همشهری آنلاین: دادستان عمومی و انقلاب تهران در یک نشست خبری با اشاره به دستگیری جاسوسان موساد اظهار کرد: دادسرا برای متهمان تقاضای اعدام می‌کند.

به گزارش ایسنا، سعید مرتضوی در یک نشست مطبوعاتی با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: حفاظت اطلاعات سپاه موفق به شناسایی یک شبکه پیچیده جاسوسی برای موساد و رژیم صهیونیستی اسرائیل شد که اعضای این سرویس دستگیر شده‌اند.

وی درباره نحوه فعالیت این سرویس جاسوسی گفت: این سرویس جاسوسی از وسایل و تجهیزات بسیار پیشرفته ارتباطی و ماهواره‌‌ای استفاده می‌کرد و با یک کیف بسیار مجهز دارای تجهیزات ارتباطی ماهواره‌‌ای با سرویس موساد ارتباط برقرار می‌کرد.

دادستان تهران ادامه داد: اعضای این تیم پس از جمع‌آوری اطلاعات توسط لپ‌تاب تجهیز شده‌ای اطلاعات را ثبت و ضبط و از طریق تجهیزات ماهواره موجود در کیف به سرویس موساد ارسال می‌کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خواسته‌های سرویس موساد توسط حفاظت اطلاعات سپاه، کشف و در پرونده موجود است گفت: سرویس موساد نیازمندی‌های خودش را از این گروه درخواست می‌کرده که در پرونده موجود است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه این تیم برای جاسازی پول و اسناد و انتقال آنها به خارج از کشور کیفی را در نظر گرفته بودند بیان کرد: این تیم از طریق این وسایل اطلاعاتی، اطلاعات را جمع‌آوری و به رژیم صهیونیستی منتقل می‌کرد. یکی از وسایل مکشوفه از این تیم، دوربین‌های عکاسی دیجیتال بسیار مجهز و پیشرفته است که از طریق این دوربین‌ها از اماکن و محل‌های مورد نظر موساد فیلمبرداری می‌کردند.

مرتضوی درباره نحوه انتقال فیلم‌ها به خارج از کشور گفت: این تیم آموزش دیده بودند تا فیلم‌ها را داخل چرخ‌های ویژه کیف مسافرتی جاسازی کنند و زمانی‌که چرخ کامل می‌شد بسیار عادی و معمولی بود و در واقع این چرخ‌ها فیلم‌های این شبکه را که براساس نیاز موساد تهیه شده بود به خارج از کشور منتقل می‌کردند.

دادستان تهران با بیان اینکه از این تیم دستگاه اسیلسکوپ جهت تست امواج و GPS و فاصله‌یاب لیزری کشف شده، این تیم از تلفن ماهواره‌‌ای ایریدیوم برای اهداف جاسوسی از سوی موساد در اختیار این گروه قرار گرفته بود که در مجموع شبکه جاسوسی توسط برادران حفاظت اطلاعات سپاه، شناسایی و دستگیر شدند.

مرتضوی درباره شروع به کار این گروه گفت: سرویس موساد روی یکی از افرادی که سابقه عضویت در بسیج داشته، کار می‌کنند و موفق می‌شوند از طریق کنسولگری اسرائیل در یکی از کشورهای همسایه با او ارتباط برقرار کرده و او را جذب کنند و بعد از آموزش‌های لازم موفق می‌شوند تعداد بیشتری مرتبط با این فرد را جذب و برای اهداف جاسوسی سازماندهی خاص دهند.

مرتضوی افزود: اعضای این شبکه در 17 جلسه اطلاعاتی با افسران ارشد موساد از جمله سالی، پیتر، خسرو، سامی و زکی، آموزش‌های لازم را در چهار کشور خارجی دیده‌اند و بعد از آن در سه یا چهار جلسه آموزش عملیاتی در شهرهای هرتزسلیا و کیسلیا در خاک تل‌آویو را گذرانده‌اند که این آموزش‌های عملیاتی نیاز به زمین داشته است؛ آموزش‌های لازم از قبیل عملیات میدانی، عملیات ترور، انفجار اماکن، رانندگی حرفه‌‌ای با موتور، آموزش کار با دوربین‌های مخصوص، آموزش تخریب و ترور از طریق کامپیوتر و ماهواره را دیده بودند و بعد از آن کار به صورت عملیاتی شروع شده بود.

دادستان تهران افزود: به محض ورود اولین فرد شبکه به کشور برای انجام نقشه‌های موساد، حفاظت اطلاعات سپاه با توجه به اینکه ماموریت وی نزدیک‌شدن به برخی از فرماندهان ارشد سپاه، پایگاه موشکی سپاه و محل‌های مسکونی از جمله شهرک محلاتی بوده، این فرد را شناسایی کردند و به مرجع قضایی گزارش دادند که احتمالا این فرد جذب سیستم موساد شده و دادسرای تهران نیز دستور تحت نظر و جلب این فرد را صادر کرد.

وی گفت: در مرحله اول این فرد، بازداشت و در چرخه نظارت و اطلاعات سپاه قرار گرفت و بر اساس توصیه‌های حفاظتی سپاه برای شناسایی کل افراد این شبکه، قرار شد این فرد وارد عمل شود و در نهایت تمام اعضای این شبکه شناسایی شدند.

مرتضوی با بیان اینکه فرد دوم این شبکه نیز دستگیر و در چرخه همکاری اطلاعاتی قرار گرفت افزود: در این چند هفته گذشته زمانی که سرویس موساد و جاسوسی رژیم صهیونیستی احساس کرد این گروه مورد شناسایی قرار گرفته و به آنها مظنون شدند و به افراد این شبکه دستور دادند که وسایل مهم جاسوسی را نابود کنند که یکی از متدهای آنها از بین بردن وسایل از طریق خرد کردن و آتش زدن بود. به اعضا دستور داده بودند از تمام مراحل فیلم بگیرند و آن را به موساد ارایه کنند که خوشبختانه قبل از اقدام اعضای این شبکه، ماموران سپاه وارد عمل شدند و کلیه وسایل مرتبط را توقیف کردند.

دادستان تهران درباره تعقیب این متهمان با اشاره به اینکه پرونده قضایی در این مرحله کامل شده است گفت: نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه به لحاظ اینکه از یک سو این فرد ماموریت نزدیک شدن به افسران ارشد سپاه را داشته و از سوی دیگر به لحاظ اینکه این فرد سابقه ارتباط با بسیج را داشته و موساد قصد سوءاستفاده برای عدم شناسایی داشته، بر این موضوع اشراف کامل داشتند.

وی با بیان اینکه منتظر اقدامات اطلاعاتی از این گروه هستیم تا تخلیه اطلاعات شوند و مطالب لازم در بازجویی‌ها از آنها اخذ شود افزود: با تکمیل مرحله قضایی نسبت به محاکمه و صدور رای شایسته، اقدام خواهیم کرد.

مرتضوی با تبریک به مسئولان نظام مبنی بر اشراف اطلاعاتی بر روی گروه‌های مختلف بیان کرد: به محض اینکه موساد اراده کرد در کشور ما جمع‌آوری اطلاعاتی داشته باشد و در مراکز نظامی و استراتژیک نفوذ کند، اشراف اطلاعاتی دقیقی انجام شد که تا آخرین مرحله، اعضای این شبکه با استفاده از اعضای دیگر شبکه دستگیر شدند و سرویس اطلاعاتی موساد متوجه این نظارت اطلاعاتی حفاظت اطلاعات سپاه که اقدام به کشف لایه‌های دیگر این جریان کرده بود، نشد.

وی با بیان اینکه سه نفر دستگیر شده‌اند افزود: اولین فرد پنج یا شش ماه پیش، دستگیر و اقدامات اطلاعاتی شروع شد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه دایره فعالیت نیازمندی‌های سرویس موساد در سطح کشور بوده است افزود: موضوعات ماموریت این تیم بحث ترور، انفجار، زدن برخی دانشمندان نظامی کشور، انفجار پایگاه‌های نظامی و موشکی و مهم استراتژیک کشور بوده است.

دادستان تهران افزود: به این تیم اجازه داده شد تا برخی اطلاعات سوخته را ارسال کنند تا افراد دیگر شبکه فعالیت خود را آغاز کنند تا در مجموع تمام افراد شبکه دستگیر شوند.

وی گفت: تدابیر حفاظت اطلاعات سپاه 100 درصد موفق بود و با این تدابیر از ابتدای دستگیری اولین نفر تا آخرین نفر، سپاه موفق شده است.

دادستان تهران با بیان اینکه افراد این شبکه بلاواسطه متصل به موساد بودند افزود: طبق ماده 501 قانون مجازات اسلامی هر کس نقشه، اسرار و تصمیمات راجع به سیاست داخلی و خارجی کشور را به افراد فاقد صلاحیت منتقل کند، جاسوس محسوب می‌شود و در ماده 508 قانون مجازات اسلامی تصویب شده هر کس با دول خارجی متخاصم همکاری کند اگر نوع همکاری و اقدامات در حد محاربه باشد مجازاتش اعدام تعیین و اگر در حد محاربه نباشد تا ده سال حبس تعیین شده است.

وی گفت: این پرونده از آنجایی که مستقیما با اسرائیل در ارتباط و همکاری بوده و از آنجایی که رژیم صهیونیستی یکی از متخاصمان با دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، دادسرا مجازات اعدام برای تمام اعضای این شبکه درخواست و به دادگاه تقدیم خواهد کرد.

مرتضوی افزود: در نظام قضایی ما بحث جاسوسی و خیانت به کشور تفاوتی از لحاظ ملیت و تابعیت ندارد. در برخی از کشورها مثل فرانسه انتقال اطلاعات به خارج از کشور در بحث جاسوسی تعریف خاصی دارد و چنانچه فردی اطلاعات محرمانه را جمع‌آوری و به افراد فاقدصلاحیت بیگانه منتقل کند و فرد جمع‌آوری کننده تابعیت فرانسه داشته باشد، جاسوس نیست بلکه خیانت به کشور اطلاق می‌شود که مجازات مستقل دارد. اگر فرد تابع فرانسه نباشد، به او جاسوس تلقی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام اعضای این شبکه ایرانی هستند گفت: طبق قانون مجازات اسلامی چه فرد انتقال‌دهنده اطلاعات دارای تابعیت ایران باشد یا خارج مسلمان یا غیرمسلمان، در هر صورت جاسوس محسوب و مجازات جاسوس برای او مقرر می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: از این تیم تلفن همراه ماهواره‌‌ای ایریدیوم، فاصله‌یاب لیرزی، GPS تحویلی سرویس به سوژه در تهران، چرخ جاساز جهت انتقال فیلم به خارج از کشور، کیف مخصوص انتقال اسناد و مدارک به خارج از کشور، لپ‌تاب تجهیز شده و کول دیسک‌ها و برنامه‌های نرم افزاری مخصوص دریافت و انتقال پیام‌های اطلاعاتی، تجهیزات ارتباط ماهواره‌‌ای سوژه با سرویس موساد، دستگاه اسیلسکوپ جهت تست امواج، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال و نمونه‌هایی متعدد از پیام‌های دریافتی از موساد به سوژه کشف شده است.

کد خبر 69312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز