وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه بغداد در تلاش برای برگزاری نشستی علنی میان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی است، خبر داد که نشست‌های آتی دو طرف علنی برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه عراق

به گزارش همشهری آنلاین، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» خبر داد که نشست‌های آتی ایران و عربستان سعودی علنی برگزار خواهد شد.

وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار می‌کنند

وزیر خارجه عراق در این باره گفت: «وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار می‌کنند. پنج نشست تاکنون میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی برگزار شده است. ولی‌عهد سعودی از ما خواست که میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی و همتای ایرانی او در بغداد باشیم.»

فؤاد حسین اضافه کرد: «ما در حال حاضر مشغول هستیم و زمان یک دیدار علنی میان وزیران خارجه دو کشور را مشخص خواهیم کرد.»

حسین همچنین خبر داد: «نشست‌هایی که محرمانه و در سطح امنیتی بودند، با میانجیگری عراق علنی می‌شود.»

حمله کار به زاخو کار ترکیه بود

وزیر خارجه عراق همچنین به مسئله جان باختن گردشگران عراقی در شمال عراق پرداخت و در این باره گفت: «ما گام‌هایی برای شکایت به شورای امنیت برداشته‌ایم. اعتقادی به جنگ نداریم و روابط با ترکیه باید بر پایه درستی باشد. ترکیه رسما درخواستی برای تشکیل کمیته تحقیقاتی پیرامون حمله به زاخو مطرح نکرده و آن‌ها تنها در رسانه در این باره صحبت کردند.»

فؤاد حسین افزود: «طبق گفته کارشناسان نظامی، ترکیه این حمله را انجام داده است. حزب کارگران کردستان در منطقه‌ای که مورد حمله قرار گرفت، حضور نداشت. عراق، سوریه نیست و ترکیه باید سیاست‌های خود را پس از این رویداد تغییر دهد.»

حسین همچنین بیان کرد: «توافقی امنیتی با ترکیه در کار نیست و آنچه امضاء شده یک صورت‌جلسه است که به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد. قانون اساسی عراق اجازه حضور پ‌ک‌ک در خاک عراق و منطقه کردستان را نمی‌دهد. روابط نمی‌تواند بر اساس تمایل لحظه‌ای ترکیه برای حمله باشد. ما می‌دانیم حزب کارگران کردستان برای ترکیه یک مشکل است، اما آن‌ها برای عراق نیز یک مشکل به شمار می‌آیند.»

وزیر خارجه عراق در ادامه گفت: «عراق می‌تواند اقدام کند؛ اما این کشور خواهان ایجاد مشکل با کشورهای همسایه نیست. گزینه نظامی، راهکار نیست؛ از این‌رو ما به ترکیه می‌گوییم که به این گزینه تکیه نکند. ما اقدامات دیپلماتیک شورای امنیت ملی را اجرا خواهیم کرد. به گفته کارشناسان نظامی، گلوله‌هایی که شلیک شد، گلوله ۱۵۵ میلیمتری توپ بود که ارتش ترکیه از آن استفاده می‌کند. سفارت ترکیه تعطیل نخواهد شد، اما ترکیه باید بداند که تعامل خود را با عراق تغییر دهد»

کد خبر 692478
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • Mash CA ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    0 1
    ولا من چیزی نمی فهمم