محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تحویل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به عنوان اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان شهریور سال جاری و در شهرهای مختلف کشور خبر داد.

5

به گزارش همشهری آنلاین، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش‌بینی اولیه این است که حدود ۱۰۰ هزار واحد از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده اند، تحویل داده شود.

محمودزاده درباره مبلغ آورده طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده گفت: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود ۸۰۰ هزار خانوار حدود ۸۰ درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهک‌های متوسط حدود ۵۵ درصد هزینه‌ تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.

محمودزاده از تشکیل کارگروه ویژه توسط معاون اول رئیس جمهور و با دستور رئیس جمهور برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه به توان خانوارها خبر داد و گفت: قیمت تمام شده ساختمان به بسیاری از مسائل بستگی دارد و دولت در تامین زمین، سود تسهیلات، یارانه انشعابات و ... کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آورده اولیه متقاضیان در استان‌های مختلف با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا، زمان آغاز ساخت و ... متفاوت است، گفت: درشهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که زمین واگذار می‌شود، به نوعی مسکن تدریجی است و فشاری برای میزان آورده وجود ندارد اما در پروژه‌های انبوه سازی با توجه به تراکم ساختمان و ... متفاوت است و باید آورده زودتر پرداخت شود اما تلاش می‌شود قیمت‌هآ درصد قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از واحدهای مجاور خارج از این طرح و ساخت بخش خصوصی خواهد بود.

محمودزاده درباره موضوع اساسی پایه قیمت گفت: این پروژه باید به نحوی انجام شود که هم صرفه اقتصادی برای سازنده‌ها داشته باشد و هم قیمت برای مردم به حداقل ممکن برسد.

وی افزود: در برخی شهرهای جنوبی مشکل تامین مصالح و هزینه حمل وجود دارد که بر این اساس ضرایب در نظر گرفته شده و به قیمت پایه اضافه شده است.

محمودزاده انبوه سازان را بازوی فنی اجرای طرح نهضت ملی مسکن دانست و افزود: طی هفته‌های آتی جلساتی با هیات مدیره جدید انبوه سازان خواهیم داشت تا از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم‌.

وی درباره مبلغ تسهیلات توضیح داد: این مبلغ در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در  کلانشهرها ۴۰۰، مراکز استان‌ها ۳۵۰ و سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

محمودزاده گفت: با توجه به نقش صندوق ملی مسکن بازپرداخت این تسهیلات قطعا کمتر خواهد شد و جزئیات آن به اطلاع خواهد رسید.

تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ۷ فاز اعلام شده در طرح‌های حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است.

عمده ۱۰ درصد باقی مانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت نامی‌های جدید و از ۱۵ تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از ۳ فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آن‌ها نیز در حال انجام است.

مجموعا حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود ۵۰ هزار واحد آن بافت فرسوده و مابقی آن پروژه‌های در حال ساخت است.

حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۳۳۳ هزار واحد نیز خودمالک است، بیش از ۴۰۰ هزار واحد نیز در مراحل شروع یعنی خاک‌برداری و فونداسیون قرار دارند که مجموع آن‌ها یک و نیم میلیون واحد می‌شود.

از ۴ میلیون واحد مورد تعهد ۳و دو دهم میلیون، مسکن شهری و مابقی آن مسکن روستایی است و برای مسکن شهری یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد زمین مسکونی تامین شده است.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد هم اراضی برای الحاق به محدوده یا شهرک و ... در مراحل بررسی کاربری در استان‌هاست که مجموع آن‌ها دو و ۹ دهم میلیون استعداد تامین واحد دارد و بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ساله تاکنون تامین شده است.

کد خبر 692205
منبع: صدا و سیما

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مجید IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 0
    مسکن مهر نیمه کاره را که تا تابستان سال گذشته می‌شد با ۲۵۰ میلیون خرید دولت اومده بنام نهضت ملی مسکن با قیمتهای بسیار بالا به ملت می فروشه
  • جعفر IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 0
    بنده با دو فرزند، پول نداشتم، جالب اینکه یه خانواده ۴ نفری هستیم که به جز خدا هیچکس رو نداریم، عجب دنیای غریبی دارم...