شرکت استارت‌آپی کلایم‌ورکز (Climeworks) سوئیس، عملیات ساخت و احداث دومین کارخانه جذب مستقیم دی‌اکسیدکربن هوا (DAC) را با طراحی ماژولار و با هدف جذب گیگاتنی دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۵۰ در ایسلند آغاز کرده است.

کلایمورکز

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، شرکت و گروه استارت‌اپی سوئیسی کلایم‌ورکز (Climeworks) دومین کارخانه جذب مستقم دی‌اسیدکربن (DAC) خود را در ایسلند راه‌اندازی می‌کند. این مهم یک پیشرفت بزرگ در تحقق هدف این شرکت مبنی بر حذف حجم‌هایی در اندازه گیگاتن دی‌اکسیدکربن جو سالیانه تا سررسید سال ۲۰۵۰ میلادی به حساب می‌آید.

گروه استارت‌آپی کلایم‌ورکز پیش از این هم در سال گذشته کارخانه‌ای به نام اورکا (Orca) را برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سنگ در ایسلند راه‌اندازی کرده بود. کلایم‌ورکز جزوء برترین‌های جهان در عرصه فناوری‌های جذب دی‌اکسیدکربن در هوا است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ نیروگاه انتشار منفی آلاینده را راه‌اندازی کرده بود.

این شرکت پروژه‌های خود را  با همکاری شرکت ذخیره‌سازی کربن کارب‌فیکس (CarbFix) انجام می‌دهد.

شرکت کارب‌فیکس در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود که کربن دی اکسید جذب شده را تنها در کمتر از مدت دو سال به مواد معدنی تبدیل ‌کند. فرآیند تبدیل شدن دی‌اکسیدکربن به مواد معدنی به صورت طبیعی در یک فرآیند صدها یا هزاران سال طول می‌کشد.

کارخانه آزمایشی شرکت کارب‌فیکس به توانایی ذخیره ۵/۱۲ تن دی‌اکسیدکربن هر سه ماه یکبار رسید و زمینه‌سازی برای ساخت و راه‌اندازی  اولین کارخانه جذب مستقیم دی‌اکسیدکربن کلایم‌ورکز در سال گذشته در ایسلند شد.

اورکا، کارخانه جذب مستقیم دی‌اکسیدکربن که در سال پیش راه‌اندازی شده بود، با وجود جذب ۴۰۰۰تن دی‌اکسیدکربن سالیانه، توان افزایش عملیات را هم دارد. در اصل طراحی کارخانه اورکا به صورت ماژولار انجام شده که همین نوع طراحی, کلید اصلی قابلیت افزایش توان کارخانه در آینده به حساب می‌آید.

حالا دومین کارخانه تجاری راه‌اندازی‌شده کلایم‌ورکز به نام ماموت (Mammoth) توان جذب مستقیم  در افزایشی بسیار تصاعدی  برابر با ۳۶هزار تن دی‌اکسیدکربن سالیانه را دارد. کارخانه دوم کلایم‌ورکز نیز از  طراحی ماژولار بهره می برد.

احداث کلایم ورکز

انتظار است ساخت کارخانه دوم بین یک سال‌ونیم تا دو سال زمان ببرد،کارب‌فیکس نیز پس از شروع عملیات، کربن جذب شده را ذخیره می‌کند. گفتنی است که همانند کارخانه اورکا، از انرژی‌های تجدیدپذیر برای اجرای سیستم‌های جذب و ذخیره مستقیم هوا استفاده خواهد شد.

یان وورزباخر، یکی از بنیان‌گذاران و مدیران اجرایی کلایم‌ورکز در زمینه شروع عملیات احداث کارخانه دوم می‌گوید: «در ماموت، نام کارخانه دوم کلایم‌ورکز، با افزایش توانایی خود برای چند برابر کردن سریع فناوری ماژولار و همنیطور  افزایش قابل توجه مقیاس عملیات  را تحقق می‌بخشیم. ما در حال ایجاد پایه‌هایی زیرساختی افزایش ظرفیت گیگاتونی مرتبط به امور آب‌وهوایی هستیم و اکنون عملیات استقرار و راه‌اندازی کارخانه را آغاز می‌کنیم تا در مسیر این امر باقی بمانیم.»

کد خبر 687229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha