گروه اقتصادی: کاهش 40 درصدی قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته، افزایش چشمگیر آن را طی 3 سال گذشته جبران نمی‌کند

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این مطلب در همایش ملی مسکن مهر گفت: طی سال‌های 83 تا 86 قیمت مسکن در اثر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سفته‌بازی با رشد کاذبی روبه‌رو شد و اگر کاهش قیمتی که از ماه‌های گذشته شروع شده حتی به 50 درصد هم برسد، قیمت مسکن به حالت تعادل نخواهد رسید.

محمود بهمنی با بیان اینکه مقایسه قیمت مسکن با درآمد مردم نشان‌دهنده شکاف عمیق قیمت مسکن در مقایسه با سطح عمومی درآمد افراد است، افزود: در حال حاضر در شهر تهران نسبت قیمت یک واحد مسکونی به درآمد سالانه یک خانوار معمولی حدود 19 برابر است؛

یعنی یک خانوار معمولی باید 19 سال صبر کند تا بتواند با استفاده از درآمد خود در تهران خانه بخرد. وی اظهار داشت: در کل کشور نیز نسبت مزبور در سال 1385، 5/9 برابر گزارش شده است؛

حال آنکه، براساس مطالعات بین‌المللی حد قابل‌قبول این شاخص 5 است که تجاوز از آن، نشان از کاهش توان خرید مسکن و شکاف فراوان میان قیمت مسکن و سطح عمومی درآمد مردم است.

مشکلات طرح مسکن مهر

محمود بهمنی، کمبود نظام بانکی و منفی بودن نسبت سپرده‌های بانکی به تسهیلات پرداختی در نیمه نخست امسال را مهم‌ترین عامل کاهش توان وام‌دهی بانک‌ها عنوان کرد.

وی درباره انتقادات نسبت به کندی اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر، مشکلات پیش‌روی بانک‌ها را برشمرد و یادآور شد: رشد منفی سپرده‌های بانک‌های دولتی در نیمه اول سال‌جاری، مراجعه نکردن متقاضیان به بانک‌ها جهت تشکیل پرونده، عدم‌ارائه و تکمیل مدارک (از جمله تفاهمنامه واگذاری زمین، نقشه قطعه‌بندی شده مورد تایید سازمان مسکن و شهرسازی و قرارداد منعقده با پیمانکار جهت آماده‌سازی زمین) از سوی متقاضیان، معرفی تفاهمنامه‌های وزارت مسکن و شهرسازی با متقاضیان به‌عنوان وثایق بانکی و قبول نکردن آن از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مشخص نبودن حدود برخی طرح‌های معرفی شده به بانک و تامین نشدن سهم آورده نقدی از سوی متقاضیان، 6 مانع بر سر اجرای طرح مسکن مهر از نظر شبکه بانکی است.

آغاز ساخت 20هزار واحد مسکن مهر

در همین حال، براساس آماری که دیروز وزرای تعاون و مسکن در همایش ملی مسکن مهر اعلام کردند، از 3میلیون و 900 هزار نفری که در یک سال اخیر در سطح کشور در مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، یک میلیون و 350 هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند اما به‌علت مشکلات اجرایی و تامین نشدن منابع، تاکنون فقط 20هزار واحد در مرحله ساخت قرار گرفته است.

اصرار بر لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش طرح مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز داشت: اگر مجلس 50 بار هم لایحه 15 هزار میلیارد تومانی پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی را رد کند، باز هم این لایحه را به مجلس خواهیم برد.

وی همچنین از10 تقاضا برای ایجاد بانک خارجی در کشور، ساماندهی 12 مؤسسه اعتباری و 9 تقاضا برای ایجاد بانک خصوصی خبر داد و گفت که با رفع ابهامات و آماده شدن مقدمات، شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه خواهد داد.

کد خبر 69263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز