سنجاب ایرانی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ایلام طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف در معرض انقراض قرار گرفته و در این بین برخی از انجمن‌های حامی این گونه ها نامه‌هایی به سازمان های ذی‌ربط برای حفاظت ویژه از این گونه ارسال کرده اند.

به گزارش همشهری آنلاین، حامد اسراری، مدیرعامل انجمن محیط زیستی پاژین بانه گفت: سنجاب یگ گونه جانوری است که مانند یک دکتر کاشت مو مشغول بذرپاشی بلوط و گردو است. در زاگرس هم بیشترین گونه‌های گیاهی، بلوط و گردوست و این حیوان، نقش بسزایی در ازدیاد این گونه های گیاهی دارد. متاسفانه کسانی هستند که به صورت مافیا افرادی را با مبلغ کمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در این مناطق اجیر کرده‌اند تا این سنجاب‌ها را بگیرند و به اصفهان و شیراز و تهران و... ببرند. نامه‌ای به استانداری ارسال کردیم. بحث تخریب منابع طبیعی و محیط زیست آنطوری که باید قانونگذار برخورد جدی داشته باشد، نیست. گونه‌های سنجاب، سمندر کردستانی و کبک در کردستان در معرض نابودی هستند.

خیراله مرادی، مدیرکل محیط زیست کردستان هم گفت: متاسفانه مردم اخیراً به حیوان دوستی روی آورده‌اند و از گونه هایی که نباید نگهداری کنند در منزل نگهداری می‌کنند. سنجاب ایرانی هم از همین گونه هاست که این گونه در زاگرس وجود دارد. بیشترین تعداد در شهرستان بانه زندگی می‌کنند. در این شهرستان چند گروه از طریق اغفال و طمع این گروه‌ها و برای فروش به دام افتاده اند و دستگیر شده‌اند و محموله های آنها ضبط شده است. با هماهنگی و همراهی دستگاه‌هایی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران در گلوگاه‌ها و دیگر نقاط استان خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته‌اند.  اگر قصد خرید وجود نداشته باشد،  شکارچی هم قاعدتا قصدی برای گرفتن این حیوانات نخواهد داشت. مردم آگاه باشند که این گونه بسیار حساس و با ارزش است. این حیوان را نخرند و جزو گونه‌هایی نیستند که بتوان آنها را در منزل نگهداری کرد.

گزارش: رضا سمائی نیا

تدوین: محمود دانش آموز

کد خبر 694441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha