با هم» عنوان طرحی است که مدیریت شهری مشهد به تازگی در جهت مهارت‌افزایی زوج‌های جوان و افزایش تعداد ازدواج‌های موفق برگزار می‌کند.

زوج‌های مشهدی

به گزارش همشهری‌آنلاین، افزایش جمعیت و فرزندآوری در هر جامعه‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در کشور ما نیز طبق اعلام مرکز مطالعات راهبردی جمعیت ایران، نرخ باروری از ۶.۵ در سال ۱۳۶۵ به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن در سال ١۴٠٠ رسیده است.

این کاهش چشمگیر نرخ باروری‌در سال‌های اخیر باعث شده است تا سیاست‌گذاری کلان کشور به سمتی پیش رود که منتج به افزایش ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری شود.

استان خراسان رضوی نیز به فراخور افزایش نگران‌کننده آمار  طلاق و نرخ باروری حدود ١.٨، نیازمند برنامه‌ریزی و رسیدگی ویژه در این حوزه است.
افزایش نرخ باروری و فرزندآوری در گام اول نیازمند افزایش آمار ازدواج و سپس افزایش تعداد ازدواج‌های موفق است.
این روزها در مشهد نیز در همین راستا گام‌هایی برداشته شده که به نظر می‌رسد اقدام موثری در زمینه حل مشکلات زوج‌های جوان و تحکیم بنیان خانواده باشد.

«با هم» نام طرحی است که از امروز  در مشهد با حضور هزار زوج جوان مشهدی کار خود را آغاز می‌کند.

عباس نظافت، مدیر فرهنگسرای خانواده و متولی برگزاری طرح باشگاه اجتماعی همسران مشهدی در این باره می گوید: باشگاه اجتماعی همسران مشهدی به اختصار  «با هم» در راستای تحکیم بنیان خانواده و کیفیت‌بخشی به زندگی مشترک زوجین ایجاد شده است.

او می افزاید: طبق بررسی‌های صورت گرفته بالاترین رشد طلاق در سال‌های اول زندگی و دوران عقد اتفاق می‌افتد؛ محققان ما بر اساس یک پروژه پژوهشی و علمی به این نتیجه رسیدند که مهارت‌آموزی به زوج‌های جوان در سال‌های اول ازدواج آمار طلاق را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

نظافت ادامه می‌دهد: در این طرح قرار است زوج‌های جوان مشهدی در یک پروسه ۹ ماهه و سلسله برنامه‌های آموزشی، اردوها، کارگاه‌ها و همایش‌ها با ما همراه باشند.
مدیر فرهنگسرای خانواده تصریح می‌کند: در این باشگاه، ابتدا زوجین وارد همایش عمومی می‌شوند و در کلاس دکتر مهرجردی با محوریت تفاوت‌های زن و مرد شرکت می کنند.

وی تاکید می‌کند: در مرحله بعد و فاز دوم، افراد بر اساس سنجش علمی که توسط دانشگاه فردوسی مشهد طراحی شده است، وارد قسمت اصلی برنامه ما که همایش‌های تخصصی است می شوند.

او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مراحل فاز دوم، برگزاری اردوهای مهارت‌افزایی است که در این اردوها، سلسله برنامه‌ها و بازی‌هایی در نظر گرفته شده که زوج‌های جوان را به سمت مهارت‌های ۱۰  گانه زندگی سوق می‌دهد. این سناریو طراحی شده تا باورهای غیرمنطقی در زندگی زناشویی اصلاح شود؛ برای مثال یکی از باورهایی که در ۶٧ درصد از زوج‌های جوان باعث ایجاد مشکل می شود این است که همسر من باید بتواند ذهن مرا بخواند.

نظافت در ادامه می‌گوید: در فاز سوم، افراد وارد سلسله همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی دیگری می‌شوند و پس از آن مشاوره فردی در کلینیک‌های طرف قرارداد با شهرداری برای بررسی مسائل و مشکلات و حل آنها صورت می‌گیرد.

مدیر فرهنگسرای خانواده تصریح می‌کند: زوج‌های جوان شرکت‌کننده در این طرح در ازای هر کدام از فعالیت‌هایی که انجام می دهند امتیاز می‌گیرند و بر اساس امتیاز های کسب شده، تسهیلاتی از قبیل وام کمک هزینه خرید جهیزیه و سفر دریافت خواهند کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شهرداری مشهد، وی می افزاید: در پایان این 9 ماه، جشن ازدواج به سبک آغاز زندگی آسان همزمان با جشن نیمه شعبان در ورزشگاه امام رضا برگزار می‌شود.

متولی طرح باشگاه اجتماعی همسران مشهدی تاکید می کند: چشم انداز ما برای سال ۱۴۰۱، پوشش ۶۰۰۰ زوج است و امیدواریم با توجه به اینکه سالانه در استان ۵٢ هزار ازدواج ثبت می‌شود و سهم مشهد از این تعداد، ۳۰ هزار ازدواج است، بتوانیم در سال های آینده همه این ٣٠ هزار زوج را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به آغاز رویداد «باهم» با حضور زوجین جوان در روز جمعه ۲۴ تیرماه می‌افزاید: باشگاه اجتماعی همسران مشهدی در گذشته نیز برگزار شده و ما این طرح را برای ۹۰۰۰ زوج مشهدی طی دو سال اجرا کردیم، در این رابطه از زوجین منتخب طرح‌های پیشین نیز برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت خواهد شد.

تجربه نشان داده است که همیشه در هر مشکل و چالشی، پیشگیری بهتر از درمان است و امیدواریم با افزایش برگزاری چنین رویدادهایی در زمینه‌های مختلف اجتماعی شاهد کاهش معضلات و مشکلات در جامعه باشیم.

کد خبر 690688
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha