یک استارت‌آپ آمریکایی به‌نام CO۲Rail، اولین ایده سیستم جذب دی‌اکسیدکربن متحرک روی ریل قطار را ارائه کرده است.

قطار ضد کربن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیو اطلس، این روزها که اکثر نقاط جهان با سابقه تابستان‌های متعدل، حالا اغلب اوقات با موج‌های گرمای شدید دسته و پنجه نرم می‌کنند، نباید تعجب کرد که مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی به صدر موضوعات روز بشر تبدیل شده باشد. فناوری‌ها در این زمینه تنها محدود به ساخت و تولید محصولات عاری از کربن خلاصه نمی‌شود. در اصل، سیستم‌های جذب مستقیم دی‌اکسیدکربن از هوا یک فناوری مهم در این عرصه است.

نکته بدیع ایده ارائه شده توسط این استارت‌آپ در مقایسه با سیستم‌های حاضر جذب کربن برتری بر دو مولفه اساسی این سیستم‌های معمولی جذب کربن است. در سیستم‌های رایج جذب دی‌اکسید کربن از هوا، به منظور تامین انرژی فن‌های بزرگ و سیستم‌های فیلتری خود بنا به هدف بنیادینی که برای آن طراحی شده‌اند، به منابع تجدیدپذیری چون انرژی خورشیدی یا هیدروترمال متکی هستند. اما این تنها مولفه مهم سیستم‌های معمولی جذب دی‌اکسیدکربن نیست، در اصل این سیستم‌ها مثل هر تاسیساتی دیگری هم به زمین و اختصاص فضا نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:

در ایده استارت‌آپی CO۲Rail که یک سیستم جذب کربن متحرک است، در اصل دستگاه جذب کربن متحرک یک واگن ویژه طراحی‌شده برای این منظور است و جالب آنکه انرژی خود را از ترمز احیا کننده استفاده می‌کند. ترمز احیا کننده یا ترمز بهبودی در وسایل نقیله برقی استفاده می‌شود و انرژی جنبشی حاصل از ترمز وسیله نقلیه را به انرژی برقی تبدیل می‌کند.

پروفسور پیتر استایرینگ، از دانشگاه شفیلد درباره توان بالفعل و بالقوه آتی این سیستم جذب کربن متحرک می‌گوید: «این فناوری توان جذب مقادیر قابل توجهی از دی‌اکسید کربن را با هزینه‌های بسیار کمتر دارد و ظرفیت رسیدن به بهره‌وری سالانه ۰.۴۵ گیگاتن تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۲.۹ گیگاتن تا سال ۲۰۵۰ و ۷.۸ گیگاتن تا سال ۲۰۷۵ را دارد. همچنین چشم‌انداز کوتاه‌مدت این فناوری ظرفیت سالانه جذب ۳۰۰۰ تن دی‌اکسیدکربن بوسیله هر واگن است.»

کد خبر 692055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha