حجت‌الاسلام محمدرضا زائری چهره سرشناس فرهنگی و مدرس دانشگاه، نظرات مختلفی در زمینه ازدواج دارد. او معتقد است ازدواج اگر آسان نشود، زنگ خطر بزرگی است برای جامعه به صدا در خواهد آمد.

محمدرضا زائری

به گزارش همشهری آنلاین - محمد صادق خسروی علیا: حجت‌ الاسلام محمدرضا زائری با بیان اینکه نکته اصلی در بررسی مساله ازدواج، نقش و جایگاه خانواده در ایجاد این ثبات اجتماعی است، می‌گوید: «باید اعتراف کنیم که هنوز این باور که ازدواج امری مهم در اجتماع است به شکل عمومی در سطوح مختلف وجود ندارد.»

به گفته زائری نگاهی که در باورهای دینی و اعتقادات اسلامی در مورد ازدواج وجود دارد این است که خانواده اساس اجتماع و اساس شکل‌دهنده دین اشخاص است: «مثلا امام صادق(ع) می‌فرمانید که دو رکعت نماز همسردار از ۷۰ رکعت نماز شخص مجرد برتر است. یا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که در پیشگاه خداوند تعالی، نشستن مرد در کنار همسر خود، از اعتکاف در مسجد من، محبوبتر است.»

وی با اشاره به اینکه خانواده‌های امروزی مساله ازدواج را به عنوان اولویت قلمداد نمی‌کنند، می گویند: «البته گرفتاری‌ها، مشکلات اقتصادی و همینطور محدودیت‌هایی هم پیش روی خانواده‌ها است. اما با ازدواج آسان می‌شود خیلی از مسائل را حل کرد ولی خانواده ها وقتی مورد خطاب قرار می‌گیرند که مثلا ازدواج را به شکل ساده‌تری برگزار کنند و توقعات را پایین بیاورند می بینیم که حاضر نمی شوند تن به این کار بدهند چون این اولویت را چندان که باید هیچ کدام از ما درک نکرده‌ایم.»

این کارشناس فرهنگی در تشریح این مساله می گوید: «مثلا اگر شخصی مبتلا به بیماری شود حاضر هستیم برای درمان او از خوراک و آسایش و زندگی مان بگذریم. خیلی‌ها برای درمان اعضای خانواده شان سقف بالا سرشان را می‌فروشند تا در کشورهای دیگر شانس درمان عزیزشان را امتحان کنند. این به معنای آن است که درمان به عنوان یک اولویت برای خانواده‌ها درک شده است. اما برای ازدواج فرزندان که یک امر ضروری است کمتر پدر و مادری حاضر است حتی خودروی شخصی‌اش را برای این امر الهی بفروشد.»

ازدواج آسان در اروپای شرقی!

زائری اهمیت ازدواج در کشورهای دیگر را اینطور بررسی می‌کند: «در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اروپای شرقی هنگامی که پسر و دختری می‌خواهند ازدواج کنند هزینه‌های زندگی را خودشان تامین می‌کنند. آنها با حداقل‌ها شروع می‌کنند. جشن ازدواج‌شان بسیار ساده در حد یک عصرانه و نهایتا یک شام برای ۲۰ تا ۲۵ نفر است آن هم برای اعضای خانواده و دوستان بسیار نزدیک. آنها زندگی را به شکلی شروع می‌کنند که اگر بخواهند یک مهمانی بدهند بیشتر از دو نفر استکان و نعلبکی ندارند. اما با این حال زندگی را تشکیل می‌دهند، چون برایشان اولویت است. اما در ایران جهیزیه که برای یک زندگی در نظر گرفته می‌شود در کمترین حالت چند ۱۰۰ - ۲۰۰ میلیون تومان است. به همین دلیل من معتقدم ازدواج در ایران حواشی بسیاری دارد از جشن های آنچنانی گرفته تا فیلم و عکس و تالار و بریز و بپاش‌ها و ...»

تمام نهادها شعاری و تعارفی برخورد می کنند

زائری با بیان اینکه برای من روحانی باید مساله ازدواج به عنوان یک مساله اعتقادی و دینی، مهمتر از سایر مستحبات باشد می‌گوید: «چند وقت دیگر ماه محرم است. آنهایی که اعتقاد دارند باید پای کار بیایند و آگاه شوند همانطور که برای برپایی این مراسم نذر سیدالشهدا(ع) می کنند که به جا و درست است در کنار آن باید برای شکل دادن به زندگی جوان‌ها و تامین ازدواج آنها نذر کنند.»

 او ادامه می‌دهد: «من اعتقاد دارم که باور جدی و اساسی به ازدواج نیست، این اعتقاد وجود ندارد که جامعه در حال آتش گرفتن، سوختن و نابود شدن است. باید برای این مساله ترسید، حرص خورد و از جا پرید!»

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر ازدواج آسان آیا برنامه عملیاتی خاصی در رابطه با ازدواج سراغ دارید؟ اینطور توضیح می دهد: «نهادها در حال تعارف، شعار و تبلیغات بی‌اثر هستند. مثلا وقتی تلویزیون در تیزرها و آنونس ‌های تبلیغاتی برای تبلیغ یک کالا خانواده‌ای را به نمایش می‌گذارد که تازه ازدواج کرده‌اند اما آشپزخانه این خانواده به اندازه کل زندگی من و شما می‌ارزد در واقع این تبلیغ به شکل بسیار موثر و مستقیم به مخاطب خود می گوید ازدواج با امکانات ساده و ابتدایی ممکن نیست. به نظر من نمی توان اینها را نادیده گرفت و همه اینها را باید در کنار هم قرار داد و دید.»

زائری معتقد است در حوزه سینما و هنر و رسانه‌های ما، همراهی آنچنانی برای تبلیغ ازدواج آسان وجود ندارد: «گاهی رسانه‌ها اقداماتی انجام می‌دهند اما دستگاه‌های اجرایی همکاری نمی‌کنند و برعکس. صدا و سیما به شکل کاملا تعارفی و شعاری فرمایشات رهبر معظم انقلاب را پخش می‌کند که ازدواج را آسان کنید اما چند ثانیه بعد تبلیغاتی پخش می‌کند که به صورت مستقیم و بسیار موثر به ذهن مخاطب القا می کند که ازدواج آسان ممکن نیست!»

کسی حاضر نیست برای ازدواج آسان پیش‌قدم شود

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه من با خیلی‌ها درباره ازدواج ساده و آسان صحبت کرده‌ام اما واکنش آنها جالب است: «جواب همه آنها این است که چرا من فرزند خود را انگشت نما کنم چرا من باید قدم اول را بردارم؟ و به این شکل است که کمتر کسی حاضر می شود ازدواج را برای جوانان تسهیل کند.»

زائری در پاسخ به این پرسش که کدام نهادها در قبال ازدواج مسئولیت دارند؟ می‌گوید: «روحانیت و حوزه‌ها مسولیت دارند؛ برای تبیین نظری و نرم افزاری موضوع ازدواج. مسئولان اجرایی هم برای تامین زیرساخت‌های لازم و حوزه سخت افزاری ماجرا که یک حداقل‌ها مانند مسکن و افزایش درآمد و... برای ازدواج فراهم شود، مسئولیت دارند.»

او ادامه می‌دهد: «‌رفع چالش‌های در مورد ازدواج باید همزمان و باهم اتفاق بیافتد و همه در سطوح مختلف برای به ثمر رساندن آن باید برنامه ریزی می کنند. چه سیاست‌گذاران و مسولان کشور در برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌ها و چه نهادهای رسانه‌ای در برنامه‌های تبلیغی و چه خود خانواده ها در به ثمر رسیدن این امر شریک و مسئول هستند. گاهی خانواده سهم خود را اجرا می‌کند و ازدواج آسان را انجام می‌دهد اما بار روانی به دلیل عدم ظرفیت‌های تبلیغی و اجرایی مشکل ساز می‌شود که برای همه اینها باید فکر اساسی کرد.»

کد خبر 690896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    8 0
    😐😑
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    11 6
    بهتر است این اقایان نفقه ی اسان ( اجر معین =- مهریه ی معین ) جهت یک دوره را قانونا" و شرعا" اعلام نموده تا زنان اینقدر سوء ننمايند. و این کار قانونی + شرعی بشود. و تهدید به اجرا گذاشتن مهریه و اجور خود ( اجرت - دستمزد و...) ننمایند.
  • ناشناس IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    32 1
    بااین اوضاع فلاکت باراقتصادی وجوانان بیکاروافسرده توقع ازدواج معنی ندارد
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    14 21
    ایشان نظرات خوبی داره
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      32 3
      نظراتش مال خودش،ازدواج نمیکنیم،دلمون میخواد ازدواج نکنیم، زوره مگه؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    20 1
    حاج اقا ایا دختران حاضر به ازدواج اسان هستن
  • پدر 53 ساله با سه فرزند IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    21 0
    آقای زائری فرمایش جنابعالی متین. ما بلدیم مسئولین نمیدونند.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    9 6
    تا میزان اجر واقعی ( مهریه + مدت و قانونی معین نشده ازدواج کار بسیار خطر ناکی می باشد چون زن در ایران می تواند اجر خود ( مهریه خود را ) را به اجرا ی قانونی بگذارد. و زنان زرنگ توسط واسطه هایشان در قرار داد ها ( و نکاح ها ) امضا های غیر قانونی اجباری از مردان می گیرند. و بیشتر مردان جاهل را به هلاکت می کشانند.
  • ناشناس IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    17 0
    آقای روحانی بزرگوار صحبت های شما واقعیت جامعه ماست اولین مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده تا پارتی نداشته باشی محال است شغل پیدا کنی ازدواج به چه امیدی
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    11 0
    من خودم ازدواج آسان کردم و الان پشیمانم چون از اول که کوتاه اومدم همش باید کوتاه بیام. پدر شوهر و مادر شوهرم هم پول داشتند که عروسی بگیرند اما نگرفتند اما من جهیزیه کامل داشتم. خانه هم بعد خودمان خریدیم، آنها کمکی نکردند؛ الان خیلی پدر مادرها با اینکه خودشان کلی پول و ... دارند حاضر نیستند برای فرزندانشان خرج کنند (مخصوصا خانواده پسرها) اما در گذشته پدرمادرها از خیلی چیزهای خودشان (حتی یک زیارت مشهد) می گذشتند تا بچه هاشان سامان بگیرند. این بخشیش خودخواهی پدرمادرهاست.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    7 2
    والا دخترها اول میگن طلا بعد ماشین بعد خونه یه جشن خوب اگه هم نداشتی برای سکه ها باید بروی زندان دیه زن گرفتن از سر جوانها گذشت
  • محسن IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    14 1
    جوانان اگه عقل داشته باشند نبایدزن بگیرن چون بلایی که سربنده امده وبابت مهریه ماشین ونصف خانه ام توقیف شده وجالبتراینکه حدودیک چهارم حقوقم نیزکسر وبحساب خانم واریز میشود بدون تمکین گول نخورید وخودتان وخانواده را بیچاره نکنید
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    10 2
    امروز عقد ..فردا زندان برای مهریه . گدوم آدم عاقل باپای خودش زندان میره.