وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیر خارجه ایران و همتای قطری او اعلام کرد این کشور در تلاش برای حمایت از مذاکرات است و نگرانی تمامی طرف‌ها را در نظر دارد.

وزراي خارجه ايران و قطر

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت امور خارجه قطر، بعدازظهر امروز جمعه، در ارتباط با تماس تلفنی اخیر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری او بیانیه‌ای صادر کرد.

بنابر بیانیه منتشر شده در صفحه توئیتری وزارت امور خارجه قطر، «در این تماس تلفنی، به روابط دوجانبه دو کشور، تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای و همچنین آخرین تحولات منطقه و پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک پرداخته شد.»

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور در این تماس تلفنی تأکید کرده که کشور قطر در تلاش برای حمایت از گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای به منظور دستیابی به یک توافق عادلانه برای همه است و نگرانی‌ تمامی طرف‌ها را در نظر دارد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، پنجشنبه (۳۰ تیر ماه) در گفت‌وگویی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای قطری بار دیگر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت کنار گذاشتن زیاده خواهی‌از سوی طرف آمریکایی و لزوم واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ۲۸ تیر ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که هیچ تردیدی در اراده ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد، تصریح کرد: کاخ سفید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار بگذارد و با واقع بینی در مسیر حصول توافق گام بردارد.

چندی پیش و در پی سفری که بورل به تهران انجام داد مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۲۰ اسفند سال گذشته دچار وقفه شده بود، در دوحه پایتخت قطر از سرگرفته شد. مذاکراتی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به واسطه انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها و معاون بورل در هفتم و هشتم تیرماه و پس از آن وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه ۱۵ تیر ماه به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و اعلام کرد که این کشور از گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران استقبال می‌کند و بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به برجام تأکید کرد.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری ضمن قدردانی از میزبانی قطر در مذاکرات دوحه، به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر طرح مطالبات فرابرجامی از سوی ایران در مذاکرات دوحه واکنش نشان داد و با بیان این‌که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم، گفت: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی، ما هیچگونه مطالبه زیاده خواهانه و فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم. 

کد خبر 692268
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha