آیا درباره روش های زیبایی دندان اطلاعاتی دارید؟ داشتن دندان های زیبا و مرتب بر ایجاد لبخند زیبا تاثیر فراوانی می گذارد.

روشهای زیبایی دندان.jpg

توضیحاتی درباره روشهای زیبایی دندان

روشهای زیبایی دندان با بهبود وضعیت ظاهری دندان ها، موجب اصلاح طرح لبخند می شوند. داشتن لبخند زیبا و جذاب، موجب افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی افراد می شود.

روشهای زیبایی دندان  برای درمان بدرنگی دندان ها، لب پر شدگی، ترک خوردگی ها، فواصل بین دندانی و دندان های زاویه دار مناسب است. تغییر رنگ دندان ها به دلیل مصرف مواد غذایی حاوی رنگدانه مانند ادویه ها، چای، قهوه و نوشیدنی های گازدار ایجاد می شود. دو عامل افزایش سن و مصرف دخانیات هم بر تیره رنگ شدن دندان ها تاثیر می گذارد.

روشهای زیبایی دندان

روشهای زیبایی دندان مختلفی وجود دارد که برای رفع مشکلات دندان استفاده می شوند. البته برخی از آنها کاربرد بیشتری دارند.

  • لمینت دندان
  • کامپوزیت دندان
  • بلیچینگ دندان
  • ارتودنسی
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • جرم گیری دندان ها
  • میناکاری دندان
  • استفاده از لاک سفید کننده
  • ماسک دندان
  • پل دندان

لمینت دندان

یکی از روشهای زیبایی دندان که طرفداران زیادی دارد، نصب لمینت دندان می باشد. لمینت دندان یک لایه نازک بادوام و درخشان است که بر روی سطح جلویی دندان ها نصب می شود. لمینت ها همرنگ دندان هستند و بعد از نصب طبیعی به نظر می رسند. نصب لمینت موجب برطرف شدن اشکالات جزئی دندان مانند بد رنگی، بد فرمی، ترک خوردگی ها، لب پر شدن و فاصله بین دندان ها می شود. لمینت دندان دارای دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی می باشد.

لمینت سرامیکی : برای نصب لمینت سرامیکی، دندانپزشک مقداری از مینای دندان را می تراشد. سپس قالب گیری دندان ها را انجام می دهد و نمونه را به لابراتوار می فرستد تا لمینت سرامیکی ساخته شود. برای نصب لمینت سرامیکی به چند جلسه درمانی نیاز است. استحکام این لمینت بسیار زیاد بوده و مقاوم در برابر لک می باشد.

لمینت کامپوزیتی: برای نصب لمینت کامپوزیتی نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. در این روش لمینت بر روی سطح جلویی دندان نصب می شود.  سپس توسط دستگاه لایت کیور محکم می شود.

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی از روشهای زیبایی دندان

  1. قیمت لمینت کامپوزیتی از لمینت سرامیکی کمتر می باشد.
  2. دوام لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیتی بیشتر است.
  3. برای نصب لمینت کامپوزیتی نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست ولی در لمینت سرامیکی باید مینای دندان مقداری تراش بخورد.
  4. احتمال لب پر شدن لمینت کامپوزیتی بیشتر از لمینت سرامیکی می باشد.
  5. لمینت کامپوزیتی بعد از گذشت مدتی تغییر رنگ می دهد ولی لمینت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ مقاوم است.
  6. لمینت کامپوزیتی قابل برگشت است ولی لمینت سرامیکی برگشت ناپذیر است زیرا مینای دندان تراشیده شده است.
  7. جذب پلاک باکتریایی در لمینت سرامیکی کمتر از لمینت کامپوزیتی می باشد.

کامپوزیت دندان

یکی از روشهای زیبایی دندان که امروزه در پرکردگی های کوچک به جای آمالگام استفاده می شود، کامپوزیت دندان است. آمالگام نقره ای دارای ترکیبات جیوه می باشد که سلامتی انسان را به خطر می اندازد. کامپوزیت همرنگ دندان بوده و به ایجاد لبخند زیبا کمک می کند. اما این روش درمانی برای پرکردگی های عمیق کاربرد ندارد.

سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از روشهای زیبایی دندان است که به وسیله مواد شیمیایی سفید کردن دندان، انجام می شود. در این روش دندان های زرد و تیره با کمک موادی مانند پراکسید کاربامید و یا پراکسید هیدروژن، درخشان و سفید می شوند. در این روش مقداری از مواد شیمیایی بر روی دندان قرار می گیرد. سپس با استفاده از انرژی حرارتی و یا امواج لیزر، مواد فعالیت خود را شروع می کنند و لکه های روی دندان را از بین می برند. این روش زیبایی دندان در مطب و یا خانه قابل انجام می باشد. هزینه این روش زیبایی دندان نسبت به روش های کامپوزیت،  لمینت، ارتودنسی و ایمپلنت بسیار پایین تر است.

امروزه چه روش های زیبایی دندان وجود دارد؟

ارتودنسی یکی از قدیمی ترین روشهای زیبایی دندان

یکی از معروف ترین و قدیمی ترین روشهای زیبایی دندان، روش ارتودنسی می باشد. این روش برای تمام افراد با سنین مختلف کاربرد دارد. در مواقعی که به هم ریختگی دندان ها خیلی زیاد باشد، برای ایجاد زیبایی دندان از روش ارتودنسی استفاده می شود. از فواید مهم ارتودنسی می توان به بهبود وضعیت دندان های نامرتب، فواصل بین دندانی، جفت شدن دندان های فک بالا و پایین روی هم، اختلالات استخوان فک و بهبود موقعیت فک اشاره کرد.

در این روش از روشهای زیبایی دندان، از ابزار مختلفی مانند برسین، بند، سیم، براکت و نگهدارنده استفاده می شود. با کمک این روش، دندان ها کم کم به موقعیت اصلی خود برمی گردند.  این روش زیبایی دندان در دو مرحله انجام می شود: ۱- مرحله درمان مشکلات دهان و دندان ۲- مرحله نگهداری

کاشت ایمپلنت دندان

یکی از جدیدترین و در عین حال گرانترین روشهای زیبایی دندان، روش کاشت ایمپلنت دندان می باشد. این روش زیبایی، برای جبران دندان از دست رفته، بسیار مناسب است. در این روش ساختار دندان های دیگر تغییر نمی کند. پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم می باشد، در داخل استخوان فک در قسمت بدون دندان قرار می گیرد. تیتانیوم با بدن سازگار است و با استخوان فک جوش می خورد. بعد از گذشت مدتی و جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، اتصال دهنده و تاج ایمپلنت دندان نصب می شود. ظاهر ایمپلنت کاملا شبیه دندان طبیعی بوده و موجب ایجاد لبخند زیبا می شود. البته با مراقبت های بعد از ایمپلنت می توان به ماندگاری بیشتر آن کمک کرد.

بریج یا پل دندان

یکی از روشهای زیبایی دندان برای جبران دندان از دست رفته، پل دندان است. در این روش دندان های مجاور دندان از دست رفته را به عنوان پایه در نظر می گیرند. سپس فضای خالی بین دو دندان به وسیله یک دندان مصنوعی آماده پر می شود. این دندان آماده معمولا از جنس طلا، آلیاژ چینی و یا ترکیب هر دو می باشد.

آشنایی با سایر روشهای زیبایی دندان

جرمگیری دندان: از این روش برای کسانی که مشکل دندانی زیادی ندارند و فقط دچار پلاک دندانی شده اند، استفاده می شود. در این روش با کمک ابزارهای اولتراسونیک، پلاک از روی دندان برداشته می شود.

میناکاری دندان: میناکاری دندان یکی از روشهای زیبایی دندان است که برای رفع مشکلات کوچک دندان مثل دندان های ناهمسطح کاربرد دارد.

لاک سفید کننده: وجود موادی مانند پروکساید، فلوراید و زایلیتول در ترکیب لاک سفید کننده، موجب از بین رفتن لکه های دندانی می شود. برای استفاده از این لاک، ابتدا دندان های خود را بشویید. سپس لاک را بر روی دندان گذاشته و بعد گذشت ۱۵ دقیقه دهان و دندان خود را با مسواک بشویید.

ماسک دندان: استفاده از خمیردندان های سفید کننده باعث از بین رفتن جرم و تیرگی دندان می شود. کسانی که دندان های حساس دارند، بهتر است از این روش استفاده نکنند. مصرف زیاد از این روش به مینای دندان آسیب می رساند.

کلام آخر

انتخاب یکی از روشهای زیبایی دندان باید توسط یک دندانپزشک زیبایی خبره و با تجربه انجام شود. هر نوع روش زیبایی دندان معایب و محاسنی دارد. با انجام مشاوره با دندانپزشک به سلامتی دهان و دندان خود کمک کنید. با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر می توانید اطلاعات دقیقی در این مورد کسب کنید.

www.dencareclinic.com

امروزه چه روش های زیبایی دندان وجود دارد؟

کد خبر 691125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا یزدانی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    10 0
    بسیارعالی