دومین روز کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد، ظهر امروز به کار خود پایان داد.

زارع پور

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دومین روز از کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات با موضوع «امنیت، تاب‌آوری و پایداری» با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروز آبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در حاشیه برگزاری روز دوم این کنفرانس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه دبیر شورای عالی فضای مجازی از نمایشگاه برگزار شده در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، که ظرفیت‌های داخلی و محصولات امنیتی بومی تولید شده را به معرض نمایش گذاشته بود، بازدید به عمل آورد.

بر اساس این گزارش در بخشی دیگر از برگزاری این کنفرانس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنرانی خود ضمن قدردانی از برگزاری این کنفرانس که موجب همفکری و هم افزایی در راستای توسعه امنیت در بخش ICT خواهد شد، اظهار کرد: «ارتباطات و فناوری اطلاعات یک مقوله اجتماعی است به گونه‌ای که در تمام اقشار مختلف جامعه وابستگی‌های گوناگونی را به وجود آورده است و اگر امنیت این فضا را نتوانیم تأمین کنیم، بستر آسیب‌پذیری را برای کسب و کارها و عموم جامعه فراهم کرده‌ایم.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین افزود: «ما در دولت به عنوان حافظ منافع مردم و کسب و کارها باید این فضا را تبدیل به فضای امن کنیم، زیرا جامعه برای استفاده از این فضا نیاز جدی به امنیت دارد و ما موظف هستیم برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.»

زارع‌پور همچنین با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات بومی و تجهیزات امنیتی نسبت به سنوات گذشته پیشرفت های چشمگیری را داشته‌ایم، بیان کرد: «در حال حاضر برای دسترسی به برخی تجهیزات امنیتی با محدودیت‌های زیادی مواجه هستیم که جوانان کشور توانسته‌اند با تلاش‌های خود بسیاری از این کمبودها را جبران کنند.»

وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به اینکه برای توسعه بخش امنیت در کشور به خصوص در حوزه ICT همه دستگاه ها باید دست در دست هم دهند، خاطرنشان کرد: «امنیت یک مقوله بین بخشی است و امیدواریم زیرساخت های امنیتی را به میزانی توسعه دهیم که بتوانیم استفاده حداکثری را در صنعت ICT داشته باشیم.»

به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ۸۰ درصدی فیلترشکن‌ها و افزایش این استفاده به دلیل اختلالات اینترنتی، اظهار کرد: «ما اختلال گسترده در شبکه را تکذیب می‌کنیم. اقدامی که برای فعال کردن جست‌وجوی ایمن هم انجام دادیم، هیچ اثری روی هیچ سرویس دیگری نداشته است و اگر کسی شواهدی دارد می‌تواند ارائه دهد که تاکنون شواهدی ارائه نشده است.»

زارع‌پور در ادامه با بیان اینکه استفاده از فیلترشکن‌ها موضوع مهمی است، گفت: «الان بسیاری از گوشی‌های هموطنان ما به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزارها هم ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان‌ است. ما برنامه‌ای که در وزارت ارتباطات داریم این است که نیاز مردم به فیلترشکن را کاهش دهیم، برنامه‌ای برای این کار ترتیب داده شده که در زمان خودش اعلام می‌شود، برای اینکه مردم نیازی به فیلترشکن نداشته باشند و سرویس‌های مورد نیازشان راه‌اندازی شود که استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد، زیرا بسیاری از ویروس‌های مردم روی گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هایشان به دلیل استفاده از فیلترشکن است.»

گفتنی است روز دوم این کنفرانس پنل تخصصی با عنوان «اعتبارسنجی محصولات و تجهیزات افتا» نیز برگزار شد. در این پنل نماینده هایی از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات، آزمایشگاه‌های امنیت در کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و همچنین نماینده افتای ریاست جمهوری حضور داشتند.

کد خبر 693913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • احمد IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    17 1
    با تلاش مسولین اینترنت را به صدا و سیما تبدیل میکنیم که هرچه مابخواهین ببینید
  • JP ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 2
    چطور می خواهید مردم را از فیلتر شکن بی نیاز کنید ؟ من شصت سال سن دارم‌و تا این اواخر از فیلتر سکن استفاده نمی کردم . ولی الان مدتی هست که سایت های داخلی بعًی وقت ها باز نمی شوند . ولی جالب هست که همون لحظه همان سایت ها ی داخلی با فیلتر شکن باز می شوند!!! به همین دلیل مجبور شدم فیلتر شکن نصب کنم ...
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    21 2
    احتمالا کلا اینترنت رو قطع میکنند....دیگه فیلتر شکنی هم لازم نیست
  • DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    13 3
    وقتی از ترس فاش شدن فسادها - اختلاس ها و انتصابات فامیلی در بیم هستند ، اینترنت را قطع و امکان دسترسی به آن را مسدود می کنند لذا دیگر نیازی به فیلتر شکن نیست !
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    15 3
    خودتون فیلتر کردید حالا میگید از فیلترشکن بی نیاز میشید امیدوارم اینترنت به زودی ماهواره ای بشه که مردم از دست شما راحت بشند
  • کاوه IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    17 1
    متاسفانه با سابقه و افکاری که ایشان دارند هیچگونه گشایشی در اینترنت انتظار نداشته باشید. منظور ایشان اینترانت ملی است.
  • بهنام IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    6 1
    پدر ملت را دراوردید هرروز یک مشکل برای مردم درست میکنید
  • ناشناس US ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    9 2
    هرروزمردم رابیشترآزرده میکنید،چرااینقدرازفضای مجازی میترسید
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    7 1
    سرعت اینترنت نسبت به سال قبل خیلی کند شده و همیشه قطع و وصل میشه که خارج از تحمل دیگه.
  • فرهاد IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    7 0
    مرد باش و بگو که مثل چین وبا کمک چین اینترنت داخلی در راهه وهر جا که ما صلاح بدونیم میتونید وصل بشید.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    3 1
    یه سوال چرا سایتهای روانشناسی رو بستید؟؟ اکثر سایتهای علمی روانشناسی فیلتره!