شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
۲ نفر

"گفته شده دونالد ترامپ در زمان خدمتش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هدیه‌اش به محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند را اینگونه توصیف کرده بود: «من او را از مخمصه نجات دادم» به نظر می‌رسد هدیه بایدن به ولیعهد سعودی بسیار بزرگتر بوده است."

بایدن - بن سلمان

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه هافینگتون پست در گزارش خود در خصوص تبعات سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان نوشت: « اما روز جمعه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این شاهزاده عربستانی هدیه‌ای حتی بزرگتر از آنچه ترامپ می‌توانست به او بدهد اعطا کرد: آسیب ناپذیری.

بایدن در خانه ولیعهد با خوش و بش و کوبیدن مشت‌ها به یکدیگر ، با بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد؛ امری که بلافاصله در رسانه‌های جهانی خبرساز شد؛ نشستی برگزار شد که علی الظاهر او را  همتای رئیس جمهور آمریکا نشان داد؛ در حالی که کاخ سفید تاکید داشت که بایدن عمدتا تنها با ملک سلمان پادشاه عربستان تعامل دارد.

بر اساس گزارشها هر دو نفر و تیم‌های همراهشان فریاد یک خبرنگار خطاب به آنها که "بایدن آیا عربستان هنوز هم مطرود است؟" را نادیده گرفتند.

رویکرد بایدن در قبال این ولیعهد عربستان، حس عادی بودن روابط آمریکا و عربستان را منتقل کرد؛ موضوعی که بن سلمان از سال ۲۰۱۸، زمانی که با عصبانیت جهانی و خشم بی‌سابقه واشنگتن نسبت به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی الاصل واشنگتن پست، توسط عوامل سعودی در مأموریتی به دستور خودش مواجه شد آن را جستجو می‌کرد. ترامپ قبلا بارها از این ولیعهد عربستان دفاع کرد، اما فشارهای عمومی او را مجبور کرد به برخی از حمایت های آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن پایان دهد و سناتورهای هر دو حزب اصلی کنگره نیز به قطعنامه‌ای برای محکومیت ولیعهد عربستان رای مثبت دادند.

آغوش بازی که جمعه به نمایش گذاشته شد، پیام بازپروری تمام و کامل ولیعهد عربستان ملقب به "ام.بی.اس" ارائه کرد.

بایدن و متحدانش، از جمله تقریباً همه دموکرات‌های ارشد، سال‌ها به سرزنش ترامپ به خاطر جلوگیری از اعمال پاسخگویی در قبال پرونده قتل خاشقجی و نادیده گرفتن سایر رفتارهای نگران‌کننده ام.‌بی.‌اس، مانند ربودن نخست‌وزیر لبنان و راه‌اندازی یک عملیات سرکوبگری داخلی شرورانه پرداختند. بایدن در زمان تبلیغاتش در مقام نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا وعده داده بود که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری " عربستان را برای انجام اقدامات مسئولانه تحت فشار قرار داده و عواقبی را برای اقدامات بی‌ملاحظه این کشور تحمیل کند." هنگامی که بایدن همزمان با روی کار آمدن اکثریت دموکرات در هر دو مجلس کنگره آمریکا به قدرت رسید، عربستانی ها او را جدی گرفتند و خواستند امتیازاتی بدهند و در این راستا برخی از مخالفان را آزاد کردند و برای پایان دادن به عملیات وحشیانه خود در یمن اقدام کردند.

اگرچه این ولیعهد عربستان از ارتباطات تجاری، لابی گری و دیپلماسی با برخی مقامات خودکامه همتا با خودش استفاده کرد تا جایگاه خود را در سطح جهانی تا حدودی احیا کند، اما به نظر می رسد هنوز در برابر انتقاد از جانب مهم ترین شریک خود یعنی آمریکا آسیب پذیری داشت.

قانونگذاران، فعالان و تحلیلگران حوزه سیاست خارجی که حامی اصلاح روابط آمریکا و عربستان بودند، فرصتی بی سابقه برای پیشرفت در دولت بایدن مشاهده کردند. آنها بر این باور بودند که دولت بایدن می‌تواند با محدودتر ساختن هر چه بیشتر فروش تسلیحات و ارائه سایر حمایت های نظامی، تعهداتی ملموس را از جانب عربستان از بابت احترام به حقوق بشر اخذ کرده و در ادامه ابعاد درگیری آمریکا در تنش‌های خاورمیانه را کاهش دهد.

پاییز گذشته ناامید شده بودند. به نظر می رسید بایدن به آخر کار تمایل خود برای به چالش کشیدن ریاض و سیاست تاریخی کشور خودش در نادیده گرفتن سوء استفاده‌های عربستانی‌ها رسیده است. رئیس‌جمهور آمریکا با انجام سفر اخیر خود به ریاض به وضوح نشان داد که به دنبال تغییر اساسی در وضعیت مربوط به عربستان نیست.

این اتفاق برای فعالان در عربستان سعودی و فلسطین که به بایدن باور داشتند، شوک آور بوده است. آنها احساس می کنند کاملا رها شده‌اند.

انتخاب بایدن در انجام این اقدام، او را متمایز از دموکرات‌های ارشد کرده و ولیعهد عربستان را تقویت می‌کند: مهم‌ترین جبهه متحد نیروهای مخالف با سیاست دچار چند دستگی شده است و به نظر می‌رسد او علناً منتقدانش را دور زده و در ازای آن تقریباً چیزی به آنها نداده است.

در همین حال، بایدن ممکن است به زودی تسلیم خواسته‌های بیشتر بن سلمان شود. یک منبع منسوب به کنگره آمریکا به هافینگتون پست گفت که به نظر می رسد دولت بایدن در آستانه لغو ممنوعیت یک ساله خود بر فروش تسلیحات تهاجمی به عربستانی ها قرار دارد.»

کد خبر 690971
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Nm IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    3 1
    حکومت پست فطرت ها بر دنیا
  • مهرداد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    لباس نا مرئی برده براش