تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) روز شنبه اعلام کرد شیوع به سرعت در حال افزایش آبله میمونی به حد وضعیت اضطراری بهداشت جهانی - یعنی بالاترین سطح هشدار این سازمان- رسیده است.

Tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز عنوانی که WHO در این موارد به کار می‌برد، یعنی «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی» (PHEIC) برای هشدار دادن درباره ضرورت تلاش‌های بین‌المللی هماهنگ‌شده، اختصاص اعتبارات لازم و اقدامات جهانی برای همکاری درباره تقسیم کردن واکسن‌ها و داروها است.

منابع آگاه می‌گویند اعضای یک کمیته کارشناسی این سازمان که روز پنجشنبه برای بحث درباره توصیه بالقوه برای وضعیت آبله میمونی دیدار کردند، در این باره اختلاف‌نظر داشتند، اما تصمیم نهایی در این مورد در حیطه اختیارات مدیر کل سازمان جهانی بهداشت است.

تدروس نیز هنگام اعلام تصمیمش برای اعلام آبله میمونی به عنوان وضعیت اضطرار بهداشت جهانی تایید کرد که کمیته کارشناسی نتوانسته است در این باره به اجماع نظر برسد و ۹ عضو مخالف این اعلام و شش عضو موافق آن بودند.

تدروس در موارد پیشین اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی درباره بیماری‌ها توصیه کمیته کارشناسی را پذیرفته بود، اما ظاهرا او با توجه به نگرانی درباره افزایش موارد بیماری و ذخیره کم واکسن‌ها و داروهای دسترس برای آبله میمونی تصمیم گرفت با وجود نداشتن رای اکثریت کمیته کارشناسی برای آبله میمونی وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام کند.

شمار موارد آبله میمونی در سال جاری میلادی به بیش از ۱۶۰۰۰ مورد در بیش از ۷۵ کشور رسیده و پنج مورد مرگ ناشی از آن هم در آفریقا گزارش شده است.

این بیماری ویروسی که از طریق تماس نزدیک جسمی منتشر می‌شود و باعث ایجاد علائم شبیه آنفلوانزا و ضایعات پوستی به شکل تاول‌های چرکی می‌شود- در شیوع فعلی  در کشورهای خارج از آفریقا عمدتا در میان مردان دارای آمیزش جنسی با مردان انتشار داشته است.

تا به حال، وضعیت اضطراری بهداشت جهانی برای پاندمی کرونا و نیز تلاش‌ها برای ریشه‌کنی بیماری پولیو یا فلج اطفال اعلام شده است.

سازمان جهانی بهداشت و دولت‌ها با فشار شدید از طرف دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی روبرو هستند تا اقدامات بیشتری در مواجهه با شیوع آبله میمونی انجام دهند.

شمار موارد این بیماری ویروسی از هنگام نخستین دیدار کمیته کارشناسی سازمان جهانی بهداشت در پایان ماه ژوئن (سه هفته پیش) فقط حدود ۳۰۰۰ مورد بود، اما اکنون به بیش از ۱۶۰۰۰ مورد رسیده است.

پس از نخستین جلسه، این کارشناسان توافق کردند در صورتی که شیوع آبله میمونی تشدید شود، برای تجدید نظر احتمالی در موضعشان دوباره تشکیل جلسه دهند.

یکی از موضوعات کلیدی که ارزیابی دوباره را ضروری می‌کرد، این بود که آیا موارد بیماری که تا به حال عمدتا در میان مردان در آمیزش جنسی با مردان شناسایی شده است، به گروه‌های دیگر به خصوص کودکان یا دیگرانی که در شیوع‌های گذشته در کشورهای با شیوع بوم‌گیر در آفریقا نسبت به بیماری آسیب‌پذیری نشان داده‌اند، سرریز می‌کند یا نه.

آمریکا روز جمعه از شناسایی نخستین دو مورد ابتلای کودکان به آبله میمونی در این کشور خبر داد.

کارشناسان این کمیته به دو گروه مخالف تقسیم شده بودند، گروهی که معتقد بودند اعلام وضعیت اضطراری باعث شتاب بخشیدن به اقدامات برای مهار بیماری می‌شود و گروه دیگری که به نظرشان معیارهای ذکرشده در بالا برای اعلام وضعیت اضطراری محقق نشده است، چرا که بیماری هنوز در گروه‌های جدید افراد انتشار نیافته یا میزان بالای کشندگی نداشته است.

کد خبر 692559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha