یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پروتئین شاخکی یا «اسپایک» در سطح کروناویروس که امکان ورود ویروس به داخل سلول‌ها از جمله سلول‌های قلبی را فراهم می‌کند، می‌تواند با برانگیختن حمله آسیب‌رسان دستگاه ایمنی باعث آسیب رساندن به قلب شود.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران این هفته در اجلاس‌های علمی علوم پایه قلبی-عروقی «انجمن قلب آمریکا» اعلام کردند که درهم‌کنش پروتئین شاخکی کروناویروس جدید با نام علمی «سارس-کوو-۲» با سایر پروتئین‌ها در سلول‌های عضلانی قلب باعث ایجاد التهاب می‌شود.

این پژوهشگران در تجربیاتی در قلب‌های موش‌های آزمایشگاهی به مقایسه اثرات پروتئین‌های شاخکی «سارس-کوو-۲»  با پروتئین‌های شاخکی کروناویروس‌های متفاوت نسبتا بی‌ضرر پرداختند و دریافتند که فقط پروتئین شاخکی «سارس-کوو-۲»باعث اختلال کارکرد، بزرگ شدن و التهاب قلب می‌شود.

به علاوه، آنها دریافتند که در سلول‌های عضلانی قلبی دچار عفونت، فقط پروتئین‌های شاخکی ویروس «سارس-کوو-۲» با پروتئین‌های TLR4 که شناساگر مهاجمان و برانگیزاننده پاسخ‌های التهابی هستند، وارد درهم‌کنش می‌شوند.

این پژوهشگران در یک بیمار درگذشته مبتلا به التهاب قلبی ناشی از  کووید-۱۹ پروتئین‌های شاخکی ویروس «سارس-کوو-۲» و پروتئین‌ TLR4 را هم در سلول‌های عضلانی قلب و هم در سایر انواع سلول‌ها یافتند. در حالیکه در نمونه برداشته شده از یک قلب سالم انسانی این پروتئین‌ها وجود نداشتند.

به  گفته پژوهشگران، این یافته‌ها به این معنی است که هنگامی که ویروس سارس-کوو-۲ در قلب عفونت ایجاد می‌کند، سیستم پیام‌دهی TLR4 را که برانگیزاننده پاسخ التهابی است، فعال می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هاایشان شاهدی مستقیم از سمی بودن پروتئین شاخکی برای سلول‌های عضله قلب به دست می‌دهد و مشخص می‌کند که سازوکار زمینه‌ای این اثر تخریب‌کننده ایجاد مستقیم التهاب در سلول‌های عضلانی قلب بوسیله پروتئین شاخکی است.

کد خبر 694189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha