دانشمندان و کاوشگرانی که برای اداره ملی اقیانوس و اتمسفر آمریکا کار می‌کنند اخیرا موفق به کشف تعدادی حفره در کف اقیانوس اطلس و در ۱.۷ مایلی زیر سطح آن شده‌اند.

کشتی نوا

این حفره‌ها به صورت مرتب و در یک ردیف قرار گرفته‌اند. این کاوشگران بخشی از گروه تحقیقاتی هستند که با کشتی اکتشافی «اوکئانوس نوا» به سه سفر اکتشافی رفته‌اند، علاوه فعالیت اکتشافی، نقشه‌برداری و استفاده از یک دستگاه کنترل از راه دور برای شناسایی آب‌های عمیق اطراف خط الراس میانی اقیانوس اطلس، فلات آزورس و منطقه شکستگی (گسل) چارلی گیبز نیز از اهداف  این تیم تحقیقاتی است. مکتشفان هنوز دلیل حفر این حفره‌های خطی را نمی‌دانند و بر این باورند که انسان در حفر آن‌ها دخیل بوده است.
 

حفره-های-کف-اقیانوس-1.jpg


به گزارش دیلی میل، پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از وجود  این حفره‌ها در این منطقه انتشار یافته بود، اما دلیل وجود این حفره‌ها و اینکه جه کسی آن‌ها را حفر کرده همچنان به صورت یک راز باقی است. دانشمندان کاوشگر برای پی بردن به اسرار این حفره‌های اقیانوسی از کاربران فیسبوک کمک خواسته‌اند.
آنها در پیامی در فیسبوک با استفاده از هشتگ Okeanos dive درباره این اکتشاف نوشته‌اند: ما در جریان اکتشافات خود در روز شنبه تعداد زیادی از حفره‌های زیر خطی را در رسوبات کف اقیانوس مشاهده کردیم که دلیل به وجود آمدشان هنوز مشخص نیست و مانند رازی باقی مانده است. پیش‌تر نیز در گزارش‌هایی به وجود چنین حفره‌های در این منطقه اشاره شده بود. این حفره‌ها از سویی به نظر می‌رسد توسط انسان‌ها ایجاد شده باشد و از سویی دیگر رسوبات انباشته شده در اطراف آن‌ها این فرضیه را تقویت می‌کند که این حفره‌ها توسط ... چیزی (دستگاهی) ایجاد شده باشند. دانشمندان در انتهای پیام خود با اشاره به کشف این حفره‌ها در نزدیکی خط الراس میانی اقیانوس اطلس از  کاربران فیسبوک پرسیده‌اند: فرضیه شما در این باره چیست؟  
 

حفره-های-کف-اقیانوس-2.jpg


بیشتر از ۶۰ کاربر فیسبوک در این باره اظهار نظر کرده‌اند. برخی از کاربران گفته‌اند که این حفره‌ها می‌تواند ناشی از عملیات دستگاهی مکانیکی مشابه یک مریخ‌نورد در کف اقیانوس باشد. یکی از کاربران به طور ویژه با ارائه دلیلی ماورالطبیعی در این باره نوشته است که با توجه به اینکه حفره‌ها در خطوط صاف و مستقیمی ایجاد شده‌اند، این طور به نظر می‌رسد که یک کمپانی با استفاده از یک دستگاه مکانیکی در حال نمونه‌برداری از کف اقیانوس بوده است.
برخی دیگر نیز خرچنگ‌ها را عامل ایجاد این حفره‌ها دانسته‌اند. تعداد دیگری از کاربران نیز موجودات فضایی را در به وجود آمدن این حفره‌ها دخیل دانسته‌اند. یکی از این کاربران حتی گفته است که بر این باور است که ایجاد این حفره‌ها کار موجودات بیگانه یا فضایی بوده است. برخی دیگر هم ایجاد این حفره‌ها را به دلیل رسوبات ناشی از حرکت آب در سطح کف دریا دانسته‌اند. یکی از کاربران فیسبوک در این باره اظهار نظر جالبی کرده، او به احتمال بالا آمدن آب تازه از یک منبع پائین‌تر از کف دریا اشاره می‌کند که در اصطلاح به آن فراز جوشی هم می‌گویند. این کاربر در توضیح فرضیه خود در این باره می‌افزاید: به نظر می‌رسد در این مسیر تحته سنگی قرار داشته باشد که باعث می‌شود، آب که با فشار بالا در حال صعود است در زمان بیرون زدن از کف اقیانوس یک سری حفره‌های خطی ایجاد می‌کند.
کاوشگران با کشتی «اوکئانوس نوا» در سه سفر خط الراس میانی اقانوس اطلس را که از شمال به جنوب این اقیانوس به طول ۱۰ هزار مایل کشیده شده، را پیموده‌اند. این خط الراس دریایی طولانی‌ترین سلسله کوهستانی دنیاست. این منطقه همچنین دارای ویژگی‌های زمین شناسی شگفت‌آوری است. از آنجایی که اغلب نقاط این سلسله کوه در زیر آب قرار دارد، هنوز بخش مهمی از آن مورد اکتشاف قرار نگرفته است. این خط الراس همچنین اغلب محل وقوع زلزله‌های است که گاه و بی‌گاه رخ می‌دهند. خطر الراس میانی اقیانوس اطلس همچنین محل تعداد زیادی از چشمه‌های آب گرم نیز هست.  

مسیر-اقیانوس-پیمای-نوا.jpg


در تصویر بالا مسیر کشتی اکتشافی اوقیانوس پیمای «اکئانوس نوا» در جریان دومین سفر اکتشافی به خط الراس میانی اقیانوس اطلس دیده می‌شود. مجموعه این سفرهای اکتشافی می‌تواند اطلاعات زیادی را در زمینه شکل و فرم و سیمای کف دریاها به ما ارائه دهد و فرصتی استثنایی برای شرکت در اکتشاف مناطق شناخته نشده خط الراس میانی اقیانوس اطلس برای‌مان فراهم کند.  

کد خبر 693633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha