دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

جهانگیر کوثری: روز جمعه استقلال و پرسپولیس در شصت و یکمین بازی خود، ‌فوتبال ایران را حرکت دوباره‌ای می‌بخشند.

همیشه این بازی به دلایل گسترده اجتماعی برای ورزش و فوتبال ما دارای ویژگی‌های خاصی بوده است. حضور این دو تیم در لیگ و در کلیت فوتبال ما باعث هویت واقعی این رشته می‌شود.

حضور این دو تیم را هیچ حرکت و یا ارگانی نمی‌تواند منکر شود و از کنار آنها به آسانی بگذرد و بر آنها چشم ببندد. پرسپولیس و استقلال بیش از چهل سال بار استمرار و دوام فوتبال ما را به دوش کشیده‌اند و در تمام تاریک و روشن‌های آن تاثیر گذاشته و حضور داشته‌اند.

پدیده فوتبال را هرگز نمی‌توان با ملاک و معیارهای معمولی امروز جامعه سنجید. اثرات حضور تیم‌های بزرگ و قهرمانان محبوب در روند تکاملی ورزش و فوتبال یک کشور فاکتور اول به حساب می‌آید و در تمام کشورهای پیشرفته صنعتی و درحال توسعه و جهان‌سوم و... برداشت‌های یکسان و نزدیک به یکدیگر داشته است.

روز جمعه یکی دیگر از دیدارهای دو تیم پرسپولیس و استقلال انجام می‌شود، این مطلب از آن جهت مهم است که تمام ارگان‌های ذی‌ربط خود را برای اجرای این رویداد بزرگ آماده نمایند.

اگر از تماشاگران می‌خواهیم که رعایت تمام موازین اخلاقی و قانونی را بنمایند،‌ ما نیز به عنوان متولیان و مسئولین امر، تمام برنامه این بازی را طراحی و روی آن تقسیم وظایف کنیم تا دچار یک اتفاق ناخواسته نشویم.

حادثه خبر نمی‌کند و نمی‌توان براساس و روال گذشته پیش رفت. امروز پتانسیل موجود در بین تماشاگران بسیار بالاست. نسل دیگری به تماشای بازی می‌نشینند که صبوری و شکیبایی کمتری دارند.

پرجوش و انرژی‌اند و کمی هم احساساتی. آنها در هر دو سوی ورزشگاه می‌خواهند تیم مورد علاقه‌شان پیروز شود. باید این احساس و شور را شناخت و به جای مقابله با آن راه‌های اجتماعی و برخورد متکی به پایه‌های جامعه‌شناسی را به‌کار گرفت.

برداشت معقول و حساب‌شده حکم می‌کند تا در داخل میدان دخالتی نداشته باشیم تا از زیبایی بازی کاسته نشود، اما شرایط بیرونی را طوری فراهم نماییم که تیم‌ها به سمت مسایل جانبی پیش نروند.

نقش تبلیغات نیز تا روز جمعه مهم است به‌ویژه صدا و سیما که می‌تواند از این بازی در قالب واقعیت و شرایط عینی یک فوتبال بسازد و یا با دامن‌زدن بی‌دلیل و ابعاد کاذب آنرا تبدیل به یک هیجان تقابلی کند.

مطبوعات نیز نقش کمی نخواهند داشت، باید کمک کنیم تا هرآنچه که در ذات پاک ورزش و فوتبال نهفته است‌،  به مردم معرفی کنیم.فوتبال بالفطره عامل درگیری، خشونت، پرخاش و یک حرکت ضداجتماعی نیست. این پدیده همبستگی را باید محترم شمرد. فوتبال در ذات خود زیباست.

کد خبر 6916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز