پارکوویروس‌ها یک عفونت ویروسی شایع اما کمتر شناخته‌شده هستند که گاهی باعث عوارض خطرناکی در کودکان کم‌سن می‌شوند.

infant

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کرده‌اند که یک ویروس پرخطر برای نوزادان به نام پارکوویروس (parechovirus) در چندین ایالت کشور در حال انتشار است و به پزشکان و والدین برای جلوگیری از سرایت آن هشدار داده است.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) نیز گفته است پارکوویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری‌های شدیدی از جمله سپسیس، تشنج، مننژیت در نوزادان کمتر از سه ماه شوند.

عفونت با پارکووویروس

پارکوویروس‌های انسانی از عوامل بیماری‌زای رایج دوران کودکی هستند که از طریق قطرک‌ تنفسی منتقل می‌شوند و می‌توانند باعث عفونت‌های شدید در نوزادان شوند.

پارکوویروس انسانی، عامل ایجاد مشکلات تنفسی و گوارشی در نوزادان است و باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، تب و دانه‌های پوستی در کودکان شش‌ماهه تا پنج ساله می شود و معمولا کودکان هنگام  رفتن به مهدکودک به این ویروس مبتلا می‌شوند و عوارض وخیم این عفونت معمولا محدود به نوزادان کمتر از سه ماه است.

عفونت‌های پارکوویروس معمولا در تابستان و پاییز شیوع بیشتری دارند و باید به عنوان یک عفونت بالقوه در نوزاد مبتلا به تب، سپسیس یا علائم عصبی در نظر گرفته شوند.

اغلب کودکان تا ۵ سالگی به این ویروس مبتلا می‌شوند، گرچه بسیاری از آنها هیچ علامتی بروز نمی‌دهند.

گزارش مرگ یک نوزاد 

۱۹ نوع پارکوویروس وجود دارد، اما همه موارد شناسایی‌شده عفونت پارکوویروس در شیوع اخیر در آمریکا به علت سویه A3 این ویروس‌ها یا PeV-A3 رخ داده است که بیشتر سایر از انواع این ویروس با بیماری شدید همراهی داشته است.

همچنین مرگ یک نوزاد ۱۰ روزه در ماه ژوئن (خرداد) به علت عفونت پارکوویروسی در آمریکا گزارش شده است. اولین نشانه های این بیماری در این نوزاد نیز دانه‌های پوستی روی گونه و قرمزی قفسه سینه، کاهش تحرک جسمی و تشنج بوده است.

البته هنوز آمار دقیقی از مبتلایان در شیوع اخیر در آمریکا در دست نیست. چون نظارت معتبری برای پارکوویروس‌ها در آمریکا وجود ندارد و مشخص نیست تعداد موارد گزارش‌شده در سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته چه تغییری پیدا کرده است.

کد خبر 692436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha