نخستین بار در تاریخ قانون‌گذاری کشورمان طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی به قانون تبدیل خواهد شد.

دادگستری قوه قضائیه دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین بار در تاریخ قانون‌گذاری کشورمان طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی برای محاکمه جنایتکارانی که در ایران یا دیگر نقاط جهان در حق ایرانیان مرتکب جنایت جنگی شده اند به قانون تبدیل خواهد شد.

نخستین جلسه بررسی کلیات این طرح در کمیسیون قضایی مجلس عصر امروز با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه ارتش؛ سپاه و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مربوط برگزار شد.

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس که طراحی و پیگیری این طرح را برعهده دارد هدف از تبدیل آن به قانون را رفع خلاهای قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی در محاکم بین المللی از دیوان لاهه دانست.

وی گفت: به علت نبود قانونی خاص و مستقلی در باره تشکیل دادگاه‌های جنایات جنگی در ایران؛ محاکم بین المللی به ویژه لاهه از پذیرش کیفر خواست‌ها و احکام صادره در دادگاه‌های عمومی کشورمان خودداری و تاکید می‌کنند، چون این آرا در چنین دادگاه‌هایی صادر نشده قابل تعقیب حقوقی و قضایی بین المللی نیستند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از اینکه تاکنون چنین قانونی پس از ۴۳ سال وضع نشده ابراز تاسف و پیش بینی کرد: طرح تشکیل دادگاه‌های جنایات جنگی تا سه ماه آینده به قانون تبدیل و خلاهای قضایی و حقوق بین النللی برطرف شود.

نوروزی پیگیری جنایات صدام؛ آمریکا؛ رژیم صهیونیستی و منافقین داخل و خارج ایران را از جمله اولویت‌های این طرح برشمرد و گفت: درخواست رزمندگان و خانواده‌های ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس هم برای دریافت غرامت از دیگر طرح‌های این کمیسیون است.

کد خبر 695009
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha