین صحنه» با آثاری از سحر محمدی‌زاده تا ۲۴ مرداد در گالری موتورخونه به نشانی بلوار مطهری، خیابان رادفر، کوچه ۲ برپاست.

گالری امروز، اصفهان: نمایشگاه آثار عباس میرزایی با عنوان «له شدگی» تا ۳۱ مرداد در گالری امروز برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی آبشار دوم، کوچه فرشید، پلاک ٣٢۴ مراجعه کنند.

ایوان سپید، کرج: نمایشگاه عکس «بیناب» تا ۱۲ مرداد در گالری ایوان سپید به نشانی مهرشهر کرج، بلوار ارم، بعد از باغ سیب، جنب سه راه شهرداری، پلاک ۲ برپاست.

گالری خانه هنر هارمونیک، کرج: نمایشگاه گروهی نقاشی «شوران» تا ۱۵ مرداد در گالری خانه هنر هارمونیک به نشانی کرج، غرب میدان استاندارد، مجتمع هارمونیک، طبقه دوم برپاست.

گالری سروناز، شیراز: نمایشگاه آثار غزال ذنوبی با عنوان «نگاره‌هایی از قاجار» تا ۱۲ مرداد در نگارخانه سروناز به نشانی شیراز، خیابان قصردشت، بعد از کوچه ۸۸ برپاست.

گالری اکنون، اصفهان: نمایشگاه گروهی «استخوان‌هایی که از خلال سال‌ها نجوا می‌کنند» تا ۱۳ مرداد در گالری اکنون برپاست. این گالری در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن‌بست حریر، پلاک ۹ قرار دارد.

فضای هنری هشت چشمه، کاشان: نمایشگاه گروهی «سی سی» در فضای هنری هشت چشمه به نشانی کاشان، خیابان ملافتح‌الله، کوچه مفسر پنجم، پلاک۴۴ برپاست.

خانه لوسی، کاشان: نمایشگاه عکس‌های برنده جایزه عکس تیفا تا ۳۱ مرداد در خانه لوسی به نشانی خیابان فاضل‌نراقی، محله سوریجان، کوچه حاج باباعطوف برپاست.

گالری آبنوس، شیراز: نمایشگاه آثار نوید شاه نشین با عنوان «دیووار/ دیووارهول» تا ۱۲ مرداد در گالری آبنوس به نشانی شیراز، بولوار مطهری شمالی (خیابان زرگری ) حد فاصل کوچه ۱۷ و ۱۹ برپاست.

گالری هان، شیراز: نمایشگاه آثار زهرا صداقت با عنوان «در مسیر باد» در گالری هان به نشانی انتهای خیابان عفیف آباد، نبش کوچه ١٩، ساختمان ١۵۶، زیرزمین برپاست.

مکث

پردیس ارس مسابقه دانشجویی «عکس‌های عاشورایی» را برگزار می‌کند

گالری‌های پایتخت رنگ و بوی عاشورایی می‌گیرند | گالری گردی با حال و هوای محرمی در کشور
پوستر مسابقه دانشجویی «عکس‌های عاشورایی»

پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) «عکس‌های عاشورایی» را با موضوع سنت‌ها و آیین‌های عزاداری در شهرهای مختلف ایران با هدف حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی در دو بخش موبایل‌گرافی و عکاسی حرفه‌ای با دوربین برگزار می‌کند.

شرایط شرکت در مسابقه از این قرار است: هر دانشجوی دانشگاه تهران می‌تواند حداکثر ۳ عکس رنگی یا سیاه و سفید در قالب فایل JPEG با حداکثر حجم پنج مگابایت ارسال کند و عکس‌ها باید نمایانگر فرهنگ، سنت‌ها و آیین‌های عزاداری در شهرها و روستاهای مختلف ایران باشند. برای تمام عکس‌ها باید متنی با توضیح کلی (زمان، مکان و…) نوشته شود. برگزارکننده مسابقه حق استفاده از عکس‌های پذیرفته‌شده را برای چاپ در کتاب، بروشور یا انتشارات با ذکر نام عکاس برای خود محفوظ می‌دارد و مشخصات فردی شامل نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی، رشته و گرایش، مقطع، نام دانشکده، آدرس و شماره تماس عکاس در متن ایمیل ذکر شود. عکس‌های بدون اطلاعات در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

به سه عکس برگزیده پس از داوری جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. از کلیه دانشجویان دانشگاه تهران که علاقمند به حوزه عکاسی هستند دعوت می‌شود آثار خود را تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ برای معاونت اجرایی پردیس به نشانی aras.executive@ut.ac.ir ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۹۰۲۶۴ (داخلی ۲) تماس بگیرند.

کد خبر 695435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha